Nej, jag tycker inte heller att man behöver ta bort kolhydraterna helt, men dra ner på dom, som jag skrev, rejält. Att däremot totalt bannlysa allt konstgjort vore inte bara bra utan nödvändigt ur hälsosynpunkt. Det finns ju faktiskt naturliga födoämnen.
När det gäller fett så tror jag dock att fetthysterin som pågått sedan 60-talet inte alls är bra. Tanken att det dessutom finns folk som tjänar pengar på lögner om olika näringsämnen gör mig ledsen.
Både kroppen och hjärnan behöver fett. En välbalanserad kost utan konstigheter och med tanken på hur folk åt förr skulle vara optimal.
Att röra på sig är viktigt, dom flesta människor sitter alldeles för mycket nuförtiden. I bilen till jobbet, på jobbet, hem från jobbet, och sedan framför TV:n på kvällen. Kroppen är ju inte skapad för att enbart vila, men den moderna tiden har tvingat folk in i detta stillasittande.
Det som gäller är väl som vanligt, att ta kommandot och börja bestämma över sig själv och vad som passar mig. Inte tro blint vare sig på Atkins-metoden eller något annat utan verkligen prova sig fram vad som passar en. Att bara lita på sjukvården tror jag inte heller på, dom verkar ha "stannat i sin utveckling". Där har vi verkligen ett jätteberg att kämpa mot, vi som vågar prova annat.
Regelrätt bantning har jag aldrig trott på, det resulterar oftast i jo-jo vikt verkar det. Även insulinutsöndringen blir då lidande. Vikten går ner när man äter mindre och sedan upp igen när man tröttnat på att vara hungrig för jämnan. Viktminskning ska gå sakta. Som allt annat får saker som man vill ska bli varaktiga inte gå för fort.
Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-06-03 klockan 20:10.
|