Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Idétorka (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=18556)

Aliceiunderlandet 2009-07-23 17:49

Idétorka

Hej!
Jag håller på att fylla en låda med saker till framtida barn och har hittills kommit igång med mössa, sockor och sen kofta+byxor när jag väl blivit klar med mössan. Men efter det är idéerna slut. Jag är ganska grön vad gäller stickning, sömnad är jag lite bättre på.
Så är det någon som har någon bra idé (som inte är för komplicerad) på saker jag kan sy/sticka/virka? Vad behöver man egentligen?
Ha det fint allihop!

Millutt 2009-07-23 18:20

Små filtar och lakan är ju alltid användbart. Mysigt med tex flanelltyg eller mjukt fleece till bebisar tycker jag...Ett litet lapptäcke kanske....

Aliceiunderlandet 2009-07-23 18:25

Citat:

Millutt skrev: (Inlägg 121155)
Små filtar och lakan är ju alltid användbart. Mysigt med tex flanelltyg eller mjukt fleece till bebisar tycker jag...Ett litet lapptäcke kanske....

Att jag inte tänkt på det! Jättebra idé verkligen, och inte alltför svårt tror jag. Då får jag leta mönster och handla tyg :)

emmalou 2009-07-23 19:42

Jag sydde ett vaderat lapptäcke till min lille kille som han har när han ligger på golvet o leker. ta ngt slitstarkt tyg!...:)

Aliceiunderlandet 2009-07-23 21:32

Citat:

emmalou skrev: (Inlägg 121158)
Jag sydde ett vaderat lapptäcke till min lille kille som han har när han ligger på golvet o leker. ta ngt slitstarkt tyg!...:)

Åh, det ska jag nog försöka mig på! Vad ska man ha i (jag är inte precis haj på fyllnadsmaterial)?

Nilsson 2009-07-24 08:04

Hej från en gammelmormor!
På 60 och 70 talet när jag födde barn så var sovpåsen väldigt praktisk (när man bytte blöja på natten). Jag har sytt sådana när jag fått barnbarn och barnbarnsbarn.
PS. Sovpåsen är ett långt nattlinne med ett band längst ner.DS
Lycka till

Millutt 2009-07-24 09:45

Ja, sovpåsar är jättesmidiga. Och borde inte heller vara så svåra att sy!

Aliceiunderlandet 2009-07-24 12:56

Citat:

penni skrev: (Inlägg 121168)
Hej från en gammelmormor!
På 60 och 70 talet när jag födde barn så var sovpåsen väldigt praktisk (när man bytte blöja på natten). Jag har sytt sådana när jag fått barnbarn och barnbarnsbarn.
PS. Sovpåsen är ett långt nattlinne med ett band längst ner.DS
Lycka till

Åh, sovpåsar är en urbra idé, mamma sydde faktiskt såna när jag var bebis. Jag får be henne om mönster. Tack så mycket!

stinab1 2009-07-29 17:58

...dregglisar kanske? (små haklappar) Bollar av femhörningar? fuskpolo...
Stinab1

emmalou 2009-07-30 09:50

Citat:

Aliceiunderlandet skrev: (Inlägg 121161)
Åh, det ska jag nog försöka mig på! Vad ska man ha i (jag är inte precis haj på fyllnadsmaterial)?

det lättaste är att göra lapptäcket som ett påslakan...du kan ju ha ett helt tygstycke på baksidan. Sedan ta ett täcke eller tjockare filt som du vill bli av med och stoppa in det. Sy sedan i samma rutsömmar som lapparna...lite rörigt...
Lycka till!

perlemor 2009-07-30 10:26

Jag sydde verkligen MASSOR till mina tvillingar, när jag väntade dem... Främst kläder, men jag tänkte på ett annat tips: Jag sydde såna där små badlakan, med huva. Ett kvadratiskt badlakan, rundade hörn, en "trekant"(huvan...) på ena hörnet och sen kantband runtom. Hoppas du förstod vad jag menade...;) Det är ju så roligt att sy till små bebisar!!!
Lycka till!

Aliceiunderlandet 2009-07-30 13:43

Citat:

stinab1 skrev: (Inlägg 121448)
...dregglisar kanske? (små haklappar) Bollar av femhörningar? fuskpolo...
Stinab1

Oh, låter absolut som något jag kan försöka mig på! Nu blir jag verkligen inspirerad

Aliceiunderlandet 2009-07-30 13:44

Citat:

emmalou skrev: (Inlägg 121467)
det lättaste är att göra lapptäcket som ett påslakan...du kan ju ha ett helt tygstycke på baksidan. Sedan ta ett täcke eller tjockare filt som du vill bli av med och stoppa in det. Sy sedan i samma rutsömmar som lapparna...lite rörigt...
Lycka till!

Det låter inte alltför svårt, tack så mycket!

Aliceiunderlandet 2009-07-30 13:44

Citat:

perlemor skrev: (Inlägg 121469)
Jag sydde verkligen MASSOR till mina tvillingar, när jag väntade dem... Främst kläder, men jag tänkte på ett annat tips: Jag sydde såna där små badlakan, med huva. Ett kvadratiskt badlakan, rundade hörn, en "trekant"(huvan...) på ena hörnet och sen kantband runtom. Hoppas du förstod vad jag menade...;) Det är ju så roligt att sy till små bebisar!!!
Lycka till!

Jag vet precis vad du menar, de är så söta! Det tänker jag nog försöka mig på, tack för tipset!

Blastugan 2009-07-30 16:00

Började fundera vad har jag sytt till min kompisar som inte redan finns med: Snuttefilt,haklappar, bodys, sängkläder....

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:53.