Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Kläder (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Hjälp - Balklänning (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=17389)

Slitvargen 2009-03-25 09:28

Hjälp - Balklänning

Hej, Alla! Jag är ny på Sysidan och tycker att det ska bli kul att ta del av era tankar och dela med mig (av mina ringa) erfarenheter och tankar.
Jag syr en balklänning åt mitt gudbarn, hon tar studenten i vår. Jag är relativt ovan vid att sy, men tänker kallt att hälften vågat, jag kan trots allt läsa och följa en beskrivning.
Hon valde ett advanced Vogue mönster, så jag provsyr modellen i lakansväv först. Jag trodde inte att det var möjligt att ett mönster kunde innehålla 32 delar som ska sammanfogas. Här är mönstret

http://www.voguepatterns.com/item/V1...ch=1016&page=1

Det är draperingar och stickningar och jag vet inte allt. Jag syr i tvättad siden.Hennes mått är exakt enligt mönstret, men bysten blev ändå för trång. Är det någon som har tips på vad jag ska tänka på i största allmänhet när det gäller den här typen av skapelse? Klänningslivet sys i fem(!) lager; tyg, vadd, mellanlägg, mellanlägg, foder. Pust!

Hälsningar
Ingrid

Delfintua 2009-03-25 10:05

Ligger man nära i mått på mönstret så kan det ibland hjälpa att bara öka sömsmån. Kan du ta bort nåt mellanlägg, tycker set verkar mycket.

Slitvargen 2009-04-23 09:34

Vaddering i livdel på balklänning

Syr en oerhört avancerad balkänning, och i livet skall det vara batting, d.v.s. vadd, eftersom livet har mkt dekorsömn. Klänningen är i siden. Vilken typ av vadd ska jag använda? Har aldrig sytt en fransk designerklänning.

Delfintua 2009-04-23 09:41

Det är nog inte vadd du ska ha, det finns annat styvnadsmaterial.

Slitvargen 2009-04-24 08:16

Tror nog det är vadd, för jag har två lager tagelkanvas som styvnasmaterial. Har sytt två (!) provversioner i lakan, men då använde jag bara billig, påpressbar syntetvadd. Om jag stryker det på kanvasen, är det okej, tror du?
Tack för svar, Delfintua!:)

Slitvargen 2009-04-24 14:28

Hjälp m siden

Jag har nu börjat på den avancerade balkänningen i tvättad siden. Tyget glider när jag klipper o jag vill inte tänka på när jag ska sy (viktigt att det inte bubblar sig, för jag ska sy dekorsömmar på maskin)eller ngt annat knep? Har aldrig sytt en balkänning än mindre i sidentyg somdessutom bara glider. Finns det ngt spray som håller tyget på plats o sedan upplöses? :confused:

Delfintua 2009-04-24 14:58

Nåla tätt eller tråckla ihop delarna när du ska klippa ut.

Syofta 2009-04-24 15:43

Det var modigt av dig

Jag tror det är helt OK med den vadden. Mycket bra att den pressas fast, då håller den sig på plats.

Det du bör göra för att vara helt säker är ett litet materialprov, det gör vi som är vana att sy krångliga saker!;)
Alltså: ta en fyrkant eller någon restbit, (ca 20x20 cm minst), av både styvnaden, vadden och sidentyget. Så tar du rätt tråd och rätt symaskinsnål(en ny!) sen syr du precis de mönstersömmar du har tänkt över hela biten.
Titta! Är du nöjd, så kör! Då kan du tryggt arbeta vidare...
Är du inte nöjd, vet du ju säkert att du måste ändra på något, annars blir ju plagget förstört. Ofta kan man förstå vad som inte funkar och ändra på det, t ex sömmar, trådspänning, pressarfotstryck, stygnlängd eller att materialen "inte gillar varandra". Ibland måste man tråckla för hand med jättestora stygn(5 cm) i rutor, eller sätta säkerhetsnålar.

JohannaSoreke 2009-04-24 16:32

Jag hade samma problem när jag skulle klippa i siden häromdan. Höll på att bli totalt tokig!!!

Jag löste det med Tupperwares sax! Men jag tror att vilken "proffsigare" hårsax som helst fungerar: De har en lite sträv egg, möjligen är den lite "taggig"! Då gled inte tyget iväg...

Att sy var mindre problem!

Slitvargen 2009-04-25 08:43

Jag köpte de finaste knappnålar jag kunde hitta, ändå blev det hål i tyget,tycker jag.
Skönt att veta att det inte glider när jag syr. Lovade gudbarnet att sy,men hon valde en oerhört avancerad modell o jag gav mig den på att ro iland det,

Delfintua 2009-04-25 08:49

Nåla bara i sömsmån och lägg tyngder på mönstret/tyget så slipper du förargliga hål i tyget.

katti1 2009-04-25 22:13

ett tips ta in lite större stenar och tvätta dom och sätt stenar på mönstret när du klipper ut eller tegelstenar går bra. Har en korg med stenar i mitt syrum bra att ha till lite av varje

Slitvargen 2009-04-26 08:39

Bra med tyngder, tack för tipset!:)
det har gått ganska bra. Eftersom jag syr dekorsömmar m endast 1cm mellanrum så gjorde jag som voguemönstret anvisade, d.v.s. jag började ömsom från höger, ömsomvänster för att undvika förskjutning.Jag tycker att det blev aningen fult i varannanm så kanske hade det varit bättre att börja från samma håll hela vägen, men jag tror inte att många ser det (det är som quiltning, somsicksack men mkt större, jag fotar o lägger upp i dag).

Slitvargen 2009-04-28 10:26

[QUOTE=Syofta;115991]Jag tror det är helt OK med den vadden. Mycket bra att den pressas fast, då håller den sig på plats.

Det du bör göra för att vara helt säker är ett litet materialprov, det gör vi som är vana att sy krångliga saker!;)

Jag gjorde det, och det funkade bra. :) Förstår hur de franska modehusen kan ta enorma summor för klänningarna:) Har sytt hela överdelen som innehåller ca 30 delar som sys, sys ihop, matchas, får dekorsöm, tagelvadd m.m.. Pust! Det blir vackert, men det som är viktigare, är att det blir rätt passning. Flickan har exakt mått för en av storlekarna, och det är ett voguemönster. Nu hoppas jag att resten blir bra.

Syofta 2009-04-30 13:12

:D :D :D Kul att höra att det går bra!

Voguemönster brukar vara bra, vilket nummer är det på det du syr, jag blir lite nyfiken;)
Det skulle vara väldigt snällt om du satte in ett foto på hur det blev (om du har möjlighet!).

/ Syofta

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:57.