Citat:
Lillith skrev:
Det är skillnad på knapphålssilke och knapptråd och jag tror det var det senare som föreslogs.
Knapptråden är en grov polyestertråd och den är grymt stark och används framförallt när man ska sy fast tunga metallknappar eller knappar med lite skarp kant i hålen. Alltså såna grejer där dom flesta trådtyper nöts av rätt fort.
Men den är dyr och säljs på små rular. Bara 30 meter, har jag för mig. Det blir många knappar fastsydda på 30m men inte så mycket dekorsöm.
|
My mistake, slarvläste lite. Man kan hitta bonded PE på kon också i stora storlekar, och det är inte så dyrt, ungefär samma som nylon. Att det är dyrt i butik handlar nog mest om att de kan ta så mycket betalt. Precis som med all tråd. Jag betalar mindre för en 5000 m kon än för en 200 meters rulle i butik, oavsett trådtyp, köpte en mängd gütermann Mara 50/2 bomull sist, och det fanns inte en enda butik som hade bomullstråd i den storleken när jag letade lokalt. Och då ska vi inte ens nämna maskin- och handsilke, som är löjligt dyra i butik i Sverige. Dessutom står det aldrig storlek på tråden i butiker, eller iaf sällan. Detta har gjort att jag nästan aldrig köper tråd i butiker, utan från främst från utländska webbutiker. Trist! Jag var nere och surfade i portugal i höstas och jädrar vad bra tyg- och symaskinsbutiker de hade! Allt var megaspecifierat! I vissa butiker här ser butikspersonalen irriterade ut när man frågar om tygets komposition t.ex.
Anledningen till att det är bättre med nylon än PE i bilklädseln är att nylon ger sig lite, medan PE är helt stumt, vilket är obra när det är så starka trådar, man de facto ha sönder materialet med tråden. Och sen är nylontråden lite glansig..