![]() |
![]() | Nyheter | ![]() | ![]() | Artiklar | ![]() | ![]() | Bloggar | ![]() | ![]() | Forum | ![]() | ![]() | Bilder | ![]() | ![]() | Annonser | ![]() | ![]() | Recensioner | ![]() | ![]() | Länkar | ![]() | ![]() | Kalender | ![]() | ![]() | Medlemmar | ![]() | ![]() | Din sida | ![]() | ![]() | Om... | ![]() |

![]() |
#1 |
|
Kan trådar gå ut i datum???
hmmmm
jag har ett gäng guterman trådar som e vita konor på, som jag fick med när jg köpte en större sats tråd till min första maskin. hmmm dom går av i tid o otid. vad beror det på?? kan tråd månne bli gammal,alså på riktigt inte bara som man kan spekulera på kammaren??? Det e ju öken när man broderar o det bara går av o går av hela tiden, så byter jag färg o det e kul igen snart åker de vitkonade i bingen Annie ständigt frågvis |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
En del säger att gamla trådar inte håller men jag har mammas gamla från 50-talet, Mölnlycke trärullar och det är inget fel på dom. Men ibland undrar jag om inte det bara kan vara enstaka spolar det är fel på, någon gång har jag slängt en rulle rayontråd.Men förbannad blir man när det går av.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
|
Jag tror nog att tråd kan bli gammal och skör med tiden, men hur lång livstiden är på olika trådar har jag ingen aning om.
Kanske är det olika också på sytråd och broderitråd, jag menar att när man broderar så är det mycket högre hastighet och då är det större påfrestning på tråden. Vanlig sytråd går kanske att använda längre. Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-04-25 klockan 18:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
|
![]() Ja du tråd hmm jag har hört att tråd skall vara färsk vara men jag har vanlig sy tråd som ja den är jätte gammal men så broder tråd de jag har hört för de mesta när det gäller tråd så skall man förvara den så mörkt som möjligt så skall den inte påverkas ut av ljuset, men vad vet ja!!! Kram karin
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
I min maskin fungerar Gütermantråden bäst. Däremot så har jag i en viss typ av "fusk-fleece" haft rejäla problem med både Sulky och den indiska tråden. Kan det vara något maskinberoende? Bytt nål?
Med tanke på hur länge kläder håller om de bara får hänga i en garderob så tror jag inte att man behöver oroa sig för ett bäst-före-datum på tråden. Speciellt inte om man håller den borta från UV-ljus (och det gör man i ett vanligt hem). Visst åldras både naturmaterial och polymerer men inte så att man vid normal användning borde märka det, iallafall inte förrän efter minst 15-20 år eller mer. Isåfall skulle det: 1. Finnas bäst före märkning på tråden. Denna märkning skulle då gälla varmare klimat än vårt, eftersom många åldringsreaktioner går dubbelt så fort varje gång temperaturen höjs tio grader. Dvs halva livslängden i sydligare länder. 2. Finnas ganska stort utrymme för produktutveckling eftersom det går att hindra materialets åldrande med hjälp av olika tillsatser. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
|
Har hört att dom ska förvaras mörkt.....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
|
Det har väl även med solblekning att göra.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
|
Tråd skall helst förvaras mörkt ,svalt och i plastpåse.
Rayon är känsligast ,polyester tål mycket Jag har tråd som är över 10 år och som fungerar utmärkt köper alltid gutermanns som är hög kvalitet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
|
Mina brodértrådar förvarar jag i plastburkar från Ikea och sen står de i matkällaren, den är vägg i vägg med syrummet. Utom de trådar jag använder just nu förstås. Jag skulle hellre ha dem mer lättåtkomliga men det finns inte plats för trådställ och sen tror jag de far bättre i matkällaren, jag broderar inte så mycket heller
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
|
Jag tycker att det är lustigt att så många tycks gilla Güterman, jag tycker att de trådarna har korta fibrer och gärna snor sig och slår knut på sig själv. Mitt första hands val är Amann, andra hand är Zwicky, tredje Mölnlycke och först på fjärde plats tar jag Güterman.
Vad gäller ålder så tycker jag definitivt att trådar av naturfibrer blir sköra med åldern, oavsett märke, medan polyester kan hålla längre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
Hej på er alla. Problemet med att tråden går av behöver inte bero på att tråden är gammal. Jag har helt nya trådar som är helt hopplösa med att gå av hela tiden.
![]() Jag brukar dra av en hel del och hoppas att den blir bättre längre in. Vet inte om det hjälper att sätta på det där nätet som följde med symaskinen... Så problemet tror jag kvarstår... ![]() Anne-Lii |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
Jag har alltid nät till metallic tråd och om det blir mycket öglor när tråden rullar av.
|
![]() |
![]() |
![]() |
«
Föregående ämne
|
Nästa ämne
»
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:13.