![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Hur sticka häl på raggsocka?
Har köpt ett grövre garn och ska sticka raggsockar till min 4 månaders bebis. Jag har fera mönster på raggsockar men inget som passar det här garnet. Snål som jag är tycker jag att det är onödigt att köpa ytterligare ett mönster. Jag har ju stickat raggsockar förrut men då alltid följt mönstret till punkt och pricka.
Nu får jag göra lite på fri hand och då undrar jag hur jag ska göra med hälen. Använder man alltid samma teknink när man gör hälen oavsett hur många maskor man har på stickan? Det är ju inte så jättenoga med passformen bara dom inte trillar av... Han har ju inga skor eller så... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Hej
Strunta i häl och fot, sticka bara en tub, så har jag gjort till mina barnbarn som är under 2 år Aina |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Har hört att timglashäl duger som häl till små barn. (Om du inte följer Ainas råd och skippar hälen.)
Timglashäl är att du stickar kortare och kortare varv fram och tillbaka vid hälen och efter några sådana rundor så gör du dem succesivt längre igen. Solklart va? ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Näe, inte helt solklart
![]() Jag vet ju hur man gör på vanliga raggsockar. Dvs att man stickar fram och tillbaka på 1:a och sista stickan och sen plockar upp nya maskor från sidan och minskar lite... Kan du förklara lita närmare vad du menar med timglashäl? Det låter ju som lite enklare än det traditionella sättet... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Använd en sticka till att sticka hälen på.
Sticka tills 1m återstår. Vänd och lyft första maskan. (Den som skulle varit nr 2 om du stickat hela varvet.) Sticka tills 1 återstår på andra kanten också och vänd som ovan. För varje varv stickar du 1m mindre än förra gången tills ca 1/3 av de ursprungliga maskorna återstår. Gör ett varv runt hela sockan och ta upp 1m mellan hälstickan och de angränsande för att slippa hål. Sen återgår du till att sticka bara hälen. Fast nu ökar du en maska för varje gång du vänder. Sista gången stickar du ihop 2m så att antalet maskor blir det samma som innan hälen. Ungefär beskrivet som i Vibeke Linds "Bibel" Sticka efter gamla nordiska mönster. Snubblar du över den så KÖP DEN! Man gör alltså ingen hällapp i den här beskrivningen utan bara en "grop". (Kanske konstig beskrivning av vad som händer, men när du provar på så tror jag du håller med.) |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:45.