Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-09-15, 09:42   #1
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
Ett konstaterande

Ser, att nästan ingen har nâgot att säga, varken bu eller bä, om inlägg. Ser att mânga fâr 150-180 tittar utan att nâgon säger nâgot. Har ingen nâgon egen âsikt? Vet att det är ganska svenskt att tiga. T ex danskar om man ska generalisera är mer öppna. Och jag som boende i Spanien kan säga att här diskuteras allt öppet, ingen tánker pâ att det finns andra runt omkring. Vill nàgon nâgot sâ säger han det t o m med hög röst. Gâr man bara utanför dörren ser man klara skillnader frân Sverige. Vet att det är en kultursak och att vädret spelar in. Jag har varit med om att en tjej tog följe med mig bara för att prata. Detta var i Valencia. Har hänt min dotter när hon rastat sin hund att folk följer med bara för att prata. Och jag kan tala om att de lättar sitt hjärta frân allt med problem med jobb, äktenskapsproblem. Och den som lyssnar gottar sig inte. Alla människor har problem, bâde stora och smâ.Men att prata lättar.
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-15, 14:59   #2
Pendlaren Pendlaren är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2010
Inlägg: 410
Håller med om din undran - jag har varit medlem i 5 år - och för mig verkar det i alla fall som att medlemmarnas aktivitet har avtagit.

Kan det bero på alla grupper på Facebook? Där händer det så mycket att i alla fall jag inte hinner följa med i flödet!

Jag föredrar dock Sysidan eftersom man lätt kan söka/kommentera/fråga mm utan att behöva vara on-line precis varje dag....
Pendlaren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-15, 19:42   #3
strumpan strumpan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2009
Inlägg: 582
en liten händelse

Min bror skulle en gâng ta tâget nâgonstans. Frâgade killen i jämte, en invandrare, hur mycket klockan var. Han svarade bl a du är den första svensk som tilltalar mig och om jag kommer ihâg rätt hade han bott i Sverige 18 âr. Är det inte hemskt?. Min erfarenhet av Spanien dár jag är invandrare. Min spanska har mycket accent och är lângt ifrân korrekt, men jag gör mig förstâdd. Händer ibland att folk ser ut som stora fràgetecken och dà begriper jag att jag mâste välja andra ord. Händer speciellt när jag blir upprörd och vill tala snabbt.Jag tänker pà de invandrare som kommer till Sverige och är vana vid mycket folk till lângt in pâ nätterna.Min erfarenhet av spanjorer ár att de är nyfikna pâ folk. Vill gärna ha kontakt, prata lite fördriva tiden, kanske bli possitivt överaskad.
strumpan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-15, 20:04   #4
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Håller med! Det är ingen bra att det är sånt.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-15, 20:42   #5
PernillaFe PernillaFe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2010
Inlägg: 40
Thumbs down

Jag tror att Facebook, Instagram och liknande har tagit över mycket från entusiastsajter som denna. Människan är luststyrd, och genom att visa upp det man skapar i ett flöde som många läser får man snabbt många likes. Jag tycker det är beklagligt och trist. Sen tycker vi alla olika om de skapelser som visas upp. Man har olika smak helt enkelt, och man behöver inte "gilla" precis allt tycker jag.
PernillaFe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-15, 22:26   #6
Kias Kias är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2015
Inlägg: 4
Jag är alldeles ny här på sidan, men efter att ha läst runt lite verkar det vara lite dålig respons på inlägg. Trist, men kanske vänder det!
Kias är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-24, 05:19   #7
hannaliten hannaliten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 4
Jag håller med och tycker också att det är svenskt. Jag bor i USA och är med på flera amerikanska forum. De har alla massvis av inlägg varje dag.

Sent from my SCH-I545 using Tapatalk
hannaliten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-24, 10:12   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Tyvärr har jag tröttnat på sysidan.
Har stagnerat.

För få besökare, för tysta besökare..
Och när jag ställer frågor så får jag inte det svar jag vill ha just pga skälen ovan. Om alls får svar.

Har tröttnat på sy-sverige.. Känns lite väl snävt. Samma gamla, samma gamla.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-09-27, 18:56   #9
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Jag är en av dem som inte svara så ofta , ja okay, väldig sällan svara....
Jag känner ofta att jag inte är tillräcklig duktig.... o har inte erfarenhet av allt, sen är det längesedan jag var inne i ett "sömnads-flow", o känner att erfarenheten "rinner" av mig efter ett tomrum....
Jag blir väldans inspirerad av vissa inlägg (särskild bloggarna) o tycker att de är fantastiska...
Sen finns det en helt omänsklig tjej här som syr ALLT för hand, de mest fantastiska klänningar o hattar från 1800talet nån gång.... OCH hon som syr på ett KÄMPESTORT ( ja jag är danska... så det är lite sisådär med ordförrådet o stavningen) korsstyngstavla / handbrodyr....
Tror att allt går lite upp o ner...(som livet) men såklart ska det fler till för att hålla ett forum flytande... så nu får vi ta tag i o börja svara lite oftare.... vi som inte har gjort det innan....
Må gott mvh Pia
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 21:54   #10
zorloni zorloni är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2014
Inlägg: 104
Svaret är nog mest att ingen kan nåt. Varken frågeställare eller läsare. Kunskapen inom sömnad och textil har nästan försvunnit i Sverige. Jämför t.ex. litteratur, abc i sömnad från 55 (en bok för hemmafruar) innehåller sömnads- och tillskärningtekniker som idag på sysidan klassas som "couture" (ett ord som betyder söm eller sömnad. Skriften preliminär textil ordlista från 57, som var tänkt som introduktion för textilarbetare skulle få en avgångsstudent från borås huvudkli.

Vi värderar inte sömnad eller textilier högt. Allt är slit och släng. Vem vill lära sig att sy på riktigt när en kappa kostar 500 spänn på h&m? Varför göra en lagning själv när det är billigare med nytt?
zorloni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-01, 23:24   #11
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
zorloni, jag vill se boken! Kanske scanna in några sidor som smakprov? (måste gå som citering)
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-02, 10:16   #12
mariatherese mariatherese är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2009
Inlägg: 470
Jag har varit medlem på sysidan i många år. Mitt första medlemskap startade jag 2005. Ja, för ganska exakt tio år sedan.

Då var det massor av inlägg, diskussioner, bilder och annat varje dag. En lördag eller söndag kunde skapa flera sidor med bilder. Den ni!

Jag upplever att det avtog någon gång 2011-2013. Då byggde jag hus och hade packat undan mitt syrum. När jag packade fram det igen så var sysidan döende... Och från att ha gått in här ett par gånger i veckan går jag numera in ett par gånger i månaden.

Då håller jag ändå på med; stickmaskiner, barnkläder, maskinbroderi och lappteknik. Ganska grav sömnadsgalning med andra ord.

Jag har inte facebook och jag är lite skeptisk till sociala medier så för mig finns inga riktiga alternativ förutom amerikanska sidor. Och jag är medlem på en amerikansk sida för lappteknik/quilting men det är så galet "trigger happy" moderatorer så man tröttnar faktiskt lite även där.
mariatherese är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 10:36   #13
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag lämnade sysidan för det var för mycket tjafs. Det fanns en del som trodde att dom var experter och vi andra kunde ingenting. Stämmingen var inte bra och trivsam.
Det stämmingen är mycket bättre på facebook. Skulle någon skriva något dumt eller elakt så är det genast massor om folk som påpekar detta, och försvarar den som drabbats. På facebook brukar man få blixtsnabba svar på sina frågor.
Sysidan var jättebra och trevlig när jag gick med men stämmingen långsamt sämre. Visst saknar man den gamla sysidan.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 12:29   #14
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Visst märks det att aktiviteten har avtagit, kanske har det ökat något nu under september men inte mycket. Allt går ju lite upp och ner, och visst tar andra sociala medel över en del av engagemanget och uppläggning av bilder mm.

Kan man öka aktiviteten på Sysidan genom att hitta på lite aktiviteter så att det blir kul att besöka sidan oftare?

Skulle det vara kul med olika utmaningar att ta sig an? Ska det komma mer nyheter inom handarbetsbranschen? Fler instruktionsartiklar?

Medlemsintervjuer är också något jag funderat på om det kan vara intressant.

Vad tycker du?

/Ulrika
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-10-09, 21:49   #15
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag började tappa intresset när det började dyka upp några användare som var väldigt otrevliga och klankade ner på andra användare utan att egentligen bidra med något själva. Jag vet inte om fenomenet är nytt eller om det är moderatorerna som blev lite för snälla med vad som fick stå kvar, men det sänkte stämningen rättså dramatiskt.

Sen har vi alla copy-pasteade "Bibbis Textil har" på alla som frågar om var man kan köpa något, alldeles för ofta som svar på frågor om grejer som Bibbi inte alls har. Inget ont om butiken i fråga, jag har handlat där och varit nöjd, men nu undviker jag den bara för att jag tröttnat på irrelevant hetsreklam. Jag har bland annat fått till svar att hon har dockknappar (som visade sig vara 6mm stroa) när jag frågade efter knappar 2-3mm. Hade det bara vart en gång hade det kunnat vara ett ärligt misstag, men som det varit dom senaste åren är det bara löjligt.

Själv använder jag inte facebook, så jag har ingen aning om hur mycket av aktiviteten som flyttat dit, men det är många forum som dött facebookdöden, så det är antagligen en bidragande faktor till att aktivitetn minskat.

I slutändan är det som vanligt upp till var och en var dom vill hänga och vad man vill stötta. Och hur mycket tid man vill lägga. Förr la jag mycket tid på att förklara och svara så gott jag kunde, men efter ett tag när frågor upprepas och folk allt för ofta vill ha enkla snabblösningar eller inte inkluderar tillräckligt med information i frågan för att man ska kunna formulera ett vettigt svar, jag då lessnar man till slut.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons