Citat:
Fiffi_S skrev:
JenniferS:
Det är just det som jag tycker är dumt med kristendomen (och många andra religioner för den delen...).
Man predikar om att för Gud är alla lika, kärlek till alla osv, men ändå särbehandlas folk.
- - -
Därför skulle inte jag vilja gifta mej i kyrkan och lova trohet inför Gud.
Därför vill jag inte heller döpa mitt barn i den kyrkan och lova inför Gud och församlingen att ge det en sann kristen uppfostran. Det skulle bara kännas falskt. Och att då göra detta bara för att få en fin fest, att liksom stå och ljuga i kyrkan för den sakens skull, det känns absurdt.
Men, som sagt var, om man tror på Gud så tycker jag inte att det är nåt fel att gifta sig i kyrkan.
|
Jag kunde inte sagt det mycket bättre!
Vi har haft FÖRNAMNSFEST för stora 'yrran (i vardagsrummet, i oktober) & sedan för den lilla (på altanen, i juni) då vi samlade de allra närmsta (släkt & vänner, ca 15 pers) & berättade om det valda förnamnet. Dottern (på ½-årsdagen)hade dopklänningen hennes farmors mor döptes i & fick ett halsband med namngraverad berlock. Sedan öppnade vi presenter, fikade vi & hade trevligt. Första dottern berättade jag (mamma) om namnet & andra gången (efter sången "Lilla min syster" på cd!) pappa. Fotograferingen fixade jag sedan. Inte påkostat, helt avgudifierat, men väldigt fint! Detta gällde även vårt bröllop, en privat vigsel vid sjön; Inte påkostat, helt avgudifierat, men väldigt fint! Vill någon kosta på sitt kalas kan det ju &så göras
Att tro är att inte veta...!? Vi vill hellre att döttrarna VÄLJER sin konfirmation om de så önskar!
Jag är konfirmerad "som alla andra" jag... men inte alls religiös...