Visa ett inlägg
Gammal 2013-04-07, 13:50   #14
Drakpersilja Drakpersilja är inte uppkopplad

Citat:
marie.s.g skrev: Visa inlägg
Det står att tabellen avser kroppsmått, inte plaggmått. Skillnaden mellan de två består av dels rörelsevidd, dels av designskäl. En kroppsnära design kan ligga nära kroppsmåtten medan en "rymlig tunika" vill man inte ha med kroppsmått, eller hur?
Så om du har valt en modell som är alltför rymlig i din smak kan det hjälpa med att välja en mindre storlek. Ett annat alternativ är att t ex ta bredden från en storlek mindre än längden, så får du en mer kroppsnära skärning.
Och ja, ibland tycker jag att de har väl mycket rörelsevidd i mönstren men läser man om mönsterkonstruktion så är det förvånande stora tillägg man rekommenderas göra.
Absolut Marie. Den tanken slog mig också, eftersom det inte står vad för typ av plagg som hon valde så kan det mycket väl vara så. Rygglängdens + 3 cm låter rimlig. Men jag tolkade som att det skulle vara ett tight plagg eftersom Tarfala verkade upprörd över den stora skillnaden mellan kroppsmått och plaggmått. Men visst, är det ett löst sittande plagg så är 20cm extra vidd inte helt orimligt.
Drakpersilja är inte uppkopplad   Svara med citat