Citat:
NostalgicGirl skrev:
Jag ändrar mest befintliga plagg men hade problem att få till passformen bara genom mina mått.Så jag gjorde mig en provdocka efter egna mått och sömnaden har blivit både enklare, snyggare och roligare!Det blir en exakt kopia av din egen kropp så sen är det bara att sätta på plagget på dockan och nåla så blir måtten perfekta! Du behöver: en gammal t-shirt, 1-2 rullar 50-meters silvertejp, märkpenna,en klädhängare, fyllning (jag tog tidningspapper) och hjälp av någon som tejpar dig.Googla "duct tape dress form" för tutorial.
Jag är själv nybörjare och har genom att göra misstag lärt mig några tips som jag också tänkte dela med mig av:
1.Nåla fast plagget i dockan innan du nålar in det som ska sys in/ändras. För en överdel brukar jag nåla fast plagget i båda axelsömmarna och mitt fram och bak. Detta för att plagget inte ska röra sig när man nålar.
2.Tänk på plaggets utformning så att det går att få av dockan efter nålning. Talar av egen erfarenhet när jag säger att det är inte roligt att nåla allt och sen inse att det inte går att få av från dockan!
3.Sätt i nålarna vertikalt och sy alltid på utsidan av nålarna dvs på den
sidan av nålarna som är utanför dockan. På så vis blir plagget lagom och man får med rörelsevidd.
Obs!Säger inte att det jag föreslår är det enda rätta sättet men det har funkat för mig!Hoppas det är till nån hjälp!
Happy sewing! 
|
det var ju en jättesmart mojäng! billigt också. tar tacksamt emot trialanderror-nåltipsen!

ska jag bara lära mig sy också..