Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-13, 20:08   #1
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
Hur få snygga kanter?

Jag håller på med ett plagg i bomullstyg (+ foder i bomullstyg) som har flikar nedtill. Jag hade tänkt sicksacka med tät sicksack men det blir liksom inte snyggt. Och att pillra med kantband blir svårt att få till snyggt iom alla tvära svängar. Finns det något annat sätt att få till fin kantning på?
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 20:16   #2
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Har du haft vatten löslig solvy under när du sicksackat? När man syr en sådan där kant är oftast problemet att tråden inte har något att fästa runt, eller hur man nu ska uttrycka det. Det problemet blir inte lika stort om man har solvy under.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 20:17   #3
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
jag vet inte vad solvy är, men kanske kan jag formklippa vliseline för att stadga upp? Det borde ju kunna hjälpa!?
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 22:13   #4
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Solvy är ett påpressbart mellanlägg som är vattenlösligt som ofta används vid broderier om jag inte minns helt fel.

Det låter ju som en rätt smidig lösning. Bara att stryka på en oformlig bit, sy sin täta sicksack och sen blöta bort resterna.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 05:41   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag tror inte på vliseline, grejen är att du måste ha något som går utanför kanterna så tråden har nått att få tag i.

Solvy är precis som Sanna säger vattenlösligt men det är inte på pressbart. Om man vill ha något som är vattenlösligt och som sitter fast lite får man ta solvyvlies och sprejafast med klistersperej. Fast jag tror inte du behöver sätta fast det. Det duger nog bra att "bara" lägga vanlig solvy under.

Vill du veta mer om solvy och solvyvlies så kolla i ordlistan under fliken "Nyheter"
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons