Visa ett inlägg
Gammal 2009-10-27, 09:27   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad

Japp, det är så också för mig med engelskan. Ibland föredrar jag englskan över svenskan i vissa ämnen. Nu på de senaste åren (=de senaste 10 åren ca) har jag gått över till att läsa online och köpa engelska mönster (eller som nu: japanska) för att inte vara begränsad och för att upptäcka mycket fler idéer och då är det bara en fördel med symaskin som har engelsk manual - man slipper översätta termer sinsemellan.

Det går bara inte att bortse från att hobbyn är måna tusen gånger större i de engelspråkiga länderna tillsammans (och lägg dessutom till många länder med invånare som startar saker och ting på engelska för att nå fler!) än fjuttiga lilla Sverige. Det kan bidra till att de svenska grejerna tynar bort, men till fördel för det stora alltet.

Men jag tror inte att de svenska sakerna tynar bort helt och hållet. Det finns lite unika saker för sverige. Ta bara folkdräkter. Kalikå-krabater... osv. Det bästa är egentligen att de svenska intresserade går över till engelska för att nå fler och hålla sitt "del" levande! Nu för tiden är det ingen argument mot att kunna engelska som språk då alla måste lära sig det i skolan och man får det naturligt via väldigt många kanaler. Kanske inte för mig som är döv, men om jag kan så kan andra!!!
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat