Visa ett inlägg
Gammal 2014-01-05, 21:50   #7
trasnystan trasnystan är inte uppkopplad

Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Om du syr en kjol så är det inte mönstret som du lägger på snedden.
Utökningen du gör ökar vidden nertill. Därefter ritar du in en ny trådrak-linje mitt i uppklippningen. Utökningen görs normalt ganska mitt i mönsterdelen.
Jobbar du med ett mönster där kjolen är tvåvådsbaserad så brukar den vid skråddesign läggas ut på diagonalen på tyget, inte på trådraken i tyget.
Sedan lägger du ut mönstret på tyget enligt trådraklinjen.
En beskrivning på den här ändringen hittar du i Öbergs dammönsterbok, "kjolar i två eller fyra våder" s 54, 55 i min upplaga.
Du får då ett bra fall i våden,
och ja, fyrvådskjolen kommer att ha motsatta sidor höger vänster så om tyget har raka linjer i mönstret (t ex rutor) så lutar det överallt.
http://www.svenskaakademien.se/svens...natet/ordlista säger att skrådden är "på snedden" och det kanske förstås lättare. (Bias på engelska)
ja jag tror att jag är på rätt väg, krånglar kanske till det när jag vill ha tygets trådriktning uppmärkt på mönstret och tyget ska vara på snedden.
Det är en enfärgad kjol som ska passa till en överdel, så inget mönstertryck eller så finns att gå efter! Har gått efter Öbergs bok och är överens med dig, nu jobbar jag vidare och ser hur provkjolen artar sig!
trasnystan är inte uppkopplad   Svara med citat