Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Allmänt forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=2)
-   -   Idétorka (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=18556)

Aliceiunderlandet 2009-07-23 17:49

Idétorka

Hej!
Jag håller på att fylla en låda med saker till framtida barn och har hittills kommit igång med mössa, sockor och sen kofta+byxor när jag väl blivit klar med mössan. Men efter det är idéerna slut. Jag är ganska grön vad gäller stickning, sömnad är jag lite bättre på.
Så är det någon som har någon bra idé (som inte är för komplicerad) på saker jag kan sy/sticka/virka? Vad behöver man egentligen?
Ha det fint allihop!

Millutt 2009-07-23 18:20

Små filtar och lakan är ju alltid användbart. Mysigt med tex flanelltyg eller mjukt fleece till bebisar tycker jag...Ett litet lapptäcke kanske....

Aliceiunderlandet 2009-07-23 18:25

Citat:

Millutt skrev: (Inlägg 121155)
Små filtar och lakan är ju alltid användbart. Mysigt med tex flanelltyg eller mjukt fleece till bebisar tycker jag...Ett litet lapptäcke kanske....

Att jag inte tänkt på det! Jättebra idé verkligen, och inte alltför svårt tror jag. Då får jag leta mönster och handla tyg :)

emmalou 2009-07-23 19:42

Jag sydde ett vaderat lapptäcke till min lille kille som han har när han ligger på golvet o leker. ta ngt slitstarkt tyg!...:)

Aliceiunderlandet 2009-07-23 21:32

Citat:

emmalou skrev: (Inlägg 121158)
Jag sydde ett vaderat lapptäcke till min lille kille som han har när han ligger på golvet o leker. ta ngt slitstarkt tyg!...:)

Åh, det ska jag nog försöka mig på! Vad ska man ha i (jag är inte precis haj på fyllnadsmaterial)?

Nilsson 2009-07-24 08:04

Hej från en gammelmormor!
På 60 och 70 talet när jag födde barn så var sovpåsen väldigt praktisk (när man bytte blöja på natten). Jag har sytt sådana när jag fått barnbarn och barnbarnsbarn.
PS. Sovpåsen är ett långt nattlinne med ett band längst ner.DS
Lycka till

Millutt 2009-07-24 09:45

Ja, sovpåsar är jättesmidiga. Och borde inte heller vara så svåra att sy!

Aliceiunderlandet 2009-07-24 12:56

Citat:

penni skrev: (Inlägg 121168)
Hej från en gammelmormor!
På 60 och 70 talet när jag födde barn så var sovpåsen väldigt praktisk (när man bytte blöja på natten). Jag har sytt sådana när jag fått barnbarn och barnbarnsbarn.
PS. Sovpåsen är ett långt nattlinne med ett band längst ner.DS
Lycka till

Åh, sovpåsar är en urbra idé, mamma sydde faktiskt såna när jag var bebis. Jag får be henne om mönster. Tack så mycket!

stinab1 2009-07-29 17:58

...dregglisar kanske? (små haklappar) Bollar av femhörningar? fuskpolo...
Stinab1

emmalou 2009-07-30 09:50

Citat:

Aliceiunderlandet skrev: (Inlägg 121161)
Åh, det ska jag nog försöka mig på! Vad ska man ha i (jag är inte precis haj på fyllnadsmaterial)?

det lättaste är att göra lapptäcket som ett påslakan...du kan ju ha ett helt tygstycke på baksidan. Sedan ta ett täcke eller tjockare filt som du vill bli av med och stoppa in det. Sy sedan i samma rutsömmar som lapparna...lite rörigt...
Lycka till!

perlemor 2009-07-30 10:26

Jag sydde verkligen MASSOR till mina tvillingar, när jag väntade dem... Främst kläder, men jag tänkte på ett annat tips: Jag sydde såna där små badlakan, med huva. Ett kvadratiskt badlakan, rundade hörn, en "trekant"(huvan...) på ena hörnet och sen kantband runtom. Hoppas du förstod vad jag menade...;) Det är ju så roligt att sy till små bebisar!!!
Lycka till!

Aliceiunderlandet 2009-07-30 13:43

Citat:

stinab1 skrev: (Inlägg 121448)
...dregglisar kanske? (små haklappar) Bollar av femhörningar? fuskpolo...
Stinab1

Oh, låter absolut som något jag kan försöka mig på! Nu blir jag verkligen inspirerad

Aliceiunderlandet 2009-07-30 13:44

Citat:

emmalou skrev: (Inlägg 121467)
det lättaste är att göra lapptäcket som ett påslakan...du kan ju ha ett helt tygstycke på baksidan. Sedan ta ett täcke eller tjockare filt som du vill bli av med och stoppa in det. Sy sedan i samma rutsömmar som lapparna...lite rörigt...
Lycka till!

Det låter inte alltför svårt, tack så mycket!

Aliceiunderlandet 2009-07-30 13:44

Citat:

perlemor skrev: (Inlägg 121469)
Jag sydde verkligen MASSOR till mina tvillingar, när jag väntade dem... Främst kläder, men jag tänkte på ett annat tips: Jag sydde såna där små badlakan, med huva. Ett kvadratiskt badlakan, rundade hörn, en "trekant"(huvan...) på ena hörnet och sen kantband runtom. Hoppas du förstod vad jag menade...;) Det är ju så roligt att sy till små bebisar!!!
Lycka till!

Jag vet precis vad du menar, de är så söta! Det tänker jag nog försöka mig på, tack för tipset!

Blastugan 2009-07-30 16:00

Började fundera vad har jag sytt till min kompisar som inte redan finns med: Snuttefilt,haklappar, bodys, sängkläder....

ankan 2009-08-06 08:51

Jag har också haft stiltje på syfronten i sommar. Men så fick jag en beställning av svärdottern på Barbiekläder. Jag trodde mina barbieklädsdagar var över då barnbarnen (tjejerna) är 7 år och över.

Var också med ena barnbarnet på en Barbieutställning på Mölndals Museum. http://www.museum.molndal.se/external/default.asp

Massor av inspiration igen. Lånade en bok på bilioteket och satte igång och sydde. Målet är en hel skokartong full till en födelsedag den 24 augusti.

Aliceiunderlandet 2009-08-10 20:15

Citat:

Blastugan skrev: (Inlägg 121491)
Började fundera vad har jag sytt till min kompisar som inte redan finns med: Snuttefilt,haklappar, bodys, sängkläder....

Ännu fler saker jag inte ens tänkt på, perfekt. Tack för tipsen!

Aliceiunderlandet 2009-08-10 20:16

Citat:

ankan skrev: (Inlägg 121814)
Jag har också haft stiltje på syfronten i sommar. Men så fick jag en beställning av svärdottern på Barbiekläder. Jag trodde mina barbieklädsdagar var över då barnbarnen (tjejerna) är 7 år och över.

Var också med ena barnbarnet på en Barbieutställning på Mölndals Museum. http://www.museum.molndal.se/external/default.asp

Massor av inspiration igen. Lånade en bok på bilioteket och satte igång och sydde. Målet är en hel skokartong full till en födelsedag den 24 augusti.

Vilken rolig idé, sånt hade jag uppskattat bsom barn, haha. Får nästan kolla upp lite mönster jag också

Micka 2009-08-11 07:44

Leksaker

Små leksaker, typ gripleksaker med bjällror i går att både virka och sy, tror att Ottobre har något gratismönster på sin sida. "Gosdjur" med prassel i form av en tom våtservettförpackning har jag sett någonstans på nätet, mobiler att hänga över säng och skötbord. Det finns massor sök efter gratismönster på nätet. Mönsterarkivet är ett bra ställe att börja på.

Just nu virkar jag fikabröd till min brorsdotter på 1 ½ år - en beställning från hennes mamma.

Sen för ett tag sen tyckte jag att istort sett alla sybloggare gjorde de här små praktiska blöjförvaringarna som man får plats med några blöjor och lite våtservetter i när man är iväg.

Om du ska sy ett lektäcke att ha på golvet är mitt tips att sy fast halkskydd, typ sådant man kan ha under mattor, på undersidan för då följer inte täcket med barnet när det ska försöka krypa/åla sig fram på täcket.

Ja, det finns massor, massor mer att sy till kommande barn. Själv ska jag snart sätta igång att sy lite till min lilla kommande.

Aliceiunderlandet 2009-08-12 19:00

Citat:

Micka skrev: (Inlägg 122052)
Små leksaker, typ gripleksaker med bjällror i går att både virka och sy, tror att Ottobre har något gratismönster på sin sida. "Gosdjur" med prassel i form av en tom våtservettförpackning har jag sett någonstans på nätet, mobiler att hänga över säng och skötbord. Det finns massor sök efter gratismönster på nätet. Mönsterarkivet är ett bra ställe att börja på.

Just nu virkar jag fikabröd till min brorsdotter på 1 ½ år - en beställning från hennes mamma.

Sen för ett tag sen tyckte jag att istort sett alla sybloggare gjorde de här små praktiska blöjförvaringarna som man får plats med några blöjor och lite våtservetter i när man är iväg.

Om du ska sy ett lektäcke att ha på golvet är mitt tips att sy fast halkskydd, typ sådant man kan ha under mattor, på undersidan för då följer inte täcket med barnet när det ska försöka krypa/åla sig fram på täcket.

Ja, det finns massor, massor mer att sy till kommande barn. Själv ska jag snart sätta igång att sy lite till min lilla kommande.

Då får jag kolla Ottobre, leksaker vore hemskt roligt att göra.

Ja, en skötväska såklart! Jättebra idé! Det ska jag absolut göra.

Det ska jag komma ihåg, väninnans ettåring blir tokförbannad på sin filt för att den följer med överallt när hon kryper, haha.

Gratulerar till bebisen!

beabjo 2009-08-12 21:50

http://www.stoffogstil.no/Katalog/Mo...?group_id=5902

Dette teppet sydde jeg til minstejenta. Det er ikke så veldig stort, men en god ide synes jeg. Hodet til kua blir ei slags pute og så sydde jeg inn en "rytmeboks" som lager rangle-lyder. Ellers har Stoff og Stil mange mønster på kosedyr, leker osv til baby.
Mvh Beate:)

Aliceiunderlandet 2009-08-13 13:03

Citat:

beabjo skrev: (Inlägg 122169)
http://www.stoffogstil.no/Katalog/Mo...?group_id=5902

Dette teppet sydde jeg til minstejenta. Det er ikke så veldig stort, men en god ide synes jeg. Hodet til kua blir ei slags pute og så sydde jeg inn en "rytmeboks" som lager rangle-lyder. Ellers har Stoff og Stil mange mønster på kosedyr, leker osv til baby.
Mvh Beate:)

Men gud så söt! Jag har hittat en liknande som stickas fast det är ett får, nu fick jag ju idén att göra massor med olika djur :)
Stoff och stil måste jag absolut kolla in, tack för tipset!

millsing 2009-08-13 16:20

Fleecemössor och bomullsmössor!!! Helt underbart bra till små söta huvuden!

Dessutom badlakan med luva på, jättebra att vira in lilla guldklimpen i efter badet.

Haklappar och dregglisar får man aldrig för många av!

Lycka till och glöm inte bilder till oss på sysidan ;)

Aliceiunderlandet 2009-08-13 20:00

Citat:

millsing skrev: (Inlägg 122205)
Fleecemössor och bomullsmössor!!! Helt underbart bra till små söta huvuden!

Dessutom badlakan med luva på, jättebra att vira in lilla guldklimpen i efter badet.

Haklappar och dregglisar får man aldrig för många av!

Lycka till och glöm inte bilder till oss på sysidan ;)

Mössor är en jättebra idé, känns inte alltför komplicerat heller, perfekt!
Jag ska försöka hitta mönster på badlakan, de med huva är sjukt söta så det är absolut ett alternativ :)
Haklappar är på väg bara jag hittar bra material.
och bilder blir det definitivt, det lovar jag :)

Maribu 2009-08-17 18:09

Omlotttröjor

Det finns bra mönster på både omlottröjor och annat till små, små bebbosar i Ottobre nr 6/2007. Lycka till!

Aliceiunderlandet 2009-08-19 11:26

Citat:

Maribu skrev: (Inlägg 122405)
Det finns bra mönster på både omlottröjor och annat till små, små bebbosar i Ottobre nr 6/2007. Lycka till!

Oooh, går det att beställa i efterhand? Om inte annat kanske bibblan har... tack för tipset :)

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:02.