Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Quiltning
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-01-17, 09:52   #1
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 98
Question Vad är freezer paper

Hej, jag undrar vad freezer paper är och hur det fungerar. Är det någon som kan berätta för mig?
Tack och hälsningar Irene
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-19, 17:17   #2
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
bra att ha!

hej...freezer paper är ett stadgande papper som är bra när man håller på med applikationer. Man stryker på det på vilken sida av tyget som man vill, kan tas bort och användas igen. Kan köpas av de flesta lapptäcksbutikerna på nätet.../pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-21, 22:50   #3
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 98
Hej igen. Hur använder man pappret? Låter du det sitta kvar efter att du sytt på applikationen eller? Går det att sy i pappret utan att skada maskinen? Du skriver även att man kan ta bort det och använda det igen. Jag fattar inte varför man ska ta bort det men är kanske korkad? Jag är alltså helt ny på att quilta kanske jag ska tillägga.
Hälsningar Irene
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-22, 09:55   #4
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
freezer paper

du tar bort pappret innan du sytt helt klart. Jag föreslår att du kontaktar IA torenstam i Torsås, hon säljer pappret och då kan du få med en beskrivning för både handapplikationer och maskin. Hur du använder det på olika sidor. IA har mailadress: torenstam@euromail.se

lycka till.
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-23, 19:24   #5
tl_8787 tl_8787 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 75
Jag har bara sytt applikation med fryspapper en gång och då gjorde jag enligt nedan med jätte fint resultat.

Du ska rita av applikations mönstret på den matta sidan av fryspappret och klippa ut. Därefter ska du stryka på pappret med den blanka sidan nedåt på rätsidan av tyget och klippa ut tyget med sömsmån och peta bort fryspappret. Lägg sen tyget med rätsidan ner och lägg på pappret med den blanka sidan uppåt och stryk fast sömsmånen och sy fast applikationen för hand när du nästan sytt fast hela petar du ut pappret och spara till nästa gång du vill använda det. Du får inte använda ånga på strykjärnet.

Jag har även läst om en metod på nätet någonstans kommer inte ihåg var att man kan lägga tyget räta med vliseblin och sy ihop med den klistriga sidan mot rätat sedan klipper man ett hål i vliseblinet och vänder ut rätan och stryker fast applikationen direkt på bakgrundstyget och därefter syr du fast den med symaskinen och då använder du osynlig söm och osynlig nylon som övertråd. Den metoden har jag inte testat men den verkar ju också var väldig enkel så den har tänkt att testa nästa gång.
tl_8787 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-24, 01:25   #6
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 98
Thumbs up Tack för svaret

Nu fattar jag lite bättre. Toppen med sysidan där man får svar från erfarna medlemmar.
Hälsningar Irene
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-25, 11:30   #7
Linnea Linnea är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 240
Hej tjejer!
Jo fryspapper är praktiskt när man skall göra applikationer. Man kan använda det på flera olika sätt. Själv använder jag fryspapret mest som en mall när jag väl pressar och formar applikations-tyget. Man kan välja mellan att ta bort fryspapret innan man syr fast applikationsdelen eller efter. Väljer man det senare kan man pilla ut det när man klipper små "fönster" på tygets baksida så att vadden sedan kan forma och ge liv i applikationsdelen.
Har man inte fryspapper hemma så kan man använda sig av embalaget till skrivarpappret. Man bör då vara aktsam så inte färgen på embalaget inte smetar av sig på tyget.
Jag brukar själv köpa någon meter då och då i quiltbutik, men man kan även köpa dem i rulle.
Amerikanarna (ja säkert flera andra nationaliteter också) använder pappret som embalage för charkartiklar. Skall ni på utlandssemester så kan det nog löna sig att titta i affärerna där...det kostar nog en bråkdel av det man får betala här i Sverige.
lycka till Irene!
kram
linnéa
Linnea är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-25, 15:30   #8
millyudden millyudden är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 183
Toppen Tjejer !

Hej va bra det är med sysidan. Fryspapper verkar ju toppen. Tänk va man kan lära sig. Jag köpte en bok av Nancy Halvorsen med fina applikationer. Men funderat hur i hela världen kan de få det så fint.Nu klarnade det. Tack för bra tips. Milly
millyudden är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-13, 11:44   #9
Oddny Oddny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 94
Lightbulb

I ställe för att bruka freezer paper kan man faktiskt bruka pappret som kopieringspapper är Innpackat i. Detta är ett tips som jag fick av min quiltlärarinna. Inte alla papper fungerar lika bra, men efter som det inte kostar något så prova.

Mvh Oddny
Oddny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-13, 20:47   #10
AnnikaP AnnikaP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 48
Question

Hej på er alla!
Nu har jag suttit och läst den här gamla diskussionen och kan inte låta bli att undra: Är det inte lika bra och t.o.m lättare att använda vlisofix??? Jag vet inte om det är jag som är dum men jag har gjort massor av applikationer med vlisofix och det är busenkelt. Finns det någon skillnad mellan dessa båda tekniker som jag missat? Finns det någon som kan försöka förklara för mig?! Vore tacksam för lite klarhet i denna fråga...
Varma syhälsningar till er alla!
//Annika
AnnikaP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-21, 08:15   #11
ninna ninna är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 12
Jag använder flisofix när jag gör applikationer med symaskinen när man döljer kanten med en söm och freezerpaper när jag gör applikationer för hand då tyget kan vikas runt kanten av pappret.

Båda sätten är bra och rätt. Det beror på vad man själv föredrar. Använd det som känns bäst.
ninna är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-06-23, 05:36   #12
Bea97 Bea97 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 12
Hej
Ett jättetips med pappret som kopieringspappret är inslget i.
Kort fråga: Hur gör man då??

Kram
Lisbeth Johansson
Bea97 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-06, 18:26   #13
Oddny Oddny är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 94
Du för stryka på presis som du gör med fryspappret. Och det går att ta bort och användas igen.
Oddny är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-07-12, 06:14   #14
Bea97 Bea97 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 12
Tack för att du berättade hur man gör. Skall prova

Kram

Lisbeth Johansson
Bea97 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons