Hej,
jag köpte en pfaff 4874 för några månader sedan. Jag har inte haft några maskinprobelm (enbart användarproblem

) och jag är jättenöjd. Den syr som en dröm, jag behöver inte mixtra med trådspänningar (annat än på top-coversömmarna, där trådspänningen ej är automatisk, men utmärkt). Pfaffs rykte är ju gott, och jag ville köpa ett ansett märke denna gång.
Jag tyckte det var skönt att köpa den äldre, beprövade modellen när jag valde maskin. Jag köpte en ny variant av Bernina Bernette (vanlig symaskin) när jag köpte symaskin en gång, för att den gamla Bernina Bernetten var en bra bruksmaskin. Men den nya Bernetten var värdelös. Så för mig var det ingen fördel att Pfaff kom ut med en ny serie när jag skulle köpa, men lyckades få tag på en gammal modell. Jag kände att jag ville inte vara med om de buggar som kan uppstå med nya modeller.
Sedan händer det ju att man får måndagsexemplar tyvärr. Och vad gäller serviceandan kan man ju inte annat än beklaga de svenska återförsäljarna. De är ofta inte alls bra eller trevliga. Har man en maskin som inte funkar, måste man ju få en annan!
Vad gäller nålstången känner jag inte igen ruckbarheten.
/Emma