Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-03-22, 07:43   #1
Gibbs Gibbs är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 3
Flytta jeansknappar

Tjena alla!

Jag är lite av en färsking här och har trampat in på en ny stig som jag inte trodde att jag skulle hamna på.. Aja hursomhelst.

Jag fått ett par schyssta jeans som jag skulle vilja använda, kruxet är bara att midjan är lite för stor, de glider ner för mycket och skärp är inget strålande idé heller eftersom midjan då kommer att vecka sig lite här och där. Det är kinchback på brallorna men det håller bara ytterst lite..

Jag funderade på om det finns något sätt att fästa på en ny övre knapp en bit till höger om originalknappen och på så sätt få in midjan lite. Kommer döljas ganska bra..

Hur gör man, om möjligt alls, för att fästa en ny jeansknapp på midjan? Finns det verktyg för sådant, i så fall var kan man få tag i ett?
Gibbs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 07:52   #2
Quiltlisa Quiltlisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 61
Jag förmodar att det inte är en vanlig isydd knapp som du har i dina jeans. Troligtvis är det en metallknapp med också en baksida av metall. Sådana knappar finns att köpa i välsorterade butiker som säljer sybehör. För att fästa den här knappen är det enda du behöver en skärbräda eller liknande och en hammare. Framsidan på knappen har nämligen en liten pigg som du trycker genom tygen och sedan lägger du baksidan ovanpå och slår till med hammaren.

Detta är mina favoritknappar och jag har förmånen att kunna köpa dessa i rör om 30 st.

Hittar du inga knappar i handel så sänd ett mejl så skall vi se om jag inte kan skicka dig ett par stycken.

Quiltlisa
Quiltlisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 10:00   #3
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Mina jeans var alltid för stora i midjan pga min stora bak. Jag sydde inprovningar bak på varsida om mittsömmen och det funkade bra även om det gick någon nål när jag skulle över den där tjocka sömmen som går på tvären bak. Att sätta i en extra knapp hade jag aldrig en tanke på fast jag alltid sprättade ur originalknappen och sydde i en ny eftersom jag är nickelallergiker.
Men det beror väl på hur stora de är i midjan också, mina diffade på cirka 10 cm.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 11:07   #4
Gibbs Gibbs är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 3
Tack för svaren! Ja mitt problem är stora lår hehe därför blir det ofta lite för stor midja. Originalknappen sitter kvar så jag tänkte fästa en till metallknapp till höger om originalet för att få ihop midjan lite, blir nog bra och så slipper jag den veckade midjan som blir om man använder skärp. klockrent med de där metallknapparna man kan fästa själv! Sådan får det bli, ska bara välja ut en fin och passande. =)

Tack!
Gibbs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 12:20   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Fundelering :)

Blir det inte lite kostigt med dragkedjan om du bara flyttar knappen? Vart tar överskottet av tyg vägen om inte i en "sned blupp" (finns inte i ordboken) mitt fram. En fundelering bara
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 14:00   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Oftast är det bättre att ta in i mittbaksömen eller i sidosömmarna. Hur mycket är det som ska tas in?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 14:02   #7
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
På alla jeans jag har haft har det varit sån där dubbel söm bak. Brukar du sprätta upp en sån??
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 14:09   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ja visst varför inte? Inte allt för krånglig söm egentligen. Tycker man det är för bökigt av någon anledning kan man ju sy ihop som en vanligsöm och sedan sticka två sömar.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 14:15   #9
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Jovisst men jag ville inte sprätta upp hela sömmen, den gick ju dubbel ända från blixtlåset fram. Det var därför jag tyckte det var enklare med inprovningar. bara att sy ner.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-03-22, 14:53   #10
Gibbs Gibbs är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 3
Det är en knappgylf så det är lite flexiblare vid gylfen än en dragkedjegylf..när jag måttade lite på måfå så blir det inte någon märkbar snedvridning eller utbuktning, självklart ska jag måtta lite till innan jag försöker. Jag vill helst undvika att sprätta och sy iom att jag inte har någon symaskin till hands. Om man sprättar upp baken hur gör man då med midjan iom att den är en enhetlig remsa av jeanstyg och det inte går några sömmar igenom den?. Blir väl till och klippa i den då? Skulle dock vilja fixa till baken lite för den blir lite pösig, får inte till det där schyssta hänget man skulle vilja ha, men det blir nog för avancerat ingrepp.. Ska dra iväg och tjacka lite knappar iaf... Tack..
Gibbs är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons