Jag sytt modeller från Ottobre, både för barn och dam. De gillar att använda framilonband för att rynka delar. Tex i en stretchig tanktopp använde de framilon i sidorna för att få rynkeffekt. I någon barnklänning sydde de framilonband i kjolmidjan med hjälpstickning först och sedan sydde ihop den med livet. I en tunika av interlock rynkade jag lätt både halsringningen och ärmsluten med hjälp av framilonbandet före jag bandkantade dem, enligt anvisningarna

, ville testa framilonbandet, vad är det som är så bra med det. Framilonbandet ger lite stretch, men samtidigt mycket stadga. Nu har jag inte testat att använda någon annan resår, men jag tror att i förhållande till tjockleken och vikten framilon stretchar inte lika lätt. Resår som är lika elastiska och starka är nog mycket tjockare än framilon och det kanske vill man inte ha just där

Kläderna använts och tvättats mycket, men håller fortfarande formen där som nya. Resår tror jag brukar ge med sig efter ett tag, så får man större midja eller var vi nu syr dem nånstans. Så kanske är det med byxorna också (har inte kollat dem egentligen, bara gissar)-de vill kanske rynka dem mot mudden och stabilisera kanten utan tillsätta en eller två millimeter till sömtjockleken.
Jag tror det brukar stå lite olika bred på framilonbandet i beskrivningar, men jag använt den vanliga, tror det ät 6 mm bred, som jag köpt hos Bibbis, hon skickar snabbt, du kan få det nästa dag, om du lägger beställningen före lunch. Annars har Stoff och stil det också, men då brukar det ta längre tid att få det hem än från Bibbi