Visa ett inlägg
Gammal 2012-08-13, 19:42   #3
arwid arwid är inte uppkopplad

Var förbi en butik som säljer symaskiner idag (ingen av de som länkades till i tidigare inlägg dock) och som befarat så ville han kränga en maskin för 6 000 - 15 000 kr istället för att föreslå något vettigt begagnat, alltså inte direkt förvånande utan precis som jag befarat.

Fick inte direkt något vettigt svar heller angående vad man ska satsa på om man ska köpa en begagnad mer än att man ska välja en med under- och övermatning men någon modell rekommenderade han ej. Han hade iofs några husqvarna 2000 inne som var genomgångna varav en gick på ca 1500 kr men han tyckte väl som folk här att det inte var något att satsa på direkt.

Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Det var inte på grund av okunskap jag förslog att du skulle försöka få några sylektioner, utan mer för att få känna efter hur är att sy. Om det är kul att sy eller om det är något nödvändigt ont. Tycker du att det är kul ska satsa lite mer på en bättre maskin. Annars räcker det med en gammal enkel.

Det skulle underlätta valet av symaskin.
Ja det är iofs en god ide att få prova sy så man vet om det är något man kan tänka sig att fortsätta med utöver bara att fålla lite byxor innan man bestämmer sig för om man ska köpa en enklare eller en mer avancerad alternativt ny maskin.

Citat:
ichigo skrev: Visa inlägg
Sylektioner är alltid bra att ha även om man redan kan lite. Många saker kan man få lära sig som inte riktigt står någonstans... T.ex. det här med att man inte ska veva på handhjulet bakåt alls, för då brister övertråden. Det står inte tillräckligt ofta om det och nybörjare blir frustrerade över symaskinen vars övertråd brister. Såna små saker alltså. Och som Bila säger, det är bra att få prova på.
Ja det är säkert mycket mer lärorikt att ha en egen lärare som visar lite tips och tricks som inte finns att läsa på någon hemsida, det kanske slutar med att jag dränker er med mängder av väldigt basala frågor när jag väl skaffar en maskin

Fast återigen nu är det primära att få råd om vad man ska köpa om man ska köpa en begagnad eller möjligen en ny symaskin.
arwid är inte uppkopplad   Svara med citat