Vid mönsterkonstruktion är mitt-fram/bak egentligen de fasta linjerna och all gradering/utökning sker i de andra sylinjerna.
Kan du prova att rita upp mönstret på papper och sedan vika eller klippa bort någonstans längs efter mitt på?
Jag antar att du behöver ändra längd också?
Börjar du med ärmhålet så klipp bort en remsa rakt över. Se till så att det sker på samma höjd i ärmhålet och kapa bort i ärmen på samma sätt. Du behöver justera sylinjernas längd/form något. Mät kurvorna. Ta hänsyn till om ärmkullen ska hållas in. I så fall ska dess sylinje vara något längre än ärmhålet i överdelen.
Längden kan också behöva justeras mera än du kan ta i ärmen och då får du kanske justera midjan. I det här fallet är modellen väl rak och då räcker det att justera i fållen nertill.
Låter annars som om det är bättre att hitta ett korrekt mönster. Alternativt ta ett mönster med rätt storlek och rita in linjerna som är speciella för ditt mönster. En tunika är oftast inte så komplicerad.
Tar du ett vanligt mönster och studerar hur graderingen ser ut för de olika storlekarna kan du säkert få en uppfattning om hur stora ändringarna ska vara. De är ofta 1 till 1,5 cm per storlek i sidorna men betydligt mindre i ärmarna.
Det jobbigaste alternativet är att ta en bok i klädkonstruktion och lära sig hur det går till. Men intressant! :-)
|