Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Maskinbroderi (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=3)
-   -   Pris för stygnsättning?? (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=8967)

Tillan 2007-04-19 19:30

Pris för stygnsättning??

:confused: Hej allla glada därute! Skulle verkligen vilja ha lite hjälp! Ni kan ju sånt här med att ta betalt för det ni stygnsatt.(jag har inte en aning!!*ler*) det är så att jag fått i uppdrag av en bekant att stygnsätta 3 loggor som ska broderas på skjortor. Alla 3 på samma. Den stora loggan är på mer än 21 tusen stygn, en på 12 tusen, å den tredje på 9 tusen stygn. Men frågan är ju hur man ska räkna ut vad man ska kunna ta betalt?? (rimligt av en hobbybroderare!)
Är lite smått panikslagen för han ringer nog vilken dag som helst å vill veta! Snälla hjälp!!
Kramis Madde

Alvan 2007-04-19 19:56

Jag brukar ta 1 öre/stygn (Den på 21 000 styg blir alltså 210 kr.) plus 6,5 kr/minut för den tid det tar att byta tråd och spänna i ram.

Tillan 2007-04-19 20:06

Tack alvan! lite snabbt räknat skulle det bli 420:- för de tre loggorna, men då har jag inte räknat med det andra! man skäms ju nästan för att ta så mycket betalt!/ eller ej! Företag som broderar på t-tröjor tar dom de priserna eller hur ser marknaden ut med sånt? (bara nyfiken så jag vet!) Är väl kanske mesig nu med första stora projektet!*ler* Tur jag har er!!hi hi!
Kram Madde

kulan 2007-04-19 20:25

Hej. Skall du stygnsätta loggorna själv? Isåfall skall du ju ta betalt för det oxå och det är ju egentligen det som kostar. En stygnsättning upp till 12000 stygn ligger min på 400 kr +moms och en jätte som är på 21000 stygn ligger på ca 800kr.+moms om dom beställer från brodyrföretag. Sen tillkommer ju själva brodyren som Alvan säger.
Stygnsättningen är ju en engångskostnad ,sen har du ju loggorna och kan sy mer åt dom
Hoppas det var till lite hjälp

Tillan 2007-04-19 20:32

Tack Britt! Oj! då blir det lite "klirr" i kassan nu då!he he! Jag hade faktisk inte en aning om vad det kostade. Fast jag får väl gå lite försiktigt fram mu när det är första gången jag gör nåt sånt här stort samt att det är en bekant! Blir nog tuffare med erfarenheterna!*ler* Tack än en gång! kram Madde

avslutad141023 2007-04-20 06:31

fast

jag tycker det e lite skillnad på vad ett företag tar för sina pengar o både skattar o betalar sociala avgifter för inkomsten. än en hobbybroderare som enbart får ren vinst...
dessutom kanske det ibland skiljer rent på kvaliteen, på arbetet

Annie

magjoha 2007-04-20 08:32

Jag håller helt med dig pulvertrollet. Ett företag betalar ju in skatt och soc. avgifter på sitt "jobb".

Bibbi 2007-04-20 08:49

Så är det!! Pulvertroll!!

Jag räknade ut senast jag deklarerade.
Av 100:- som jag får in blir 30:- min lön.

Moms
Egenavgifter
Kostander för att driva företaget
skatt m.m

/Bibbi

Alvan 2007-04-20 08:59

Vad tycker ni Tillan ska ta då som hobbybroderare?

Bibbi 2007-04-20 09:42

Jag vet faktiskt inte vad jag skall tycka.

Skulle vi göra samma jobb hon vid sidan om och jag i mitt företag. Skulle hon tjäna bättre än mig.
Vilket känns orättvisst.

Samtidigt om hon skulle vara mycket billigare
än mig så skulle jag inte ha en chans att få jobbet
alls.
Så summerar man detta, måste hon ta ordentligt betalt. Eller?

Hoppas fler vill ha åsikter om detta, intressant diskussion.

/Bibbi

magjoha 2007-04-20 10:20

Jag har ett brodyrföretag och stygnsätter och broderar bla logotyper till företag, föreningar m.m. Jag tycker du har helt rätt i allt du skriver Bibbi och det är svårt att veta vad man ska tycka i diskussionen som dock är viktig för alla "i branschen".
Jag tycker nog också att hon måste ta ordentligt betalt även om det är "svart" för att inte sänka ner marknadspriserna och samtidigt sno alla jobben av oss.;) (Nu menar jag absolut inget illa med det!)

Delfintua 2007-04-20 10:21

Livet är inte rättvist, det är bara så!
Så kan man ju halka in på etik och moral i denna fråga. Rent moraliskt borde ju inte hobbybrodösen slå ut dig med företag. Rent etiskt absolut inte! Men så har vi den mänskliga sidan av det hela och det är att tjäna pengar. Så jag tror att hur vi än vänder och vrider på det här så segrar egot i oss och den lilla människan förlorar. Samhället verkar uppbyggt så att den som rufflar mest tjänar mest och när man är egen så svider det. Hopplös situation! Dessutom måste man som egen kunna kalkylera vinst/förlust, ledig kapacitet etc... och det slipper man som "hobbyfixare".

Tillan 2007-04-20 10:34

Oj oj oj! Lugna å fina nu! detta gör jag för att det är kul och för att jag känner honom. Dessutom är detta det första projekt jag har fått! Att brodera till vänner å bekanta, det gör vi väl alla! Men man vill väl i allafall ha lite för timmarna man lägger ner för mödan, framförallt materialet!*ler*
Men frågan kvarstår! Vad är rimligt att ta betalt av någon man känner? (Detta ska broderas på skjortor till ett litet karting team) Hoppas nu ingen tog illa upp när jag skrev"klirr, klirr" Det var bara ett skämt!*ler*
Jag vill bara veta vad priserna är på ett ungefär så att man inte skänker eller att han tappar andan å svimmar!he,he! Tack för alla svar! Kram Madde

Bibbi 2007-04-20 10:43

Vi är lugna och fina:p

Jag gillar inte heta diskussioner.
Men har alltid åsikter om allt;)

Du ska ju inte tro att bara för att man har företag
så "hjälper" man inte en kompis.

Jag kritiserar inte någon på något vis.
Sy och brodera tjejer och ta betalt:D
/Bibbi

xyzavslutat 2007-04-20 10:45

Delfintua

Jättebra skrivet tyckar jag! Livet är fullt av orättvisor egentligen, det är bara att acceptera och försöka göra det bästa av sin situation.

Vi måste var och en tänka på oss själva i första hand utan att för den skull trampa på någon annan.

Jag är egen företagare, men har ändå svårt att ta betalt, särskilt för dom alster jag själv tillverkar.

När det gäller tyger och saker som jag köper in så är det annat eftersom det är ett reellt pris på dom, då gäller en rimlig vinst och moms in och ut, rakt av bara.

Flera av mina bekanta har påpekat att jag tar alldeles för lite betalt för egentillverkade saker, "tänk på den tid som är nedlagd" osv.

Visst, dom har väl rätt på ett sätt, men jag föredrar ändå att sätta mina egna priser.

När jag tar in andras alster till försäljning så bestämmer vederbörande helt själv vilken prisnivå dom vill ha, och där ser jag ju att nivån går både upp och ner. Det är intressant.

Den här tråden är trots allt bra och kanske inser jag till slut att jag är för billig...

avslutad141023 2007-04-20 11:05

Så här gör jag

Nu e ju jag en person som inte får tjäna pengar eftersom jag e sjukpensionär.

Jag har ingen som helst ambition att tjäna pengar på mina vänner heller.

jag vill ha betalt för material åtgången, tiden det tar mig är något jag tycker är ROLIGT!

Blomman jag får, eller hjälpen jag får med något annat är mera värt för mej än pengarna ...
jag stygnsatte just ett klubbmärke som jag tog den symboliska summan 25 kronor för.

Jag vill inte att det ska kosta mig något att hjälpa en vän i material...

men det är ju mina egna värderingar

Annie

Alvan 2007-04-20 11:13

Jag vill bara tilläga att 1 öre per stygn modellen är något jag vet flera hobbybrodörer använder sig av, och jag tycker nog det är rätt rimliga priser.

Tillan 2007-04-20 11:17

:) Jag kan hålla med dig Pulvertroll! Det är ingen vinst jag e ute efter utan ett pris som täcker material, jobb i snitt! Om man e helt grön på det området så vet man ju verkligen inte var man ska börja! Själv är jag mammaledig, så det är ju ren hobby vi pratar om, dom få timmarna man får över!*ler* Tiden framför datorn kan man nog aldrig få betalt i pengar för utan får se det som en utmaning man gjort! Kram Madde

Delfintua 2007-04-20 11:23

Synd att vi svenskar är så belastade med jantelagen. Klart vi ska ta betalt för det vi gör och det är inte alltid betalning sker i kr och öre. Tjänster och gentjänster är mycket värt det med men som företagare får man inget på kontot då. Även om en gentjänst i mångt och mycket kan vara mer värd! Synd att myndigheterna inte delar samma åsikt :)

Tillan, ta vettigt betalt så du känner dig nöjd det är huvudsaken! Sen om det är över eller under företagspris, spelar ingen roll. Huvudsaken du känner dig nöjd med det du gjort och din insats.

kulan 2007-04-20 12:00

Hej.
Det är ju klart att man hjälper sina vänner och inte tar ut fullt betalt
Det jag skrev var väl mest en fingervisning till vad det egentligen kostar om din vän skulle anlita ett företag.
Sen tar man naturligtvis vad man själv vill.Det är ju så att när man har det på hobbynivå så räknar man inte sin tid. Den är svår att räkna även när man har företag.
;)

millsing 2007-04-20 20:31

Vill bara tillägga i den här diskussionen att många småföretagares dilemma är just att dom alltid prutar med sig själva och det är inte bara dumt utan helt förkastligt rent företagsmässigt. ALLA vet att INGEN jobbar gratis, ändå är det ibland svårt att ta betalt.

Att dumpa priser är dessutom att binda ris om sin egen rygg, dvs, som företagare sabbar man sin egen bransch och därmed sabbar man också för sig själv. Det förekommer mer eller mindre i alla branscher och är aldrig en bra metod.

Men när det gäller hjälpsamhet så säger jag bara: Kör på!! Ta det du känner för i betalning och skulle du ångra dig och tycka att det blev för billigt får du korrigera det till nästa gång. Man lär sig något nytt hela tiden. Och hur skulle världen se ut utan hjälpsamma människor - huga...:(

gunnsan 2007-04-21 09:29

Hej!
Om man broderar något på uppdrag, så förstår jag att man kan ta betalt efter antal stygn, men om man stygnsätter...? Jag kan göra en pytteliten stygnsättning och lägga ner flera timmars arbete... eller en enkel cirkel som jag förstorar upp så den passar i den största ramen. Voilá!
Ska jag alltså ta mer betalt för den enkla, jättestora cirkeln, eller det lilla broderiet med många färgbyten, konturer, skuggningar... bara för att det är fler stygn i cirkeln? Det måste ju vara komplexiteten i stygnsättningen som avgör priset, dvs hur svårt det var att stygnsätta, och inte antalet stygn, eller...?
/Gunilla

Alvan 2007-04-21 09:43

Nä stygnsättnigen är en helt annan sak. Där måste man räkna timpris. Öre/minut är endast för själva broderingsjobbet.

gunnsan 2007-04-21 10:14

Hej!
Jo, men Britt säger (i tidigare inlägg högre upp) att "En stygnsättning upp till 12000 stygn ligger min på 400 kr +moms och en jätte som är på 21000 stygn ligger på ca 800kr.+moms ..." så jag blir helt förvirrad ;)
I mitt program kan jag dessutom ta en liten stygnsättning som jag redan gjort på uppdrag från någon och "dra" ut den så att den blir jättestor, och det tar 1 sekund att göra detta. Jag tar inte betalt för detta arbete... haha, vilket förvånar den som beställt den nya storleken. Och jag tar inte mer betalt för att stygnsättningen nu innehåller fler stygn. Det är ju samma arbete :)
Men proffsfirmorna, de vet att ta mer betalt... trots att de kanske inte lägger ner mer arbete på stora stygnsättningar än på små...
/Gunilla

Alvan 2007-04-21 12:02

1 öres prisättningen är ju mest ett materialpris för tråd och underlägg. När du förstorar ditt broderi blir det ju mer tråd samt mer underlägg som går åt. Enligt denna modellen så är det tim pris för tiden i övrigt.

kulan 2007-04-21 17:32

Hej igen. Jag tycker att detta är en jättebra disskussion´det är alltid roligt att höra andras åsikter. Det jag svarade på var frågan Tillan ställde :hur gör broderiföretagen?
Där har man ju en del fasta regler

Gunilla jag menar så här: det är ju så att när ett företag beställer en logga så måste man ju tillverka ett mönsterkort vilket är en engångskostnad Det kortet ägs ju sedan av det företaget, så om dom senare vill byta brodyrföretag av någon anledning så har dom rätt att få brodyrkortet av mig. Som exempel: Stadium
vill att jag ska brodera deras logga på 50 tröjor,då måste ju loggan först stygnsättas. Naturligtvis måste jag ju då ta betalt för att jag gör det.Dels för tiden det tar och dels för att den måste vara "proffsigt" gjord annars så godkänner dom den inte.Där har ju dom flesta brodyr-företag då en prislista på att upp till ett visst antal stygn så kostar det så och så att tillverka kortet.Sen när man broderarpå tröjorna så varierar ju priserna på vilket antal dom vill ha. Det blir ju ett dyrare styckpris om dom tex bara skall ha 5 tröjor, och går ju nästan ner till hälften om dom skall ha 200 st

.Det jag menar är att det är där det skiljer sig att ha företag eller att hobbybrodera.Självklart är det väl så att om en kompis vill ha något stygnsatt så kan man väl göra det utan att ta betalt men inte fasiken sitter man och stygnsätter gratis åt Stadium
:D Sen löser det sig i slutändan ändå. För man får ju inte beställningar från dom flesta företag om man inte själv har företag.

Så mitt råd till Tillan: Sy på så länge du tycker det är roligt att hjälpa. Det gjorde jag själv i flera år. Sen kan man komma till en gräns när man tycker att man börjar känna sig utnyttjad, men det är ju upp till var och en var den gränsen ligger;)
Herregud det här blev ju en hel föreläsning , jag hör enda hit hur ni börjar att snarka
Kramizar från Kulan

avslutad141023 2007-04-21 18:00

Upplyftande

med sakliga diskussitioner.

Det är allt för lätt att man bara ser sin egen sak o glömmer vad andra tillför, kan och anser.

Jag tycker det är kalas med enna typ av snacks.

Jag har själv köpt ett logo, på den tiden jag höll påmed hästar som proffs, då betalade jag efter antal stygn och efter detaljer, jag vet då att jag fick gå ner i detalger för att ha råd med loggan, tyvärr så finns loggan inte kvar men den var fin, en häst i frack o hög hatt.
Jag kan säga att inte mycket av det jag sett o köpt innom denna maskinbrodyr världen kommer i närheten av den kvaliten som det var på min logga, ska se om jag hittar nån jacka med den kvar, Host 5 storlekar för liten...

det är ju inte många designer jag skulle betala den ca 1000 jag betalade då, för som jag ser ute på nätet...flera jag bara betalat 200 för har jag helt förkastat...

fast tills i Januari i fjol trodde jag man broderade på maskiner som fyllde en hel vägg, lät något fruktans värt och de spottade ur sig jacka på jacka... inte trodde jag dom kunde stå på ett köks bord hemma hos någon, och inte förrän i februari i år såg jag min första brodyr maskin o jag måste erkänna att jag blev väldigt skeptisk.o nu sitter jag ordentligt fast i brodyr träsket...
Annie

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:34.