Ämne: Ångstation
Visa ett inlägg
Gammal 2009-08-25, 14:26   #25
symamsell symamsell är inte uppkopplad

Jag har en FairNet som jag bara använder som vanligt strykjärn. Tröttnade på att jämt och ständigt avkalka tanken. Jag kör "gammeldags", d.v.s. sprayar vatten direkt på det som ska strykas och stryker med hett järn. De mycket få gånger jag behöver stryka känsliga tyger använder jag pressduk (ett gammalt mjuknött lakan).

Men den jag älskar mest är min strykpress! Funkar som ett våffeljärn, d.v.s. man fäller ner ett lock och låter stå några sekunder. Eftersom hela locket är en het stryk-yta går det snabbt att pressa stora ytor. Jag som syr mycket väskor tycker också att den är suverän när man ska pressa ihop delar med de styva mellanläggen. Resultatet blir slätt och fint, utan bubblor och utan att tyget rör sig som det kan göra vid vanlig strykning (av rörelsen med strykjärnet).

Den har en liten bräda som man ska kunna använda för ärmar, men det har inte jag gjort. Och jag använder den heller inte för detaljer som kragar eller manschetter.

De nya kostar runt 8.000:-, men jag köpte min på Tradera för 1.300:-.

Här finns bild på en ny modell, men min är några år gammal: http://pastellen.se/Elnapress.htm
symamsell är inte uppkopplad   Svara med citat