Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-09-21, 18:55   #1
Mrii Mrii är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 3
Exclamation Hjälp med att få till linningen på en kjol

Har för plan att göra en cirkelrund kjol, och hade helt enkelt tänkt att ta och göra två halvcirklar och sy ihop. Däremot har jag lite funderingar på hur jag ska få till linningen, som ska vara av den bredare sorten (typ 8 cm) i ett separat stycke, att sy fast kjolen i. Hur får man till rätt form på den utan mönster? Att få den i rätt vinkel är knappast svårt iom att det bara är att mäta, men hur räknar man i ovaliteten och få den rak i midjan? Just nu känner det som om det bästa hade varit att prova mig fram, men det måste finnas ett lättare sätt?
Mrii är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-21, 20:23   #2
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Prov att sök på :linning. där står det rätt mycket om olika, du kanske hittar hjälp där.
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-23, 11:20   #3
NinaB NinaB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 16
Hade du tänkt linningen från midjan och bred upp (mot revbenen så att säga), eller tänkte du göra kjolen från höften och linningen från höften och upp till midjan?
Om det är det senare är det kanske idé att göra ett snävt kjolmönster från midjan till stussen, skippa spränngvecken och "hugga av" mönstret där du vill att kjolen ska börja. Sy ihop den nya linningen med insida och utsida så att du får en snygg "böj" på linningen, sedan sy i din klockade kjoldel i den.
Låter det luddigt? Du kan ju maila mig om du vill att jag ska hjälpa dig att fixa till ett mönster. Det är inte så svårt, tror du fixar det.
NinaB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-24, 15:47   #4
Fridali Fridali är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 10
Du har kanske en annan kjol i samma typ av tyg. Oavsett om den har linning eller inte så kan du ju kolla på formen och göra en motsvarande. Välj en utan inprovningar eftersom du inte har det i en linning.
Fridali är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons