Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-09-22, 20:34   #1
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Unhappy Fodra, quilta, fodra, quilta ???

Äntligen kommit i mål med ovansidan av lapptäcket. Tack till alla som svarar på mina "hopplösa" frågor.
Ny bild i albumet på det hela.

Till saken... Vad gör jag nu, och vad gör jag inte ? Lappoteket hade bra instruktioner, men vad bör man se upp för som inte står i instruktionerna ? Vilka är nybörjarens misstag ?

Funderar på att bara fodra överkastet och "quilta" i alla sömmar. Är det dumt ?
Förmodligen enklare än att lägga i den där vadden jag fick prov på från Lapp-elisa. Eller ska jag ta vadd ändå ???
Hur svårt är det ? Tänker inte göra massa mönster och snirklar utan bara följa blocken, och "halvstjärnorna", kanske inte så bara när foder och vadd kommer i.....

/Mikael

(som nu inte ska titta på symaskinen på ett bra tag. Inte förrän imorgon iallafall...)
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-22, 21:10   #2
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Det blev riktigt snyggt tycker jag.

Jag hade nog använd ett tunt mellanlägg och sedan quiltat ihop i sömmarna.
Rutorna i hörnorna skulle jag ta bort.
Ev lägga in en bård där färgerna i täcket följs upp. Absolut inte en svart bård. Det är mitt förslag.

Jag kan också känna så när jag gjort ett mastodontjobb. Nu skall här vilas från sömnad ett tag, men sen sitter man där dagen efter ändå och är igång med nästa projekt. Man blir helt enkelt besatt



ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-22, 21:41   #3
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Tack för tips... jag var lite tveksam till de där hörnrutorna från början faktiskt, men nu sitter de där så jag kanske låter dem vara.Hade jag gjort det till mig själv hade de inte kommit dit. Gillar lite "renare" linjer själv.

Bårderna är i samma blå och röda som i "stjärnorna", den yttre i svart bottenfärg med lite tunna gröna blad och blommor eller om det är bär i rött, som går igen i den röda bården.
Syns dåligt på fotot, som jag tog med mobilen.
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-23, 18:35   #4
QuiltNina QuiltNina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 103
Hej!

Jag måste bara säga att du gjort ett jättejobb; din quilt är verkligen snygg! Du har gjort dig förtjänt av att luta dig tillbaka en stund och ta en paus från ditt mästerverk.

För ibland behöver man ta några steg tillbaka och kanske titta på sin quilt på håll och kanske låta bli att titta på den ett tag ;-) för att man ska komma fram till vad man egentligen vill. Jag brukar behöva göra det speciellt inför quiltningen. Det är så tråkigt att göra något för att det ska gå snabbt och sen sitter man där med sprättaren för att man inte blir nöjd.

Vadd eller inte? Jag måste erkänna att jag aldrig gjort ett täcke utan vadd. Jag tycker det blir så snyggt när det blir lite fluffigt och quiltsömmarna framträder på ett snyggt sätt. Men det är ju en fråga om ork och kanske ekonomi - speciellt när jag gjort ett stort täcke.

Behöver du fler bårder? Jag tycker att täcket är snygg som det är och det ser ju tillräckligt stort ut. Jag tycker en bård till skulle rubba proportionerna.

Jag vet inte vad Lappoteket ger för tips inför quiltningen, men här är mina:
- gör ett enkelt quiltmönster till mittendelen av quilten, ett med långa "raksträckor" så du inte behöver vända och vrida quilten inne i maskinen
- när du sen fått blodad tand och vill lägga till det där lilla extra så gör du ett mer avancerat mönster till bårderna. När du quiltar dessa kan du ju alltid ha huvuddelen av quilten utanför maskinen, så att säga. Tricket då är att använda ett stort bord till maskinen så att quilten inte behöver hänga över kanten på bordet för då blir den tungstyrd.
- se till att fästa ihop quiltens olika lager ordentligt innan du börjar. Jag brukar använda säkerhetsnålar, men det går ju åt rätt många till ett så stort täcke. Då kanske det är bättre med en spray. Använd inte knappnålar, du kommer att göra riva dig som ¤%&¤.
- använder man säkerhetsnålar och vet hur man ska quilta är det rätt självklart att man försöker undvika att sätta nålarna där man ska quilta
- försök hitta en platt, okänslig yta där du kan breda ut din quilt - jag brukar hamna på golvet. Spänn ut baksidan med avigsidan uppåt med hjälp av maskeringstejp så att det inte blir några veck på den. Sen lägger du de andra ovanpå och fäster ihop.
- när du börjar sy: fiska upp undertråden på ovansidan så den inte ställer till oreda på undersidan.
- när du sytt en bit: titta på baksidan så att det ser snyggt ut även där. Ibland spökar trådspänningen och det blir fult på undersidan. Då gäller det att justera trådspänningen åt rätt håll. Det är speciellt noga om man använder över- och undertråd med olika färg.
- skaffa handskar med gummiduttar - typ trädgårdshandskar - som hjälper dig att greppa och styra quilten
- har du möjlighet när du ska quilta raka linjer så använd an pressarfot med övermatning. Det gör quiltingen enklare och snyggare.

Det där blev ju en helt liten uppsats... ;-) Hoppas det är någonting som du har nytta av. Ett sista tips bara: nu när du lagt ner ett så mycket jobb, se till att ge dig själv tid att fundera över slutfasen så den blir lika bra!

Lycka till!
QuiltNina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-23, 19:18   #5
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Tack snälla QuiltNina.. det där var som du skrev en hel uppsats. Snällt att du tog dig tid.

Jag gör nog som du säger, gör ngt rutat på mitten.
Jag har trott att man var "tvungen" att liksom följa sömmarna/skarvarna på alla lapparna. Detta för att inte sömmarna ska gå upp.
Den där tekniken att skära ut romber och trianglar gör ju att det inte finns några fästen på sömmarna utan de är ju helt avskurna.

Att bara följa rutorna på blocken är kanske en bra början. Då är ju allt på plats, och så kanske man kan börja fylla rutorna med sömmar på ngt vis.

Hur tätt sätter jag säkerhetsnålarna ? Antar att jag behöver sätta flera stycken per ruta, eller har jag fel ?

Hittade en rätt snygg slinga på nån site som skulle kunna passa till bårderna, om jag känner att jag hinner med.

Ska ge mig i kast med ett till tror jag, nu när jag fick så blodad tand. Det är ett block jag hittat med en stjärna i en stjärna typ...

Ringer Elisabeth på Lapp-Elisa och beställer lite vadd och nya tyger till veckan. Inte så stor ekonomisk uppoffring. Har jag lagt 3 veckors fritid på detta täcket så kan jag lika bra kosta på en vadd också.
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-24, 20:43   #6
QuiltNina QuiltNina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 103
Det här med antalet säkerhetsnålar har jag inget bra svar på, jag brukar köra på känsla och ibland har jag rätt, ibland inte ;-) Men du behöver definitivt fler än en per block. Kanske 5/block? En tumregel är dock att ju tjockare vadd, desto fler nålar.

Jag kom inte ihåg om jag skrivit detta till dig eller om jag svarade någon annan eller om jag bara drömt det: när du "syr i diket", dvs "i" sömmen, sy på den sida som sömnsmånerna inte ligger om det är möjligt (för du har väl pressat båda åt samma håll?). Det blir mycket snyggare!
QuiltNina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-24, 20:47   #7
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Jajjamen, båda sömmarna åt samma håll. Ska försöka hitta rätt sida när jag kommer så långt.
Lapp-Elisa har visst slutsålt på Hobbs-vadden så jag får kanske vänta ett tag innan jag kommer till själva qultningen. Vet ingen annan som säljer den här i Sverige....

Någon som vet vart Liz's Mercantile finns att köpa ? En mönsterbok de hade på squareinasquare.com. Undrar om den finns här i Sverige, annars får jag väl beställa den där på den amerikanska sidan.
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 08:55   #8
Maya Maya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 119
Sandwich,

Ett mycket lätt och effektivt sätt att fästa ihop dom tre lagren,är att använda en så kallad
Basting Gun.
http://www.cottonpatch.co.uk/acatalo..._Notions.html.

Det tar ca 10 min på en så stor quilt som Du har sytt.
Den här metoden har jag använt i 2 år och den är guldvärd om man vill slippa det tråkiga och koncentrera sig på det artistiska.

Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 11:08   #9
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Jag har kollat på en sådan.
Är dom så bra som du säger så beställer jag en pronto

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-25, 11:31   #10
Maya Maya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 119
Basting Gun med Micro Tach's

Är mycket bra .Får ej för växlas med större varianter. Dessa fungerar nämligen inte bra.
Vitsen med denna är att 'tachsen' bara är några mm långa och verkligen håller dom tre lagren på plats. Den större varianten har för långa 'tachs' typ sådan som man prismärker varor med, och då förskjuts tyglagren, INTE BRA!!

Det finns ett galler man kan köpa till så att man bara skjuter rakt ner mot underlaget.

Jag köpte på Bauhaus sk balkonggolvsrutor,sorts galler man sätter ihop för detta ändamål, men jag tycker att jag klarar mig utan den senare.
Fördelen med tachsen är att man kan sy rakt över dem,utan problem. Klippes bort bäst med böjd brodersax.Akta så att Du inte klipper i tyget!!

Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-26, 10:58   #11
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 349
Boken du letade efter!

Häligt täcke du har gjort!
Jag hittade boken du sökte efter hos www.quiltbiten.com !
Dom ligger i uppsala bara så du vet det!
Åsa
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-26, 11:07   #12
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Tack. Precis ringt Kristina på Quiltbiten och boken ligger i posten.....

Maskeringstejp, pressarfot, osv osv införskaffade Startklar !!! Väntar just nu på posten så jag får baksidetyget från Lapp-Elisa. Sen ska här quiltas...

Kollade in en ny bernina, 440 QE, Optisk avläsning..och stygnregulator. Vilken maskin !!!!
Men bet ihop och gick ut med endast lite tillbehör till min gamla trotjänare.... men ack så frestande det var..
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-26, 15:29   #13
asa1970 asa1970 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 349
Själv suktar jag efter Bernina 730E
Den har sådandär sitch regulater som syr jämna stygn oaset hur fårt man för tyget!
Broderienhet med även quiltmönster!
Massor av dekorsömmar , man kan quilta med sådana sömmar också!
Punch nål( Osäcker på stavningen) Som tovar ihop material och tyger!
Hur många variationer som helst, bara fantasin och tiden sätter gränser!
Kolla denna sida vad han har gjort :
www.bagsandpillows.com Man blir så inspererad!
Kolla även Bernina USA Där finns mer information om Berninas alla modeller! Mer än man får veta i Sverige!
I heljen ska jag gå på quiltkurs hos Mia i Surahammar! Jag bara längtar!
Har inte kunnat sy ett stygn pga 11mån dotter!
Åsa
asa1970 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-26, 15:46   #14
Mikael Mikael är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 77
Nu kryper jag på alla fyra och fäste just säkerhetsnål nummer 100, måste köpa en påse till eller två..

Var/hur börjar jag när jag ska quilta efter själva blocken och bårderna. Tänkte att man väl börjar så för att sen gå på var ruta för sig.

Kör jag bårderna först eller ska jag ta mig till mitten och börja inifrån ?

Hoppas ni inte tröttnar på mina frågor... snart är jag förhoppningsvis helt klar med mitt första täcke och kan börja planera nästa....
Mikael är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-27, 21:32   #15
QuiltNina QuiltNina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 103
Har du hunnit med 200 nålar till nu? ;-)

Det bästa är om man kan börja i mitten och arbeta sig utåt. Det är bäst för att undvika bubblor och veck, men det passar ju inte med alla mönster.
QuiltNina är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons