Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-30, 07:33   #1
Gaudium Gaudium är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 82
Program om Jeanstillverkning

Ikväll kl.22,00 på SVT1 är det ett program som handlar om stackars människor i Kina som arbetar med att sy jeans till LEVIS m.fl
Jag tycker att ni som kan ska sätta er och se på detta program. Man får sig en tankeställare när man ser vilka arbetsförhållanden dessa människor har och att de har 40 ÖRE i timlön!!!! Vad kostar ett par LEVISjeans idag?! Allt från tusen kronor och uppåt..vem tjänar miljarder på denna affären, tror ni!? Fy fasen...är allt jag kommer på att säga!
Gaudium är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 08:06   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Känns som det är dags att bojkotta något!
Allt som tillverkas i Kina med andra ord, även maten. Har personligen tagit ställning till Kina och deras missförhållanden så allt märkt Kina ger jag blanka f.n i. Jag tänker inte bidra till deras ekonomi. Basta!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 08:18   #3
madde_madde madde_madde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 206
Citat:
Delfintua skrev:
Känns som det är dags att bojkotta något!
Allt som tillverkas i Kina med andra ord, även maten. Har personligen tagit ställning till Kina och deras missförhållanden så allt märkt Kina ger jag blanka f.n i. Jag tänker inte bidra till deras ekonomi. Basta!
jag bojkotar redan jeans och övriga byxor
madde_madde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 09:11   #4
Gaudium Gaudium är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 82
Bra att jag fick lite reaktioner på detta inlägg! Jag köper själv mest kläder på second hand och syr själv, men fick mig ytterligare en tankeställare häromdagen! Jag använder mycket linnetyg när jag syr och en kvinna som är hemslöjdskonsulent berättade för mig att hon varit på studiebesök på ett väveri i Litauen nyligen....där jobbar kvinnor under usla förhållande...mörkt, fruktansvärt smutsigt och dammigt och uruselt betalt! Kvinnorna såg ut som levande lik,berättade hon och jobbade högst till de var 38 år sedan var de så sjuka och utmattade så de fick gå hem! När hon hade frågat mannen som var arbetsledare varför kvinnorna inte hade varken hörselskydd eller andningsskydd, så svarade han bara: De vill inte!
Jag frågade i butiken där jag köper mitt linnetyg, var tillverkningen skedde och då svarar affärsinnehavaren till min stora fasa...i Litauen!!! Herreminje...nu måste jag leta upp ett annat inköpsställe!!! Någon som har ett bra tips!?
Gaudium är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-30, 18:56   #5
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Med risk för att starta en folkstorm (och det är självklart inte syftet!!) vill jag komma med ett inlägg här:

JAG FÖRSVARAR UNDER INGA OMSTÄNDIGHETER DEN HÄR TYPEN AV UTNYTTJANDE AV FOLK

men.....

jag blir så trött på de ständiga diskussionerna om att bojkotta än det ena och än det andra! Jag anser att det är fel metod att angripa den här typen av problem. Förmodligen är dessa människor trots arbetsvillkoren nog ganska glada över att ha ett jobb överhuvudtaget eftersom dom oftast lever under privata förhållanden där varje dag är en kamp och en strid på kniven om att få mat på bordet och tak över huvudet. Bojkott genom att inte köpa produkterna kanske leder till att än färre jobb skapas i fattiga länder.

Jag tycker det är bättre att framföra sin åsikt härifrån istället. Säga till i butiken, kontakta grossisten eller varför inte ta tag i någon branschorganisation och framföra synpunkterna. Medvetenhet och agerande hos slutkund är ett mycket bättre sätt att påverka situationen även om det i många fall är som en nål i en höstack, men ändå. Det är ju för oss kunder som produkterna skapas och om vi inte är så angelägna om att alltid köpa allting så billigt som möjligt så kommer priserna så småningom upp på en mer normal nivå och lönerna och till sist även också arbetsvillkoren att förbättras för alla dessa stackare som uttnyttjas. Gäller inte bara tyger utan allt möjligt, t.ex. livsmedel, som importeras för inga pengar alls och sedan säljs alldeles för billigt här.

Med hopp om en godare jul för alla!!
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 07:26   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Förstår din tanke Camilla och du har helt rätt. I slutändan handlar det om etik och moral och hur man än gör så drabbas de stackars arbetarna som jobbar för svältlöner. Köper vi så gynnar vi handelsmännen och arbetarna får inte upp sina löner. Köper vi inte så tar produktionen slut och dom blir utan jobb.

Det enda raka är väl att be i affären att få betala det dubbla som står på prislappen och sedan kräva att överskottet skickas ner till den stackars arbetaren. Korkat va

Varför inte starta en folkstorm? Det är alltid hälsosamt att ventilera och väcka folket till opinion, även om man inte delar samma åsikter.

Min personliga bojkott mot Kina (Asien över huvud taget) grundar sig på den barbariska djurhållningen. Den kan jag inte på något vis försvara eller hitta förmildrande omständigheter för. Därav bojkott. Visserligen finns det lite varstans, även här i vårt land. Men vi äter åtminstonde inte katter till middag.

Trevlig advent alla!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 07:39   #7
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Tua, det här med djurhållningen......jag ryser vid blotta tanken!! Det är ju ett helt annat problem som också är väldigt omfattande och svårt att komma tillrätta med.

Även i vårt avlånga, fina och alltid så snälla och medmänskliga land (som många hävdar) så förekommer massor av olika missförhållanden (dock ej på samma usla nivå) och jag blir lika arg och ledsen varje gång jag hör eller läser om detta. Jag tänker i första hand på barn och djur.

Nä, ansträngning krävs - hoppas att vi ALLA kan göra just denna julen lite bättre än förra året. Barnen förtjänar en mysig, rolig, härlig och julig jul och djuren också!

Jag ska börja med att skänka saker till Drottning Silvias barnsjukhus i Göteborg!

Há det bra alla sysidan-fantaster! Om ni hinner vara inne på Sysidan så här mitt i julpysslandet förstås, det skapas ju hur mycket som helst just nu av alla flitiga fingrar...
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 07:43   #8
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Citat:
madde_madde skrev:
jag bojkotar redan jeans och övriga byxor
Betyder det att du heller inte använder kjolar tillverkade under missförhållanden? Detta handlar inte i sig om ett specifikt klädesplagg utan under vilka omständigheter de är tillverkade.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 08:00   #9
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Citat:
Gaudium skrev:
Någon som har ett bra tips!?
Kanske här?
http://www.how.se/ProductDetails.aspx?productID=455

http://www.asfaltblomman.se/Inredning.htm

Eller så kanske det går att hitta något här under eller få hjälp att hitta det du söker:
http://ubv.se/engagera/182/handla-raett

Senast redigerad av MonikaW den 2006-12-01 klockan 08:08.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 08:04   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Tua, det här med djurhållningen......jag ryser vid blotta tanken!! Det är ju ett helt annat problem som också är väldigt omfattande och svårt att komma tillrätta med.
Jag tror inte det är så svårt att komma tillrätta med och det är samma problematik i grunden. En hänsynslös syn på liv, människa som djur och stor brist på etik och moral. Om inte en krona kommer in till landet och krav på bättre/humanare syn på liv så måste dom ju ta ställning!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 08:26   #11
avslutad081031 avslutad081031 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 766
Citat:
Delfintua skrev:
Men vi äter åtminstonde inte katter till middag.

Trevlig advent alla!
Håller med Camilla om att bojkott knappast är rätt metod. Jag tror nog att situationen snart kommer att bli bättre, faktum är att den har stadigt blivit bättre sedan Kina börjat öppna sig. Skulle vi bojkotta varor från Kina, vad skulle då hända med dessa stackars flickor som faktiskt har hittat ett sätt att bidra till familjens överlevnad?

Anledningen till att jag citerat inlägget ovan är att jag tycker det är intressant. Intressant pågrund av att det egentligen inte borde vara någon skillnad på att äta katt, häst eller ko. Visserligen har vi för vana att inte äta rovdjur, som t ex katt, men å andra sidan äter vi kräftor och det är det ganska många asiater som äcklas av. De är ju trots allt havets renhållningsarbetare och äter mest as och annat.

Själv skulle jag nog helst inte äta katt, men däremot så äter jag gärna kräftor och kött av många andra slag så jag får nog ha lite tolerans. Att de däremot har en betydligt sämre djurhållning överlag går ju inte att sticka under stol med, men det är inte specifikt för Kina utan gäller många länder i Asien och även utvecklingsländer i andra världsdelar.

Tyckte det var ett intressant och bra program, bra av den anledningen att om sånt som detta blir vida kännt så kommer man att tvingas ändra förhållandena för arbetare i Kina, helst utan bojkott.
avslutad081031 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-01, 09:13   #12
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Anledningen till att jag citerat inlägget ovan är att jag tycker det är intressant. Intressant pågrund av att det egentligen inte borde vara någon skillnad på att äta katt, häst eller ko.
Nej det är egentligen ingen skillnad på köttet. Men kossan du äter blir inte levande flådd före tillagning. Den ligger heller inte i en proppfull säck med sina kokompisar och väntar på att du som kund ska välja ut just den du vill ha på middagstallriken. Hummern/kräftan gör det visserligen men den måste ju kokas levande!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons