Sysidans forum

Sysidans forum (http://www.sysidan.se/forum/index.php)
-   sysidan.se (http://www.sysidan.se/forum/forumdisplay.php?f=6)
-   -   Moderering i allmänhet (http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=15562)

ankan 2008-10-29 13:24

Men inte kan ni döpa om bilden! Konstnären/tillverkaren har väl rätt att döpa sitt verk till vad hon/han vill.

Tänk om någon redigerat namnet på kända konstverk som Mona Lisa eller Skriet.

Helt otänkbart är min åsikt.

Bryter det mot reglerna så tas bilden bort helt i så fall.

Jag har inga problem med orden (f*a eller k*k) i sig, bara när de används som skällsord.

ichigo 2008-10-29 14:00

Jag har heller inga problem med "fula ord". Vi är vuxna människor här så vi kan väl bete oss som vuxna människor och ignorera det som inte passar oss. :)

Om man ska undvika ord för att inte locka hit fel människor så är det svårt. Och löjligt också. Om de vill komma hit så gör de det ändå. Sysidan är inte precis någon sluten community, så sunt förnuft gäller alltid. Om man lägger upp en bild av sig själv i liten bikini så vet man att man därmed har gjort den offentlig för alla och kan nås av alla, och finns kvar för alltid. Tänk dig att du går runt i stan i samma bikini. Det är precis samma sak.

Så jag tycker att det är upp till var och en själva att använda sund förnuft när man lägger upp egna bilder och texter, och samtidigt inte bli så stött för att andra inte delar dina åsikter eller språkanvändning. Vi är alla olika. Detta här är väl ingen dagis där fröken säger aja baja? Då skulle jag inte trivas alls.

clindh 2008-10-29 14:13

Citat:

ElisabethS skrev: (Inlägg 101313)
Då det verkar vara själva ordet som upprör medlemmarna

Ja det upprörde några medlemmar, men inte jättemånga - vi har faktiskt inte fått speciellt många klagomål angående detta till redaktionen.

Det går ju tyvärr inte att göra alla till lags - hade vi ändrat så de som tyckte detta var stötande vart nöjda, men vi hade gjort andra sura.
Citat:

ElisabethS skrev: (Inlägg 101313)
Du lär väl ändå inte dina barn att säga f,k,k-orden?

Nej det lär dom sig själva :) Jag har iallafall inget problem med de orden om de används om det egna organet, men däremot om de används nedsättande. Jag tycker snarast det är bra om även f-ordet "laddas ur på negativitet", det används ju annars oftast i grova förolämpningar mot kvinnor. Därav liknelsen med "bög", som var ett grovt skällsord iallafall när jag växte upp.

Nu är jag inte tjej, men de grabbar jag känner refererar då iallafall till sitt organ som k*ken utan att skämmas.

Nå det enda vi kan vara ense om runt det här är nog att vi är oense ;-)

chery 2008-10-29 14:44

Helena.. Vi är faktiskt inte enbart vuxna här på forumet. Det finns faktiskt ett antal medlemmar som är en bit under 18 år. Tycker att vi ska tänka lite på vilka signaler vi skickar ut till dom med. Jag vill gärna att det ska kunna vara blandade åldrar och då gäller det att man använder sunt förnuft och tänker lite på vad man skriver.

ichigo 2008-10-29 14:56

Jag tror att forumet inte har så unga medlemmar. De ytterst få 15-åringar är vuxna nog att förstå.

Forumets målgrupp är inte barn, så det behövs ingen censur.

Jag känner mig mycket obekväm med forum som har censur, där det inte är motiverat. Även om jag inte använder mig så mycket av "fula ord" så känns det mycket krystat och obekvämt om det finns censur och man måste oroa sig.

Om detta här var ett forum vars målgrupp var barn 0-12 år så skulle jag förstå mild censurering, men det är ju inte sysidans primära målgrupp, eller hur?

Och jag förstår inte vitsen med att hålla för ögonen på barnen. De tar reda på saker och ting ändå. Och om barnet är så pass ung att de inte får se vulgära ord så ska det inte heller surfa på egen hand.

avsl090 2008-10-29 15:11

Forumets målgrupp är alla, oavsett ålder och kunskapsnivå, som har intresse av sömnad och hantverk.

Det är en förälders skyldighet att "hålla för ögonen" (och öron också för den delen) på barnen för att förhindra att de ser och hör sådant som de inte är psykiskt mogna för!

Detta står jag för! Annette, mamma och medlem

Alvan 2008-10-29 16:35

Min dotter går i en stor skola med äldre barn och ordet används rätt ofta på rasterna så lär sig det de gör de ändå.

Jag tycker kanske inte det är tillräckligt rumsrent för att användas på samma sätt som bög än, men vi måste ju börja någonstanns. Om man då pratar om ordet hemma i lugn och ro innan de får höra det i ett mindre kul sammanhang så tror jag man laddar ur ordet. Jag tror också att barnen blir starkare och får lättare att tackla situationer då det kanske används på ett mindre lämpligt sätt. Om man inte vet bakgrunden till ett ord så hamnar man lätt i underläge vid en konfronation och det gäller inte bara ordet fi*a utan ord överhuvudtaget. Jag tror att om man får lära sig bakgrunden till ett ord så lär man sig också att använda ordet rätt.

Sen är det inte så att jag sitter och går igenom alla ord med mina barn. Det brukar komma naturligt och när frågor kommer så undviker jag inte dem utan försöker förklara på en nivå som passar barnens ålder. Och är de nu tillräckligt stora för att surfa runt här så är de enlig mig också tillräckligt stora för att få ordet förklarat för sig.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:59.