Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-06, 15:05   #1
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Vad ska man ta sig till?

Jag har precis kommit igång och sy, och har så mycket planer - och en hel del tyg just nu faktiskt - och så ska jag operera handleden imorgon och får inte belasta höger hand på flera veckor. Med andra ord kan/får jag inte sy, sticka, virka eller brodera på minst två eller tre veckor.
Vad kan jag göra istället? Sitta och knapra praliner och titta på såpor känns inte som ett riktigt alternativ...
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 15:29   #2
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
kola i olika mönstertidningar!! planera det brukar ju vara kul att göra. Då har du allt uttänkt när handen är lekt då är det bara till att börja förverkliga alla drömmar o planer du haft under tiden du ej kunnat sy.
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 15:55   #3
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Instämmer! Välj mönster till de olika tygerna och planera så att du har allt hemma till när du blir frisk.
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 15:56   #4
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Jag säger bara en sak...PÄRLPLATTOR det är tydligen jätteinne just nu, testa!!
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 16:13   #5
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Citat:
Ann1e skrev:
Jag säger bara en sak...PÄRLPLATTOR det är tydligen jätteinne just nu, testa!!
jag har faktiskt funderat på pärlplattor, men då för min son och tänkt att jag nog får vänta.. han är bara 16 månader och skulle nog bara kasta omkring dem. Men, lokala Ica har en hink med 17000 pärlor och fem plattor för 165.- så det kanske är ett alternativ... får se när det väl är gjort hur handen mår. Annars blir det nog tidningar känns det som (har veckotidningar sen ett halvår att gå igenom också)
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 17:26   #6
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Kolla mönster, läsa handarbetstidningar, lösa sudoku, korsord, film, gå på billblan och kolla mönster....
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 17:46   #7
yllet yllet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 113
Hej osis med handen,själv är jag sjuk rätt mycket,,ta tillfället i akt och låna böcker hur man syr och hur man ändrar mönster man blir aldrig fullärd,låna ochså böcker om färglära detta är väldigt givande mixtra med färger,det finns färger man inte skulle drömma om att sätta ihop ,men som verkligen kan vara fint,skriv upp färgkommbitationerna kan vara bra att ha sedan lycka till
yllet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 18:38   #8
iamia iamia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 722
Jag har själv opererat min hö hand så jag vet hur tråkigt det är. Men lär upp din vänsterhand till att lägga pärplattor. och som Yllet sa låna böcker och läs lär. Lycka till med operationen.
Åsa
iamia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-06, 21:05   #9
eca eca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 221
Hej!
Har just nu börjat sy igen efter 3 månaders sjukskrivning för en bruten handled-högerhand.
7 veckor med Hoffmaninstrument fastskruvat i hand och arm.Därefter lika lång tid utan belastning. Trodde tiden skulle vara jättelång, men allt tog ju dubbelt så lång tid att utföra med vänster.
Böcker -både vanliga och ljudböcker. samt "inspirationslitteratur". Nu skulle jag vilja sy dygnet runt, men det är så mycket annat som kommit på efterkälken som bör göras också.
Man blir väldigt stark i vänsterhanden, men det är lte svårare med finmotoriken. Dessutom som högerhänt har man ju t.ex.ingen vänstersax hemma
Lycka till med Din operation.
eca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 10:34   #10
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Pärlväv?

Kan man väva med pärlor i pärlväv (en enkel liten vävstol) med en hand?

Viss smyckestillverkning kanske går att genomföra med en hand? I synnerhet om man har någon som hjälper till med knutar odyl.
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-22, 17:34   #11
Neferu Neferu är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 522
Operationen är avklarad, stygnen är borta och handen börjar funka igen. Däremot har det blivit två besök för att ta bort stygn - igår kväll hittade jag en trådända som stack upp och insåg att de bara klippt bort knuten men lämnat tråden kvar under. Det var bara att göra om det.

Lite pyssla har jag kunnat göra. Jag testade att sticka lite, men det gör alldeles för ont så jag plockade fram min gamla påtdocka och satte igång att påta lite halsband.
Nu är jag riktigt biten och ska sätta antingen sambon, svärfar eller pappsen på att bygga en påtbräda åt mig efter egen ritning.
En liten påtdocka är dessutom perfekt att ha i väskan på bussen - inga maskor som kan krypa iväg och tar ingen plats alls.
Neferu är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:31.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons