Ämne: Jordgubbsland
Visa ett inlägg
Gammal 2007-06-03, 01:02   #5
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad

Du börjar med att förbereda jorden. Gubbarna trivs på ett lugnt, varmt och soligt ställe
Jorden skall helst vara sandblandad och mullrik. Stallgödsel tillförs ett tag innan plantering. Jordgubbar trivs bäst i hästgödsel.

Efter några dagar så planteras plantorna med ca 30 cm mellan plantorna. Jag brukar sätta 3 plantor tillsammans.
Mellan raderna kan det vara dubbelt så brett. Bra om du kan lägga strö/halm, Bark, gräsklipp mellan gubbarna. Det håller ogräset i schack och fukten hålls också kvar. Det är viktigt att man vattnar jordgubbarna noga och rejält. Blir det torka så bör gubbarna vattnas med minst 20 mm vatten. och det skall ske en gång i veckan och ej i sol utan man vattnar tidigt på morgonen eller sent på kvällen för att vattnet ska få tid att suga sig ner i plantorn.

Jag byter mina gubbar vart 4:e år. De ger kanonmycke hela tiden så när den 4:e säsongens plantor gjort sitt på hösten så eldar jag upp dom. Jag tar tillvara på revplantorna och flyttar dom till det nya landet. Jag växelbrukar också och man skall inte låta gubbar stå på samma plats.
Så efter de äldres gubbarnas avgång så flyttar jag de nya till den nya landet. som också är förberett med stallgödsel-

Lycka till
Bifogade bilder

ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat