Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-12-26, 18:39   #1
Elisabeth73 Elisabeth73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 100
vad ska jag göra?

Har jus börgat ett nytt arbete som undersköterska.
Har nu arbetat en vecka. Igår var det en fruktansvärd dag. en av personalen jag arbetade med var så elak! Morgonen började med att jag tittade fel på mitt schema så jag kom 45 min tidigare....Tog fel på dag.. Ny som jag är. En av personalen var elak och menade på att jag ska kontrolera hur jag ska arbeta, Hon var snäsig och rent av för djävleg! två och en halv timme senare när jag skulle ta en rökpaus fick jag änumera skäll. Jag fick absult inte röka på utanför avdelningen...Har arbetat med en annan personal under hela julhelgen och rökt där...Jag har även dyslexsi (Stavsvårigheter) så jag skrev en lapp om att hyacinter inte får tas in på avdelningen, då jag är Mycket allergisk mot dessa. Jag stavade fel och hon var elak och menade på att jag var dumm i huvudet som kunde sätta upp en lapp som var felstavad....Övrig personal kunde ju få påpekningar att lappen var felstavad (hennes ord) Dagen fortsatte och så fort vi träffades klagade hon på mig. Droppen var när hon frågade om jag var en NEGATIV person!! Jag arbetar med dementa personer och jag ser mig själv som en lugn och possetiv person. Och jag ser mitt arbete som en insats i sammhellet. Jag blir så ledsen när jag blir behandlad så.....
Vad ska jag göra????
Elisabeth73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-26, 19:15   #2
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Tycker att du skall tala med henne om hur du upplever henne och hur hennes beteende påverkar dig.
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-26, 21:57   #3
cattarodde cattarodde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 78
Säg till henne att hon kan sköta sitt och du ditt, att du har dyslexi kan väl hon strunta i, då kan ju hon skriva lapparna istället, om hon nu är så duktig....
mvh
catta
cattarodde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 08:17   #4
Ida_B Ida_B är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Fy vilket trist mottagande på ett nytt jobb. Jag förstår att det känns svårt, och man är inte så styv i korken när man är ny, då är det svårare att be folk att skärpa sig och bete sig som folk. Finns det andra där som är trevligare?

Nästa gång den här kvinnan kommer med sina magsura kommentare så tycker jag att du lugnt och fint skall fråga henne vad det är hon stör sig på. Säg att du nu under en längre tid märkt av att hon är negativt inställd till dig och att hon antingen få komma med tydliga exempel på när du brustit i dina plikter eller sociala beteende, annars kan hon hålla käft.
Ida_B är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 08:53   #5
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
Visst är det märkligt att en del personer verkar njuta av vara dumma mot andra? Jag brukar tänka att de förmodligen är väldigt missnöjda med sig själva eller sitt liv - det är egentligen synd om dem! Då är det lättare att hantera dem rätt, för det är det du måste göra i detta fallet.
Det bästa sättet att hantera det här tror jag är att vara så snäll och tillmötesgående du bara kan och orkar! Både mot henne och de andra nya kollegorna. Fråga tex om det är ok att sätta upp en lapp om starkt luktande blommor & perfymer, eftersom du inte tål dem. Kanske åtar sig nån annan att göra en snygg skylt och det lilla "problemet" blir ett gemensamt projekt. Fråga var det är ok att röka, fråga om allt, allt, allt - bara för att visa dem att du bryr dig om vad de tycker! Alla dina nya kollegor ser då att du vill vara tillmötesgående och vara en i gruppen, (de känner ju också till surpottans elakhet och kommer att beundra ditt tålamod mot henne). Den elaka surpottan brukar till slut skämmas och bli lite trevligare - då är det upp till dig att bestämma om du vill vara vän eller ej med henne.
Den motsatta strategin är att direkt hantera konflikten och vara väldigt rak och fråga vad som är fel. Det kräver mer av dig och även att "surpottan" svarar och inte börjar slingra sig. Eftersom det är en ny relation och det inte direkt finns något konkret som kan vara fel så tror jag att risken är stor att du inte får ett vettigt svar utan i stället en ovän för lång tid (hon kommer att känna sig "påhoppad", hon fattar kanske inte ens att hon uppträtt ovänligt mot dig). Att på sikt få henne vänligare mot nya kollegor är chefens jobb.
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 08:55   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Detta liknar mobbing och ska absolut inte tillåtas. Jag tycker personligen du skall prata med hennes chef och påtala hur hon behandlat dig och dessutom ska du kräva en personlig ursäkt av den kvinnan.

Så kan du ju alltid sätta upp en ny lapp där det står.

Vänligen!
Koppla in hjärnan innan du glappar med käften.


Är hon dum igen så säg bara "tyst mun får du socker" och gå därifrån. Du behöver inte ta skit av andra.

Lycka till på nya jobbet.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 09:45   #7
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
Självklart ska mobbing inte tillåtas om det är det det handlar om! Det är svårt att avgöra på avstånd. Jag håller med om att är det så allvarligt som mobbing så ska hennes chef involveras och det blir betydligt allvarligare åtgärder än de jag beskrev.
Det jag beskrev var snarare om elakheterna är på en lindrigare nivå, men nog så jobbiga att hantera - speciellt om man är ny på jobbet.
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 10:19   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
HRM skrev:
Det jag beskrev var snarare om elakheterna är på en lindrigare nivå, men nog så jobbiga att hantera - speciellt om man är ny på jobbet.
Elakheter har ingen nivå tycker jag. Allt elakt är av ondo och är man dessutom vuxen så kan man begära mer.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 10:26   #9
HelenR HelenR är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 108
Håller med! Tänk vad härligt med ett samhälle där alla försökte låta bli att vara dumma&elaka mot varandra. Ju mer man tänker på det här destu mer obegripligt blir det att folk väljer att vara dumma&elaka! Som jag uppfattar det är det vi argumenterar om här inte just det, utan hur man väljer att bemöta elakhet, och det står ju var och en fritt att välja.
HelenR är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 10:31   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ja, visst vore det en önskedröm med ett sånt samhälle. Dessvärre finns det allt för många som trivs med en annan atmosfär. Man skulle ha ett litet trollspö och vifta med

Största problemet är väl kanske att bemöta den sortens påhopp med en inre styrka. Alla har inte den, så nu tar vi väl fram trollspöt igen och ger det till alla.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 15:52   #11
Tossa Tossa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 101
Jag önskar jag hade något bra svar på det här. Nåja. Jag ville bara säga, när du står där och situationen uppkommer, var stark i dig själv. Det är hon som gör fel om hon klankar på dig som ny istället för att på ett konstruktivt sätt ta tag i saker hon uppfattar blivit fel. Minns det. Det är inte du som gör fel, utan hon som beter sig galet.

Är det så att hon faktiskt har någonting konstruktivt att gnälla på så kan hon göra det som en vuxen människa.

Lycka till!
Tossa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 18:28   #12
Elisabeth73 Elisabeth73 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 100
Tack för alla svar och ert stöd!!
Chefen på jobbet kommer efter nyårshlgen. Ska då ta upp hur jag upplevde situationen. Jag ska i morgon arbeta med "morrhoppan" får se hur hennes beteende är. Tog upp hur jag kände det med personal jag har arbetat mest med och dom annsåg att det liknar mobbing.
Jag kanske är svag som person men biter ihop så gott jag kan. Men jag vill inte ta obefogad skit.
Elisabeth73 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-27, 20:18   #13
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Det luktar ju mindervärdeskomplex lång väg... Och varför ska hon trycka ner dig för att höja sin egen självkänsla...?

Nej, stå på dig - och för allt i världen sänk dig INTE till hennes låga nivå när du ska rätta till problemet(=henne). Gå till hennes chef och tala om på ett rakt och ärligt sätt att detta absolut inte passar dig och att det inte är något du accepterar. Dessutom kan du ju påpeka att om hennes bemötande mot kollegor är så otroligt dåligt, hur är det då mot alla patienter? Det tar säkert skruv och det bästa är om hon får en tillsägelse från sin chef. Då är problemet officiellt och då har hon ögonen på sig.

Lycka till!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons