![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
![]() Hej
Jag håller på och stickar en tröja i Alpaca till mig själv. Den är slätstickad och nu ser jag att bakstycket liksom rullar upp sig i nederkant eftersom det inte är någon resårstickning. Jag har följt stickbeskrivningen och på bilden så rullar inte stickningen upp sig på det viset det den gör för mig. Hur ska jag fixa detta? Kan jag ånga bort det försiktigt när tröjan är klar? Jag hatar nämligen när tröjor rullar upp sig, men jag har ingen lust att sticka om allt (sticka in en resår som inte finns i beskrivningen) Snälla hjälp mig med tips. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
Jag har "räddat" en mössa som ville rulla sig hela tiden genom att dra i en resårtråd på baksidan av stickningen. Det syns inte alls på framsidan och det "håller till" kanten lite.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Du skulle kunna vika till en liten kant lägs ned, men det kan ju synas. Jag brukar göra det då det börjar rulla sig. //iskra
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
Och du kan också som sista utväg sticka på en resårkant efteråt. det är bara att plocka upp och sticka åt fel håll.Om du inte vill ha resår kan du välja bara rät stickning så blir det en avslutande kant.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
Blocka delarna innan du syr ihop tröjan. Då borde du slippa att kanten rullar upp sig. Hoppas det ordnar sig.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Virka på en enda rad med fasta maskor i samma garn. Syns knappast men håller stickningen slät. Det rullar sig i stort sett alltid om man stickar i en enda teknik i ett svep. Kan användas som jättefina effekter. Man kan låta det rulla sig ordentligt och sedan sy runtom med t ex ett moccasnöre eller ett silkesband så rullen blir till en dekoration.
Lycka till! Alpacka är ljuvligt... |
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:43.