Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-11, 17:28   #1
Humle Humle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 14
Justera undertrådspänning på pfaff

Hej på er, jag har nyligen köpt en Pfaff Expression 2028 och har ett problem:

När jag syr i jeanstyg blir stygnen fruktansvärt fula, övertråden syns på baksidan av tyget. Enligt instruktionsboken skall jag justera undertrådspänningen, men var gör jag det någonstans? Det finns inte förklarat i instruktionsboken var den sitter. Ratten för övertrådspänningen hittar jag, men det hjälper inte att jag ändrar på den. Någon som har en Pfaff som kan hjälpa mig?

Tack på förhand!
Humle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 17:45   #2
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Funkar de som på min pfaff. Så tag ur spolkapseln och på den sitter en liten skruv skruva på den lite i taget. Vad är de för tråd du syr med? Det kan ha betydelse. Annars kan du testa o spänna övertråden. För att testa vad som blir bäst tag och testa den lägsta övertrådsspänningen och sen den högsta så ser du vad som händer. Tänk på att det är lättare att justera övertråden än undertråden, Lycka till Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 19:38   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Tag ur spolkapsel med undertråden i, håll i tråden och låt kapseln hänga ner, spolkapseln ska inte ramla ner, utan hänga kvar. Gör ett litet knyck, och om kapseln åker ner en liten aning, då bör det vara rätt trådspänning.
Det här "knepet" fungerar på alla maskiner med spolkapsel.
Justerar gör Du med den lilla skruven som Trulsan säger.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 20:04   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
När du spänner höjer trådspänningen på undertråden skruvar du in skruven,när du släpper loss minskar ,skruvar du ut skruven.
Men kom ihåg att notera hur mycket du skruvar så du hittar tillbaka. ta ett 1/2 varv i taget.
Medsols höjer, motsols minskar.
Lycka till.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 08:06   #5
Humle Humle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 14
Aha, så skruven sitter på själva kapseln? Där tittade jag inte. Skall prova ikväll och se ifall det händer något när jag ändrar den.
Trulsan, jag syr med en jeanstråd och jeansnål. Jag har inte haft det här problemet med vanlig sytråd, så jag misstänker också att det kan ha med tråden att göra, men hur? Jag har provat att ändra övertrådspänningen, har jag den i dess lägsta läge lossnar sömmen helt, och är den i sitt högsta läge blir sömmen jätteful också. Däremellan blir den som jag beskrev i mitt första inlägg.
Humle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 13:10   #6
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
För att tråden är tjockare. När jag syr i jeanstyg brukar jag använda vanlig tråd att sy ihop med. Stickningar med jeanstråden som övertråd och vanlig undertråd just för att slippa strul med trådspänningen. Kan hända att man behöver justera övertråden ändå. Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 15:01   #7
Humle Humle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 14
Ok, det låter ju som något att pröva. Det gör ju inget att det är en annan tråd på baksidan. Tack för tipset!
Humle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-12, 18:36   #8
Trulsan Trulsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 191
Varsågod De var så lite så. Trulsan
Trulsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-13, 07:33   #9
Humle Humle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 14
Det fungerade jättebra med en tunnare undertråd, behövde bara justera övertrådsspänningen lite, så blev det snyggt. Har inte testat att justera skruven på undertrådspänningen, tänkte att det var bäst att inte flippla med den i onödan. Men nu vet jag i alla fall var den sitter!
Tack för hjälpen allihopa!
Humle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 13:58   #10
chan chan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 96
OBS! Justera ej själva!!

Hej!

Fick veta hos min symaskinsleverantör att man ABSOLUT inte får ändra undertrådsspänningen själv på den spolkapsel som hör till maskinen. Skulle det uppstå något problem så gäller inte garantin om man varit där själv och pillat. Ska man sy med grövre trådar och effekttrådar så har Pfaff tagit fram en särskild spolkapsel för detta som finns som tillbehör! Så varning alltså för att skruva på kapseln själv:

Mvh, Christina
chan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 14:35   #11
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det beror helt på vilken maskin du har om du ska göra det själv eller inte. Vissa makiner är inga problem att justera på egen hand. Själv har jag en Expression 2034 och det är inga som helst problem att justera trådspänning själv, ett nödvändigt måste faktiskt. Om man ska eller inte ska lär stå i instruktionsboken.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-14, 19:55   #12
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Så länge du vet vad du gör är det inga problem att justera skruven på kapslen. Om du kar spåret på skruven kl 9 när du syr med din vanliga tråd då skriver du det på papperet sedan hur många varv och motsols eller medsols från det du ändrar och var spåret står . men om du bara skruvar okontrollerat då är det risk att du inte hittar tillbaka till en bra inställning.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-22, 19:05   #13
coverlock coverlock är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 5
Jag fick tipset av en lärare att köpa en extra spolkapsel ( har pfaff) om man vet med sig att man ska ändra på undertrådsspänningen ofta. Har man väl börjat pilla på skruven kan det vara svårt att komma tillrätta med hur det var frånbörjan.
coverlock är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-26, 13:01   #14
Humle Humle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 14
Smart, Sofia! Om de inte är superdyra är det ju ett bra alternativ.
Humle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons