Citat:
Lillith skrev:
Det tål att upprepas: Hellre en maskin som kan något riktigt bra än en som är halvdan på allt.
|
Amen till det!
Vi behöver gå "back to basic" igen.
Och det där med att skymma saker och ting.
Jag störde mig så mycket på min brother-maskin när det gäller sömnad. Varför? jo för att trådbanan är inbäddad i plast och dessutom har de byggt ut plastfronten så mycket, det buktar ut så mycket, att pressarfoten hamnar för långt in under. Man ser knappt någonting. Kanske om man är 140 lång och har kort överkropp ser man mer, men om man är längre så blir det jobbigare. Man ser typ bara fram till nålen och inte mer. Jag som vill kunna se bakom också!
Om man istället låter tråden löpa på utansidan av skalet behöver det inte vara så utbuktat och då blir betraktningsvinkeln bättre.
Och så fördelen med att slippa fiska efter trådrester som ev fastnat i någon hake.
Jag vet inte riktigt vad de tänker med där, egentligen.
Och återigen till plast.. Metall är bättre än plast. Vill se spolkapsel och spolar av metall igen. Inte dumma liggande spolkoppar/vaggor av plast som bara gör att friarmen blir så tjock. De klassiska vertikala tar mindre plats så friarmen blir smalare och man kan få på snävare saker.
Vet inte riktigt varför de börjat med liggande spolar förutom att det är lättare att tillverka av plast...
Och plast håller inte för evighet heller. En och annan spole som är 10-20 år gammal har börjat gå sönder och många är grumliga och slitna. Metallspolarna jag har från 50-talet är lika fina än idag.
Plast brukar inte åldra bra tyvärr.