Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-22, 07:42   #1
farmorsmor farmorsmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 169
Question Datera upp Designer SE?

Jag vill datera upp min Designer SE, men jag kan inte!!!! Jag kan inte läsa engelska, så jag kan inte läsa hur jag ska göra på skärmen. Maskinen är registrerad Snälla någon HJÄLP! Gerd
farmorsmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 10:40   #2
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
I min mening är det oförskämt mot oss kunder som köper maskiner och programvaror för mycket dyra pengar och HusqvarnaVikin i sin tur kan inte ens erbjuda oss servicen på svenska.

Husqvarnas motivering är att det är deras systerbolag i england som gör sidorna och programvarorna.

För min del är det oacceptabelt det svar jag fick när jag kontaktade dom.
Det finns översättningsbyråer som dom kan använda om dom inte klarar översättningen själva.

Vi bor i Sverie och köper en maskin från ett Svenskt företag. Då borde man i all rimlighet få uppdateringar, information om maskinen, på maskinens tillbehör osv på svenska.

Min maskin har nu Engelsk displaytext sen den sista uppdateringen. Och det känns fördjävligt rent ut sagt.
Jag funderar att gå vidare med det här.
Vad tycker ni?

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 13:18   #3
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Helt enig! Säger inte konsumentlagen att allt som säljs i Sverige skall ha svensk bruksanvisning? Om den inte gör det så borde den.
(Bernina säljer tydligen också program utan översättning till svenska efter vad Kent Hansen skrev i tråden Bernina under Maskinbrodyr.)
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 13:53   #4
charliseelisa charliseelisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 141
Lämna in maskinen där du köpt den så hjälper de till att få den uppdaterad om du tycker det är för krångligt.Mvh Tina.
charliseelisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 14:13   #5
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Hjälp från din återförsäljare

Hej Gerd.

Har du varit i kontakt med din återförsäljare där du köpte din Designer SE?

Har du en dator hemma till din Designer SE med Windows XP och internet uppkoppling?

Har du installerat skivan "Designer SE - 3D Quickfont - 3D Organizer - Computer Connection" som finns med din Designer SE?

På skivfodralet finns en folder du kan dra ut och läsa om installationen av din symaskin, texten finns också på svenska om du bläddrar in några sidor i foldern.

Designer SE måste vara påslagen och ansluten till datorn och modulen Designer SE Communication måste vara aktiv ( ikonen längst ned till höger på datorskärmen är vit ) om du ska kunna uppdatera din Designer SE.

Du kan starta programmet Communication via 3D Configure om det inte är igång ( förut satt att du har installerat programmet på din dator från skivan jag skrev om tidigare ).

Uppdateringen görs sedan via 3D Configure "Smart Update"

Hälsningar: Jan Lindström
Fackman på Husqvarna Viking i Sandviken
www.husqvarnasandviken.com
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 16:42   #6
farmorsmor farmorsmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 169
Angry Hej! Jag har gjort allt!!!

Jag har gjort allt efter boken, men icke....
Jag har uppdaterat 3D Embrodery till7,2 och det gick bra, men inte Designer SE går inte! Jag ger snart upp... Hälsningar Gerd
farmorsmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 09:04   #7
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Din återförsäljare...

Hej Ingen

Jag tycker att det låter som att du inte har installerat skivan jag skrev om tidigare - Computer Connection - som följer med din Designer SE. Uppdateringen på ditt 3D program har inte med din symaskin att göra. Kan du föra över brodyrbilder via din USB sladd till maskinen?

Symaskinen ska vara ihop kopplad med datorn med USB sladden som ingår, inte med USB minnet som du också kan använda för att föra över brodyrer med.

Starta först din Designer SE, starta sen datorn och om du då också har installerat drivrutinerna till symaskinen i din dator ska det komma upp längst ner till höger en liten vit symaskin ( intill klockan på skärmen ). Har du installerat drivrutinerna men ikonen kommer inte upp kan du gå in på 3D Configure, och på flikarna "send1" och "send2" finns det en knapp där det står " Designer SE Communication" , tryck på den och den vita symaskins ikonen ska komma upp nertill på datorskärmen ( vid klockan ).

Har du inte installerat drivrutinerna måste du ta skivan som följer med din Designer SE och installera den som jag skrev tidigare ( i fodralet fanns som jag också skrev instruktioner på svenska ).

Får du fortfarande inte igång det, kontakta din återförsäljare där du köpte din Designer SE.
Dom kan uppdatera den åt dig, och även förklara muntligt hur du ska koppla ihop Datorn med symaskinen.

Till ElisabethS: När du har uppdaterat din symaskin blir den på Engelska men du kan gå in på maskinens sett meny och ändra tillbaka den till Svenska igen det står i din manual till maskinen hur man ändrar språkval.

Tillbehör till Husqvarna Vikings symaskiner finns på en jätte fin katalog med din symaskin, där visas alla tillbehör med bilder och med svensk text hur man gör med det tillbehöret, har du inte en sådan katalog kan du gå till din närmaste Husqvarna återförsäljare och be att får en sådan. Det finns även på den svenska sidan på internet mycket hjälp att få ( på svenska ).

Hälsningar: Jan Lindström
Fackman på Husqvarna Viking i sandviken
www.husqvarnasandviken.com
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 09:59   #8
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Hej Jan!
För mig handlar det inte om att kunna ändra själv. Jag har redan läst och ändrat. Att läsa manualer har blivit ett måste med alla dessa nya maskiner.


Det jag reagerar på är just sättet att ta för givet att "alla" kan engelska. (Baserat på svar ang detta från HusqvarnaViking.com).
Ok. det kravet är kanske berättigat om man bor i England.

Men nu är vi i Sverige, med en Svensk Maskin osv.
Då skall vi väl ha all information på vårt modersmål som är Svenska och inte Engelska.

Vad har dom hemsidan till för grupp då?
Blir vi Svenskar förbisedda av den anledningen att vi kan få informationen av våra återförsäljare.

Få papperskopior på svenska på all information och få all uppdatering på svenska från våra återförsäljare???

Det är detta jag reagerar mot.
Jag värnar om mitt land, mitt språk och de varor som mitt land producerar. Och då kräver jag att få behålla mitt modersmål i den biten också.

Janne, du skall ha all heder i din omtanke om dina och Husqvarnas kunder. Det är inte alla som tar hand om sina kunder som du gör.
En stor eloge för ditt engagemang :-)


ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 14:35   #9
Janne Janne är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 107
Tack..

Tack Elisabeth

Alltid lika trevligt när någon tycker att man gör ett bra jobb, tack!

Det är bra att du värnar om det svenska språket, nu för tiden får man ju prata olika dialekter också utan att alla blir tokiga på en, hi,hi

Symaskinerna konstrueras och görs i Huskvarna men dom flesta ( ca.9 av 10 ) som säljs av datoriserade symaskiner exporteras till USA eller andra länder och då blir svenskan en mycket liten del av tillverkningen/ försäljningen.

En ny uppdatering blir då bättre anpassad om det från början är på engelska än på svenska, även om man givetvis kan ändra språkvalet bl.a till svenska och många, många fler språk.

Sen får alla som köper en Husqvarna Viking symaskin i Sverige en svensk instruktionsbok på både symaskinen och dom data program man inskaffar sig idag och även till alla tillbehör ingår det svenska manualer till.
Och inte minst så finns vi återförsäljare för er när ni behöver hjälp på vägen.

Världen blir också bara "mindre & mindre" med dagens data/ internet.

Hälsningar: Janne
Janne är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-23, 15:52   #10
farmorsmor farmorsmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 169
Question Tack Janne, men det hjälpte inte mig!

Tack för att du tar dig tid med mig! Jag har en liten vit symaskin till höger på datorn och jag kan skicka över mönster från datorn till symaskinen.När jag var på en sykväll där jag köpt min maskin frågade jag "tjejen" från Husqvarna om jag kunde få hjälp med uppdateringen Svarade hon att man kunde bara göra detta från den dator där maskinen varinsatt från början.. Hälsningar från Gerd som ger upp..
farmorsmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-31, 16:51   #11
farmorsmor farmorsmor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 169
Smile Tack Janne!

Med Jannes hjälp löstes mitt problem med uppgraderingen av min Designer SE. Tack snälla Janne!!!
farmorsmor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-31, 19:11   #12
altikh altikh är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 199
Trevligt att höra!
/Alice
altikh är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons