Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-26, 18:56   #1
PennyIIXC PennyIIXC är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 39
Question Korsett

Jag vill sy en korsett, i lite punkstuk.
Har aldrig gett mig på någon korsett förut, och jag har fått tipset att sy en "test korsett" först.

Men jag vill egentligen inte ha skenor i, eller jag vill ha en korsett som ser ut som en korsett, men som inte ska ha den effekten att smala in för mycket.

Och är skenorna svåra att sy in? Och var hittar jag bra och billiga skenor? Plast eller metall? Kan man göra dem själv, hur?
Jag har ett svart och rödrutigt tyg som jag tänkte använda, den är lite på gränsen till tunn, men den bör fungera. Mönstret jag använder är från butterick, men man kan säkert göra om den lite.

Om någon har lite tips så skulle jag bli jätteglad av att ta del av dem, och gärna bilder på idéer!
PennyIIXC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-26, 19:53   #2
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Testkorsett är alltid bra, speciellt om det är första korsetten! Spelar ingen roll om det ska vara med eller utan skenor, passformen måste ju ändå vara bra. Utan skenor är det egentligen ingen korsett, för den kommer inte forma om kroppen det minsta! Det är klart mycket snyggare med skenor i, det stagar upp korsetten och förhindrar att tyget "bucklar" sig. Baktill vid snörningen är det oändligt mycket bättre med skenor än utan, annars dras öljetterna lätt ur tyget.

Det finns olika varianter när det gäller skenor, vanligast är nog spiralstål (www.venacavadesign.co.uk, www.rodatraden.com) och fjäderstål. Kostar 11-16 kr/m beroende på vart det köps mm. Buntband av plast (köpes på järnhandel eller dylikt) kan fungera, bara att fila till hörnen lite. Rensband av stål är ett billigt alternativ (järnhandel, clas ohlson..) men kan rosta så de måste behandlas först. Här måste du också slipa ner kanterna så de inte gör sönder tyget.

Gör du en enlagerskorsett så kan du använda sömsmånerna för att sy kanaler att stoppa stålen i. Men kanske behöver du två lager ändå iom att ditt tyg är tunt, alternativt att du stryker på mellanlägg på baksidan av ditt tyg.

I övrigt finns det mycket info att hämta i forumet och i din mönsterbeskrivning!
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-27, 15:40   #3
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Punkstuk??
Jag har sytt två korsetter i skotskrutigt. Man skulle kunna tänka sig lite mässingskedjor här och där, eller dekorativa blixtlås.

Annars syr du en korsett som man syr en korsett - Morrflickan nämnde nog det viktigaste. Punk är sedn vad du gör den till.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:56.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons