Husqvarna 12
1 bifogad(e) fil(er)
En Husqvarna 12 fann sin väg till mitt hem. Från början en trampmaskin, konverterad till el någon gång för länge sedan och nu har den förlorat sitt bord och var nu påväg till tippen. Jag räddade den. Har satt i sladden och den tycks funka fint, men jag kommer nog att återställa den till el-fri maskin igen.
Inga tillbehör fanns såklart med och ingen bruksanvisning. Vet någon var man hittar en manual? |
Finns två exemplar på bokbörsen:
http://www.bokborsen.se//Handbok-F%C...ass-12/2532725 http://www.bokborsen.se/Husqvarna-Va...lass12/1830512 Och Husqvarnabutiken säljer en pdf. |
Tror det är en sån vi har på torpet! (som trampsymaskin)
|
Klassiker. :)
|
Citat:
|
Hej!
Av de två manualen är det bara den som är för 60 kronor som är till din maskin. Vad skall du ha en manual till :) Maskinen är mycket enkel att sköta och använda. Jag tror att jag har en manual över. Säg till vid behov så skickar jag den till dig. MVH |
Jag också fallit för en sådan skönhet. Hittade en på loppis. Elkabeln är paj och driven gick sönder när jag tog i den. Var hittar man nya drivremmar?
Är det något annat jag ska tänka på innan jag kör igång en. |
Hej!
Elkabeln kan man byta ut väldigt lätt. En ny rem kan man köpa hos en järnaffär eller Clas Ohlson. Maskinen är mycket enkel. MVH |
Citat:
|
Citat:
Jag köpte en på bokbörsen, men tack för erbjudandet. |
Jag har bytt kabel det var runda grejor som såg lödda ut som skulle sitta på skruvar, dessa bytte jag ut mot runda kabelskor. En rund grej med papper utanpå (lite osäker på vad en heter) kom väldigt nära skruvar som är kommer att bli strömförande när jag sätter i stickkontakten. Är det ok eller ska jag försöka att ändra på det hela?
Angående drivrem har jag ringt järnhandeln (Järnman i Hökarängen (Stockholm) är mycket välsorterad och har både gamla och ny grejor) och dom har inte så korta drivremmar. Länden på den brustna är 32 cm (antar att jag behöver en som är något mindre än det). Kollat i Clas katalogen men hittar inga drivremmar där. |
Kabeln är en enkel grej. Den kan du fixa. Om du förenklar kabelsystemet är det bara positivt. Jag har för mig att några av dessa symaskinsföretag installerade en bit i pedalen för att förhindra störningar av TV:ns mottagning. Denna lilla bit ledde till att många pedaler brann. Så även av misstag om du plockar bort onödiga delar, är det bara positivt:)
Istället för en rem kan du använda dig av massa annat. En cirkulär bit av en tub(som ingick i bildäck), en bit rep och liknande kan förflytta rörelsen från motor till symaskinen. Prova! |
Jag har kilfläktremmar på mina industrimaskiner. 15 spänn på biltema... Men de är kapade och hålls ihop med stålhäftan som satt i originalläderremmarna. Man får borra höl i fläktremmen för att få igenom häftan. Skulle jag inte haft häftor hade jag nog försökt bocka till en bit av en gammel trådgalge. Eller skärflat fläktremmen en 10-15 cm och vulkat ihop den.
|
Jag är lite orolig för elen. Har bytt kablar. Men det ena papperröret (är lite osäker på vad det är för komponemt, men någon elkomponemt är det) kommer mycket nära som strömförande skruvarna. Lite svårt att veta när man skruvat ihop det hur nära efter man satt i hop den. Vill ju inte att det ska börja brinna i maskinen.
Byta kablar på nya grejor känner jag mig säker på, men dom här installationerna är primitiva och det är mycket trångt grejorna. Maskinen jag fått tag verkar inte vara mycket använd. Den är i fint skick, förutom elen där tråden syntes på utsidan av kablen. |
Kan du fota komponenten och visa oss?
Den motorn är väldigt enkel ihopsatt. Liknande en liten sommarfläkt som du håller i handen och trycker på en knapp. Elen gör att en komponent får cirkulärt rörelse. Remen förflyttar denna rörelsen till symaskinen. Resterand elkabel är till/från pedalen som är en av/på knapp. |
1 bifogad(e) fil(er)
Det symaskinen har lampa, där av två sladdar. Både motor och lampan måste få el. Det är den undre grejen som kommer väldigt nära en strömförande skruv. Jag har satt ihop kablarna med kabelskor.
Bifogad fil 4204 Bilden är vriden fel och jag kan inte ändra det nu Så det är den som ligger längst till höger på bilden. |
1 bifogad(e) fil(er)
|
Det bruna höljena till komponenterna leder inte ström så det ska inte vara något problem med att de kommer nära de strömförande skruvarna.
Den mindre av de två bruna komponenterna är i alla fall en kondensator, då det står ett värde i pF på den (F = Farad). |
Ursäkta uppehållet!
Om du känner dig osäker på alla sladd och liknande, kan du göra följande: Byt sladd utanför motorn. Du använder en terminal som används för att sätta ihop två längders sladd. Sladdden som utkommer från motorn kan du kapa några cm från motorn. En ny sladd sätter du där och fram till kontakten. |
Då det var bra att veta, då är det bara att skruva hop och testa.
Tyvärr gick det inte att sätta ihop en ny sladd med den gamla då höljet var helt söndertärnat. Jag vet att jag monterat sladdarna rätt. Det där med fas och nolla är jag väl bekant. |
Nu fattar jag inte vad som gick fel. Med höljet menar du locket till motorn?
Om små barn inte handskas med maskinen, är det inga problem om locket gått sönder. Det finns numera två-komponents lim (hos Lidl) som är transparant. Den kan du använda för att lima såna gamla fina saker. |
Framgick att sladden var sliten, och det är ju bra att den är utbytt nu.
|
När man öppnar en apparat, är det viktigt att komma ihåg var varje små bit stod från början. Ett enkelt sätt numera är att fota/filma apparaten innan man ger sig på den :)
|
Citat:
|
Citat:
Nej. Jag tycker att du gjorde bra i att blåsa liv i det skapande anda som vi har i oss. Det kan vara besvärligt,men det är nödvändigt. |
2 bifogad(e) fil(er)
Kapar tråden lite.
Jag har lyckats buda hem en gammal Husqvarna 12, typ gratis, och upptäcker att spaken man använder för att sänka matartänderna(?) är ur funktion. Någon som vet hur man sätter fast den igen? Bifogad fil 5502 Bifogad fil 5503 |
Jag föreslår att du tar och kontaktar någon av dem som svarat dig. Om du klickar på personens namn, dubbelklickar på visa allmän profil,
till höger om namnet finns det en ruta där det står:Kontakta medlem, klicka på den så kan du skriva och fråga någon av dem. Har inte varit inunder en Husqvarnamen den ska vara kopplad till den blanka spaken, nere till höger under stygnlängdsjusteringen. Rör på den spaken och se vad som händer, vad rör sig. Rör det på sig någonstans inunder så ska den kopplas ihop med den på något sätt. Om det inte rör sig. Sök efter något som har en smal avlång öppning. Det verkar som om den fästas isf i den. Kanske med någon skruv i sidan. Svårt att beskriva hur jag tänker. |
1 bifogad(e) fil(er)
Citat:
Ett annat större problem är trådspänningen. Kändes som allt låg fel, skruvat isär och ihop ett par gånger, men förstår inte riktigt hur man ställer in den. Skruvar allt i "botten" och öppnar den försiktigt. Siffrorna verkar inte stämma över huvud taget. I övrigt fungerar maskinen okej, men har jag lång stygnlängd (ca 4) så slirar bara drivremmen. Verkar vara tråden det också. Det verkar teoretiskt gå att backa om man ställer spaken ovanför nollan, men då trasslar sig tråden nästan direkt. Bifogad fil 5593 |
Det bästa rådet jag har just nu är att du försöker komma i kontakt med
Carl M https://www.sysidan.se/member/view.htm?ID=19709 Gå in på länken, uppe till höger kryssa i kontakta medlem. Fråga om han har möjlighet att hjälpa dig. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:26. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.