Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-01, 21:29   #1
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Exclamation Köpa maskin - Men vilken?

Hej alla på Sysidan!

Har kollat igenom forumen lite och har redan fått många bra tips. Men jag tänkte ändå slänga ut min fråga här, kanske kan jag få ännu fler bra tips på det viset.

Jag har tänkt skaffa en symaskin. Jag vet att man kan köpa begagnat, men jag har börjat leka med tanken på att köpa en ny. Så här skulle jag vilja beskriva vad jag söker:
  • [1] Om jag vill brodera så gör jag det för hand, jag är inte intresserad av såna funktioner på en maskin.

    [2] Den ska ha raksöm, sicksack och 3-stegs-sicksack.

    [3] Jag ska sy gardiner, kläder, möbeltyger, kuddvar, enkla tält och ryggsäckar.

    [4] Jag vill ha en maskin som håller i MÅNGA år.

    [5] Jag är nybörjare, men har väl sytt en del och kan hantera en maskin hjälpligt. Jag är dock ingen expert, och kan inga fackord.

    [6] Eftersom jag tänkt ha maskinen framme så är det bra om den är snygg.

Angående sista punkten så har jag sett att Husqvarna har lite snygga modeller med blommor på. Är tex Husqvarna Viking E10 något att ha?

Ett alternativ till att köpa en snygg symaskin är väl att sy ett snyggt fodral till den...
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-01, 21:36   #2
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Min Singer 9810 tycker jag stämmer in rätt bra på det du önskar. Minus snyggheten då kanske.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-01, 22:36   #3
Ingsy Ingsy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 96
Jag är ägare till en brodyrmaskin men har kommit underfund med att den inte fungerar till kraftigare material. Jag har därför valt att köpa två nya maskiner som är mekaniska eftersom jag har hört att de ska vara starkare. Jag har köpt en Janome Easy Jeans.Anledningen till att jag valde den är att man kan ändra på pressarfotstrycket så att den kan sy både i tunna och tjocka tyger med olika tryck i pressarfoten. Jag har bara hunnit att provsy lite grand men den verkar faktiskt bra och stark. Maskiner med elektronik blir inte riktigt lika starka verkar det som, så Du gör nog rätt i att köpa en enkel maskin. De har ju många bra funktioner och så är de framförallt billigare och mindre komplicerade.
Lycka till!
Ingsy
Ingsy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-02, 07:08   #4
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Bra tips, tack så mycket!

Jo, jag är nog intresserad av en maskin som klarar av både tunna och tjocka material. Eftersom jag inte har nån maskin just nu så syr jag allting för hand, och som exempel på material jag syr i så är det alltifrån tunna, plastlika tyger (ett gammalt regnställ närmare bestämt), sladdriga gamla 70-talsgardiner till möbeltyg.

Mekanisk maskin låter bra, en som klarar tunna och tjocka material. Några fler tips på sådana?
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-02, 07:23   #5
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Elna 2110?

Vad tycker ni om den översta här:
http://symaskine.dk/symaskine/b_syma...producent=Elna
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-02, 20:53   #6
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Eller kanske nån av dessa?

Singer 2818
Singer 2808
Singer 2802

Det finns lite mera info om 2818 här: http://www.singermachines.co.uk/Mach...ng-machine.htm

Jag tycker att dessa maskiner ser ut att ha det jag söker. Singer ska vara robusta och rätt starka har jag hört? Stämmer det?
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-02, 21:30   #7
peikkos peikkos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 6
vilket pris har du tänkt? Köpte en Elna för 2 veckor sedan, väldigt lätt att sy på.
En fleccetröja i microflecce,samt en T-tröja i tunt tyg. Det blev väldigt bra ;-)
om jag själv får säga det.
Eftersom basplagg friluftskläder är så dyra är det bra om man kan sy dom själv.

En ny dragkedja tilll mina jeans också har det blivet,
samt avklarat dåligt samvete, ett par gardiner som legat ett år.

Nu köpte en Elna 6600 eftersom jag ville det skulle klara mer än min 48 år ?? gamla husqvarna.
peikkos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-02, 21:39   #8
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Tjaa, svårt att säga. Jag lever fortfarande i student-tänket, så jag tror att jag har råd med mindre än jag faktiskt har... Men låt oss säga max 2500. Vet inte om jag är så intresserad av displayer och sådant, jag vill ha en stark mekanisk maskin, tror jag. Broderar gör jag för hand.

Som den friluftsnörd jag är så köper jag prylar för tusentals kronor jämt och ständigt, de är ju snordyra men håller ju länge. Jag vill väl egentligen komplettera och sy saker själv som inte finns att köpa. Till exempel har jag sytt en dagtursryggsäck (för hand), som bara väger 72 gram. *lite stolt*

Jag ska också sy en tarp av presenning (inget särskilt avancerat egentligen), möbeltyger till soffa och fotöljer, gardiner, lite vanliga kläder och så vidare.

Senast redigerad av Aminida den 2006-10-02 klockan 21:44.
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-02, 21:48   #9
peikkos peikkos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 6
Du har inte testat att fråga på symaskinsaffärer. Jag tänkte att många byter in sina gamla maskiner när dom köper nya, Dom är då nyservade har du tur klarar du dig ännu billigare undan än 2500. och har du ännu mer tur får du lite garanti.

Jo, det är svindyrt med friluftskläder, i synnerhet när man vill hålla vikten nere när man vandrar.

Senast redigerad av peikkos den 2006-10-02 klockan 21:57.
peikkos är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 07:10   #10
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Joo det klart att man kan gå till symaskinsaffärer, men då ska man ju ha tid att göra det också. Jag är alltid på jobbet när affärerna är öppna. Men du har nog rätt, det borde finnas bra maskiner på symaskinsaffärerna. Jag tycker det är så drygt att gå i affärer att jag handlar det mesta online, till och med löparskor...

Jag har lagt upp min dagtursryggsäck i mitt album nu. 72 gram är nästan försumbart.

Appropå dyra friluftskläder så har Klättermusen rea! http://www.klattermusen.se/documents/September2006.pdf

Jag har beställt en LIV tröja. Den verkar så himla mysig!
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 07:50   #11
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Den här var SNYGG!

http://zoom.dmserv.com/mgen/merchandiser/42103_z.jpg
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 07:57   #12
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Ta en titt på Janomes maskiner, finns i alla prisklasser.

http://www.janome.se/pastellen/Default.asp?CatID=1321
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 10:01   #13
Aminida Aminida är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 80
Citat:
Dahlia skrev:
Ta en titt på Janomes maskiner, finns i alla prisklasser.

http://www.janome.se/pastellen/Default.asp?CatID=1321
Sewist 521 ser fin ut tycker jag. Och av nån anledning så tilltalas jag av designen på den!
Aminida är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 10:07   #14
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Jag har själv 6600P, och är helnöjd, den bästa maskin jag haft,(förlåt Husqvarna ).
Det är en stabil maskin, och en mycket fin desgin på dem.
Varför inte uppsöka en försäljare och provsy!?
Jag har även en 300E.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons