Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-15, 11:53   #1
rymdrattan rymdrattan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 10
Smile Kan jag sy en rock/kappa?

Hej allesammans!

Jag är en komplett nybörjare och har inte sytt nånting sen syslöjden i högstadiet. Men jag undrar om jag skulle kunna sy följande med lite tid å vilja?

Jag vill sy en rock/kappa som skulle kunna tänka sig se ut som en blandning av bussnise-man stil / hugh heffner morgonrock / kavaj/blazer / och en matrix kappa.

Rocken ska inte ha några knappar eller dylikt. Den får inte vara delad nere i slutet men måste ändå vara utvidgad. Den ska också vara insydd i svanken så den får en lite femenin touch men dock inte för mkt.

Jag har gjort en skiss för att det ska vara enklare å se vad jag menar.

/Mvh räven
Bifogade bilder
 
rymdrattan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 11:55   #2
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Rock/kappa är absolut inget enkelt att sy! Har själv sytt litegrann, och håller just nu på med en kappa, men enda anledningen till att den blir bra är för att jag syr den i samband med en kvällskurs i sömnad! Men försöka går ju alltid förstås, med en bra beskrivning och känsla för sömnad.
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 11:56   #3
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Det kan du säkert,, men om det vore jag, skulle jag nog välja något enklare till att börja med
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 12:01   #4
rymdrattan rymdrattan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 10
Okej så det är lite svårt trots allt Vad är det som gör saker svåra/lätta att sy? För en okunnig så ser alla sömmar lika dana ut (i stort sätt) och en rock känns som att sy en skjorta fast med flera lager?

Är de det att det är lätt att göra sy fel? Eller att pussla ihop bitarna rätt?

Jag tänkte att man kanske kunde sy efter ett skjortmönster eller kavajmönster och sen bara förlänga förlänga slutet (och bredda givetvis).

Vad snabba ni va på att svara förresten!

ps. förresten, fickor och liknande är ingen nödvändighet heller...
rymdrattan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 12:14   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Vi är snabba och hjälpsamma här på sysidan!
Kragen, slagen och att sätta i ärmarna kan vara lite knepiga om man inte är så sy-van. Sedan ska den fodras också. Lite pill med det också.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 13:09   #6
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Inget nybörjarprojekt kanske. Sydde en rock för ett par år sedan. Det jag upplevde som svårt var mönsterkonstruktionen. Som tur var så hade jag en vän som ritade mönstret efter mått och önskemål. Guldvärt! Finns att köpa, men krävs ofta justeringar för god passform.

Sedan var det att ha tungan rätt i mun när allt skulle klippas ut, så att man får med allt. Det svåraste att göra var att sy i ärmarna. Fick lov att ta hjälp av en annan vän som hade gjort det tidigare för att få fason på isättningen. Sedan är det lite pill med sprund och krage/slag, iaf om man vill att det ska bli snyggt.

Nu äntligen efter ett par år har jag åter igen plockat fram mönstret för att sy en till rock och ska jag vara ärlig så är det inte mitt favoritprojekt jag håller på med. Kanske för att jag är väldigt noga och vill inte göra fel när tyget också kostar en del. Nybörjare är jag inte, har sytt det mesta från jeans till ny klädsel till soffan.

Men med envishet, sömnadskänsla och ett relativt enkelt mönster med beskrivning så bör det gå. Sedan beror det mycket på vad du vill ha för resultat också.
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 13:22   #7
rymdrattan rymdrattan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 10
Okej, jag ska nog inte ge mig på det då med andra ord :P Men jag har två goda flickvänner som har gått sy gymnasie eller vad det kallas Dom syr mer än gärna vad som helst

Så frågan är då, vad materialet skulle kosta? Jag räknar med tunt foder. Nått slitstarkt bomullstyg på utsidan och ett satäng liknande innertyg. Sen då björntråd räknar jag med att det är det bästa för en rock?

Vad tror ni det skulle bli i materialkostnader?
rymdrattan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 13:26   #8
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Kostnaden beror alldeles på vad Du väljer för tyg, det finns i alla prisklasser, även fodertyg.
Du ska inte sy den i björntråd, polystertråd är den bästa.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 13:30   #9
rymdrattan rymdrattan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 10
Citat:
Dahlia skrev:
Kostnaden beror alldeles på vad Du väljer för tyg, det finns i alla prisklasser, även fodertyg.
Du ska inte sy den i björntråd, polystertråd är den bästa.
Okej hm... jag är förresten 170 lång och man kan säga att den ska vara i kavajj tyg? så alltså inte bättre tyg än på en vanlig student kavaj. skillnaden är fodret. Eller snarare bomullsvadd som ska vara mittenlagret.

Varför inte björntråd förresten? Det ska ju vara en ytterjacka så då måste sömmarna vara slitstarka väl?
rymdrattan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 13:34   #10
Frida_L Frida_L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 93
Om du vill ha Matrix-stil fanns det med en sådan rock i en av Burdatidningarna från 2005 eller 2004 (ett maskerad-nummer). Går ofta att låna hela årgångar på biblioteket.
Frida_L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 13:36   #11
rymdrattan rymdrattan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 10
Citat:
Frida_L skrev:
Om du vill ha Matrix-stil fanns det med en sådan rock i en av Burdatidningarna från 2005 eller 2004 (ett maskerad-nummer). Går ofta att låna hela årgångar på biblioteket.
Jo jag vet Dom finns att köpa lite överallt också. Men problemet är att dom ser alldeles för mkt maskerad -aktiga ut. Och dessutom passar inga kläder mig i storlek.
rymdrattan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 13:38   #12
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Björntråden, (även kallad vildmarkstråd), är alldeles för kraftig, den används inte till kläder. Det räcker gott med polyestertråd. Sömmarna håller ändå.
Gå in i en tygbutik och titta på något mönster, då ser Du hur mycket tyg som går åt.
Kostnaden för tyg och foder beror helt på vad Du väljer. Det finns tyger från 30 -40,-/m och hur dyra som helst!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 13:41   #13
rymdrattan rymdrattan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 10
Citat:
Dahlia skrev:
Björntråden, (även kallad vildmarkstråd), är alldeles för kraftig, den används inte till kläder. Det räcker gott med polyestertråd. Sömmarna håller ändå.
Gå in i en tygbutik och titta på något mönster, då ser Du hur mycket tyg som går åt.
Kostnaden för tyg och foder beror helt på vad Du väljer. Det finns tyger från 30 -40,-/m och hur dyra som helst!
Okej, men om vi säger såhär då :P Hur stor yta tyg behövs det? ^^ Det borde väl vara enklare att svara på om inte annat :P Jag är 170lång och väldigt smal.
rymdrattan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 13:49   #14
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du bör nog räkna på minst 2 gånger längden + ärm. Beror lite på hur vid den ska vara nertill.
Hur många våder den ska vara! Om det går lägga mönsterdelarna "upp och ner" eller inte.
Det är "inte bara" att beräkna när man inte sett mönstret, och ev tyg.
En hel del att tänka på.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 13:53   #15
rymdrattan rymdrattan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 10
Citat:
Dahlia skrev:
Du bör nog räkna på minst 2 gånger längden + ärm. Beror lite på hur vid den ska vara nertill.
Hur många våder den ska vara! Om det går lägga mönsterdelarna "upp och ner" eller inte.
Det är "inte bara" att beräkna när man inte sett mönstret, och ev tyg.
En hel del att tänka på.
Haha okej, men jag tänkte ju bara ha nått mellan tummen å pekfingret så jag kan räkna ungefärligt på vad det skulle kosta. 150cm x 1000cm eller eller 150cm x 500cm

Det mer specifika vet hon som ska sy den sen i så fall. Jag måste ju göra en överslagsräkning först å se ifall den kostar 1000kr eller 2000kr att göra.
rymdrattan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:57.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons