Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   Fritt Forum (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Tankeväckande test... (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=11935)

Fiffi_S 2007-12-04 20:27

Tankeväckande test...

http://www.earthday.net/Footprint/index.asp

Gå in och testa hur stort ditt ekologiska fotavtryck är.

Ekologiskt fotavtryck betyder den areal som krävs för att försörja dig, alltså för att producera allt som du konsumerar (dvs. energi, mat, kläder etc.).

Vad var era resultat?

Mitt ekologiska fotavtryck var 5,4 hektar.
Om alla levde som jag skulle det krävas 3 jordklot för att försörja alla.

Där fick man sig en tankeställare...
Speciellt här i juletid med all konsumtionshysteri och onödiga presenter osv. :confused:

CAR0LINE 2007-12-04 20:34

oj, där får man dåligt samvete. ett annat test jag läst om är ett test där man sätter sin årsinkomst i ett världsperspektiv. man ska då inte bli förvånad om man kan räknas till de rikaste i världen.vet dock inte vart man hittar detta test..

Fiffi_S 2007-12-04 20:47

Det låter ju intressant.
har faktiskt tänkt på detdär ibland, hur bortskämd man egentligen är.

Man kan gå omkring och tycka synd om sig själv för att man inte har råd att resa, köpa fina kläder osv, "som alla andra".
men när man tänker efter har man ju ignet att gnälla över.
Egentligen är det ju som att vinna på lotto, bara det att få bli född i norden... när man tänker efter...
Speciellt med tanke på hur många människor det finns i världen och hur få av dom som bor här.

MadWomanInBlack 2007-12-04 22:32

Jag lever på 4 hektar, och om man levde som jag så behövs det 2.2 jordklot :-( Det värsta jag hade var maten på 1.8, det bästa var Mobility på 0.1 (jag har ingen bil utan cyklar nästan överallt, annars blir det buss).

Får ta och börja äta mer vegetariskt med andra ord!

nathalye 2007-12-04 22:43

6,7 hektar. Det skulle krävas 1,5 jordklot för att försörja mänskligheten om alla var som jag. ^.^' Jag är så dålig på att äta ekologiskt... >.<

mollan 2007-12-04 23:06

Hemska jag. Om alla levde som jag 8.2 planeter skulle behövas. Jag är målös. Dags för eftertanke!

monicka 2007-12-04 23:13

Ja, herregud...alldeles för mkt, om alla levde som jag...fem jordklot...jag tror faktiskt det blev fel på nåt svar!Det kan ju inte bara vara för att jag äter kött! /M

myggorna 2007-12-04 23:30

Citat:

nathalye skrev:
6,7 hektar. Det skulle krävas 1,5 jordklot för att försörja mänskligheten om alla var som jag. ^.^' Jag är så dålig på att äta ekologiskt... >.<
Jag fick oxå 6,7 hektar men då skulle det gå åt 3,8 jordklot för min del?!?!? Hmm ska man lita på de testet månntro :) Ja man lever gött jämfört med många andra ändå klagar man med jämna mellanrum :)

ichigo 2007-12-05 07:35

4,4 hektar. :/ Men jag hade i alla fall 0.1 i mobility...

VivoPlena 2007-12-05 11:13

Hmmm.....

Jag fick nog lite bakläxa på hur mkt bil jag kör. Men jag kör taxi, och jag tror det skulle vara svårt utan bil. Cykeltaxi är inte så lyckat i vårt klimat.
Men är det inte bättre för miljön att person 1 tar taxi till t.ex. flygplatsen och person 2 tar taxi tillbaka från flygplatsen istället för att båda dessa personer åker egen bil eller får skjuts av någon?

Dessutom har vi fjärrvärme, det anses ju bra men fanns inte att välja i testet.

Är vegetarian sedan många år. Ekologiskt kött ser man rätt ofta på de större butikerna, men ekologisk quorn eller andra veggie-produkter? Nej nej, quorn tillverkas i Belgien. Hur lätt blir det att välja ekologiskt då, när det inte tillverkas?

Hur många bostäder i Sverige saknar el och vatten? Jag, jag bor i en stor villa (farligt värre, tydligen), men den är arvegods.

Nej, få inte dåligt samvete för att ni fick underliga resultat. Alla kan göra lite, men hur jag än lever kommer jag inte bli "godkänd" i det där testet.

nathalye 2007-12-05 11:18

Citat:

myggorna skrev:
Jag fick oxå 6,7 hektar men då skulle det gå åt 3,8 jordklot för min del?!?!? Hmm ska man lita på de testet månntro :) Ja man lever gött jämfört med många andra ändå klagar man med jämna mellanrum :)
Vad konstigt... Undrar hur det blev så? Det kanske inte är så tillförlitligt endå...

Dandelion 2007-12-05 11:28

Mitt svar blev 2,3 och att det behövs 1,3 jordklot om alla levde som mej.

Pysseltant 2007-12-05 11:46

Men usch då jag hade 6.9 / Ingrid

ichigo 2007-12-05 12:05

Jag tror att skälet till att villor får högre "poäng" är att det krävs mer energi för att värma och underhålla en villa + tomt, än om man bodde i en lägenhet, samt det uppenbara, att man tar mindre anspråk på plats om man bor i ett höghus med 50+ lägenheter på "samma yta" som 3-4 villor.

Så det är mer miljövänligt att bo i höghus än villa, på ungefär samma sätt att det är mer miljövänligt att åka med full buss än om man åker med bil. Båda är farligt, men buss är mer "utspätt" per person och tar mindre plats i anspråk per person.

Jag förlorade mest på att jag äter "dåligt". Jag köper inte mkt kravmärkt då jag dels tycker det är dyrt och dels anser det vara bluff, då kravmärkt mat kan komma från andra sidan jorden. Närproducerat är bättre. Men om man har lite svårt med pengar så är det lätt att man prioriterar bort sådant för pengarnas skull. Men man bör försöka köpa mer råvaror och mindre färdiga mat. Ju mer proceserad mat är desto mer har den åkt runt...

Någontjg jag blev arg över, är när jag köpte laxfiléer.. Det stod att den var fiskad i Norge, ja bra, men paketerad i THAILAND. Varför?! Dyrt som 17 att frakta med frys fram o tillbaka. Och så var det ändå råvara... Tänk då er färdigmat!

bandykullan 2007-12-05 20:42

Helt klart att det är flygresorna som är det värsta. Jag som normalt sett åker går eller åker tåg och inte äger en bil hamnade ändå uppe på över 5 i mobility bara för att jag brukar göra en t/r flygresa varje år.

avsl0203 2007-12-06 07:14

Ja nog får jag säga att man känner sig som en miljöbov om man fyller i testen. Men om man istället aldrig åker bil eller använder kommunala transportmedel aldrig flyger, bor mer än sju personer på 20kvm, inte har rinnande vatten eller el, alltid äter ekologiskt och närproducerat jag då kommer man ner till ett klot. Å allvarligt talat hur många svenskar lever så? Snittet på svensken är att leva som att förbruka 6,7 globala hektar per person.

vulnevia 2007-12-06 09:41

Nä, klart inte många svenskar lever så, det är därför vi måste skärpa till oss lite =)

ichigo 2007-12-06 09:50

Vi är helt enkelt för många människor. Det borde födas färre barn. Vi i i-länder föder visserligen få barn så det kanske jämnar ut sig. Det är för många människor redan som det är nu, och det kommer bli värre. :(

Ibland är jag lite krass, men ibland tänker jag att naturkatastrofer är bra, för att det drar ner på antalet människor... Men självklart, om det drabbar en och ens kära så är det värsta som kan hända.

Egentligen borde vi människor inte finnas alls för att jorden skall må bra.

JohannaSoreke 2007-12-06 09:50

Visst är man en miljöbov! Men vad jag man göra? Trots att vi knappt har sopor eller köper färdigmat mm och bor trångt, barnen får dela små rum, o bara har en bil o nästan aldrig kör i onödan så gör man åt en hel del!

Jag hade gärna haft en miljövänligare bil och mindre hus och varit vegan! Men hur gör man när man bor på landet och är 6 st i familjen och grymt åksjuk på buss o tåg? Det finns inga bilar för oss och jag vet inte hur man lagar vegankost? (Fast jag skulle gärna lära mig - det sägs ju hjälpa mot värken oxå!)

Fiffi_S 2007-12-06 09:57

Vad kul at så många gjort testet :)

Jo... det är ju knappast ett 100%-igt tillförlitligt svar. Det är ju så många fler aspekter som finns med än de frågor som finns i testet.
Men jag skulle iallafall säga att det ger en rätt god fingervisning om hur man lever.

T.ex. så är det ju knappast så att alla på hela jorden ens skulle ha ett behov av att leva som vi i Norden, eftersom vi här har ett så kallt klimat så behöver vi ju värma upp våra hus. Vilket tär på miljön men inte alls är nödvändigt i t.ex. Australien...

Visst är det svårt att leva "miljövänligt". Men det är ju det som är idén med testet, att ge en en tankeställare.
För ibland funderar jag nog om man verkligen behöver leva så som man gör.
Man klagar över att man t.ex. bor på landet och att det är svårt att åka kommunalt, men måste man verkligen ta bilen så ofta? Och kanske man då kan åka tillsammans med en kompis eller sambo som ska till samma håll. Sånt tror jag hjälper mycket.

Sen har nog maten också en stor inverkan. Om man är köttätare/vegetarian tror jag inte har lika stor inverkan som om man äter lokalproducerat/importerat. Dessutom så ju mindre "förbehandlad" maten är, desto bättre. Alltså så är det bättre att köpa morötter som odlats lokalt och tärna dom själv till soppan, än att köpa färdigt förpackad, frysta morötter från belgien...
Skulle t.o.m. vilja gå så långt att påstå att lokalproducerat är "miljövänligare" än eko-mat som kommer längre bort ifrån!

Fiffi_S 2007-12-06 10:01

Ville bara tillägga att jag håller med Helena (synd men sant, kanske man borde säga) att vi nog är alldeles för många människor på jorden. Jag tror nog att jorden skulle må bra fastän det finns människor, men inte så många som vi är nu...

Sen tror jag att du (Helena) också tänkt helt rätt vad gäller husen. Det är nog mycket bättre, ur miljösynpunkt, att bo i ett höghus än en villa, just på grund av uppvärmning osv.

Å så håller jag med Sofia också! :)

ichigo 2007-12-06 10:08

Sant.

Jag tycker och tänker, men tyvärr lever jag inte som jag tycker och tänker. ;)

Men nästa gång man gnäller över att man inte har bil eller liknande så ska man nog tänka på det här. :)

avsl0203 2007-12-06 10:42

Enligt testen så borde jag säga upp mig på jobbet då jag åker tåg till jobbet varje dag vilket lämnar 4 i footprint med enbart tågpendlingen till jobbet.

Men visst är det bra att tänka mer än en gång innan man bara konsumerar :)

Tossa 2007-12-06 13:58

Hoppsansa..

Jag äter definitivt för illa, jag åker på tok för lite buss och jag måste börja gå till Eskilstuna från Västerås varje dag. :rolleyes:

Fast och andra sidan åker jag nästan aldrig buss för att jag faktsikt tar mig runt till fots över hela centrum. Vad som däremot stör mig i min bostadssituation är att vi inte har någon kompost och inget återbruk i någon omedelbar närhet. Man måste ta bilen en bra bit för att slänga sin sopor om man inte ska knöla ned allt i soptunnan direkt.
Jag vill också ha ett soprum med egen sortering :D

Så fyra och ett halvt jordklot tar jag upp enligt det här testet.

VivoPlena 2007-12-06 14:27

Jag kör runt 40 mil bil varje arbetsdag, det är ju inte så bra, men men....
Vi har provat med en gas-bil men den gick ju inte att tanka nånstans så det blev så krångligt att vi fick ta bort den.

ichigo 2007-12-06 14:33

Men kanske det finns andra alternativ till bensin? Det finns ju så många.

VivoPlena 2007-12-06 14:35

Vi kör på diesel på jobbet.

skymningsnymf 2007-12-06 15:11

jag fick
total footprint: 3,6
if everyone lived like You, we would need 2 planets

vulnevia 2007-12-06 15:52

Att skylla på att man "inte kan laga vegankost" är väl lite fegt, det är ju bara att köpa/låna på bibblan och läsa på lite om vegan/vegetariankost. Du behöver ju inte bli strikt vegan, du kan ju börja med att ha två dagar i veckan eller nåt.
Tycker folk att det tar tid att laga mat går det ju finfint att laga linsbiffar eller liknande som fryses in och tas fram vid behov. Dom här är jättegoda och enkla att göra. Ett tips är att skölja händerna i kallt vatten efter att ha klappat iordning 3-4 biffar, så kladdar det inte så mycket.

gunnsan 2007-12-08 10:18

Hej!
Jag hade också 5,4 hektar och det skulle "krävas" 3 jordklot... bla bla.
Som Helena säger så är vi för många människor på jorden, vilket är med i beräkningen av antal jordklot som går åt.
Så hela undersökningen är snedvriden och pekar på vårt levnadssätt som den stora boven, när det i själva verket är u-ländernas ständiga barnafödande som bär skulden. Jag och min man har skaffat två barn. Om alla tog ett sådant ansvar, och alltså inte skaffar fler barn än de själva (och jorden) kan försörja, så skulle det kanske räcka med 1 jordklot till alla... Man måste inte ha tio barn.
Och om alla u-länder använde sina resurser till vettigare saker än krigföring (hur stor footprint är inte det???), så skulle läget bli ännu bättre.
Så, jag tycker inte att någon av oss här ska ha så särskilt dåligt samvete för att vi kör en bil och äter en köttbit ibland. Det finns som sagt värre saker som förstör jorden.
/Gunilla

Sotis 2007-12-08 10:46

En klar brist i just detta test var ju att man bara frågade efter antal kvadratmeter i bostaden. Hur många av dessa som värmdes upp och hur de värmdes upp var tydligen helt ointressant...

MadWomanInBlack 2007-12-08 11:56

Nu såg jag ett bättre test på www.dn.se! Där hamnade jag strax över medelsvensken och fick en hel del tips på hur jag ska förbättra min livsstil :-)

vulnevia 2007-12-08 13:05

Citat:

gunnsan skrev:

Så hela undersökningen är snedvriden och pekar på vårt levnadssätt som den stora boven, när det i själva verket är u-ländernas ständiga barnafödande som bär skulden. Jag och min man har skaffat två barn. Om alla tog ett sådant ansvar, och alltså inte skaffar fler barn än de själva (och jorden) kan försörja, så skulle det kanske räcka med 1 jordklot till alla... Man måste inte ha tio barn.
/Gunilla

Då kan du ju gotta dig med att många av de barnen dör i sjukdommar innan de blivit vuxna, och att medellivslängden inte är lika hög i u-länderna som hos oss i i-länderna...

gunnsan 2007-12-08 13:52

Jag gottar mig inte, men tycker att man ska börja i rätt ände, och försöka komma tillrätta med okunskapen i tredje världen... som tyvärr sprider många av dessa sjukdomar (AIDS-sjuka som på fullaste allvar tror att de ska bli botade om de våldtar ett barn). Okunskap som gör att folk skaffar några extra barn, ifall några skulle dö av svält... Man vill ha många barn som kan försörja sina föräldrar... i framtiden, men tänker inte på att barnen kanske också måste överleva först. Ju färre barn, desto mer mat blir det till var och en, eller...räknar jag fel?

Men trots att det är som du säger, att många dör av sjukdomar och svält innan de blir vuxna, så har vi ändå haft en sanslös befolkningstillväxt.

Sotis 2007-12-08 17:01

Att tredje världen är överbefolkad råder väl ingen tvivel om Men vad gäller jordens resurser är det inte den stora andelen av jordens befolkning som är bovarna. Jag minns inte siffrorna precis, men har för mig att runt 20% av jordens befolkning (vi) gör av med 80% av jordens resurser. Någon annan kan säkert det här bättre och ge riktigare siffror, men något i den stilen är det. Så nog är vårt levnadssätt en stor bov, det förstår jag inte hur man kan försöka blunda för! Men jag tror också att vi i Sverige har betydligt störe medvetenhet om det än på många andra ställen. Till exempel det stora landet i väster...

ichigo 2007-12-08 20:14

Japp, USA är extremt mycket resursslöseri.
Här också, men genomsnittet är bättre än i USA.

vulnevia 2007-12-09 10:31

Precis, ett barn i i-länder gör säkert av med 20 ggr så mycket som ett barn i u-länder, inte på långa vägar att de gör av med lika mycket resurser. Tänk på alla leksaker och datorer var och varannan "rik" unge har, och alla kläder och var all mat kommer ifrån. Skulle inte tro att barnen i Afrika får importerad biff från sydamerika riktigt. Sen måste ju våra hus värmas upp, vilket det inte riktigt går att göra nåt åt, förutom att hitta bättre värmekällor som bergvärme, solceller, vindkraft mm.

ichigo 2007-12-09 11:02

Det är sant att uländers barn inte använder sig av lika mycket resurser.

Men uländer är inte helt oskyldiga heller. Förutom det massiva barnavlandet så dödar de djur ibland hotade djur också.* Använder riktigt giftiga saker, då det inte är lika restriktiva där med t.ex. kemikalier och avgaser t.ex.
Avloppsrensning? HAHAHA!

*Tittade på ett program om hotade djur i Afrika. I en nationalpark med djur så brukar tjuvjägare gå in för att försöka jaga djur för att sälja elefantbetar för sådär 10 dollar, och när barnen intervjuas så säger de att de avskyr djuren, att de bara är till besvär. Programmet försöker utbilda barnen att djuren faktiskt är värdefulla.

Så, nej uländer är inte helt oskyldiga heller.

Sotis 2007-12-09 11:45

Och hur mycket av det som händer i u-länder händer pga oss i i-världen? Fanns det inte köpare till betarna skulle det inte vara intressant att ta dem.

Visst, det är enormt mycket miljöförstöring i fattigare länder. Orenade utsläpp etc. Men vilka är det som väldigt ofta är där och äger fabriker? Jo, folk från i-världen. Som är där just för att slippa tänka på rening och sådan trams.

Många av de kemikalier de använder har de "fått" från i-världen. Inte f-n har de själv utvecklat dem!

Och visst är okunskap en stor rot till mycket ont, men nu föds man faktiskt inte med kunskap. Jag själv som är född på 50-talet har t.ex. levt i en tid där DDT och diverse andra kemkalier var "ofarliga". Bara för att nämna något. Det är väl inte mycket mer än sisådär 100 år sedan man även här i västvärlden kom på att det kanske inte var en briljant ide att gå direkt från obduktionssalen till en förlossning utan att tvätta händerna...

Vem som är skyldig/oskyldig är ju svårt att avgöra, men i mina ögon är den som har kunskap (och kanske till och med ett alternativ) och ändå beter sig illa en större syndare än den som faktiskt inte har något direkt alterantiv! Jag vill inte på något viss förneka att det pågår förfärliga saker i många delar av världen, men det gör inte oss mindre skyldiga!

ichigo 2007-12-09 12:07

Jag vill påstå att alla människor är lika skyldiga oavsett var de bor.

Som jag sagt innan, det är bättre för jorden om vi människor inte funnits alls.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:19.