Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-23, 22:10   #1
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Sovtid för barn!

Ursäkta min något annorlunda fråga på denna sida, men det känns som att här får man svar från likasinnade.
Min son på 10 månader har börjat vakna mitt i nätterna. Jag fattar också att det hör till, och jag har inga problem med att gå upp mitt i natten med honom eftersom jag är mammaledig. Men jag blir lite nyfiken på när era småttingar började med att bara sova en gång under dagen och mellan vilka tider dom sover. Nu vet jag att det ändras hela tiden så att det är svårt att säga exakt.

Min son vaknar vid ca 7-tiden, sover ungefär en timme mellan 9 till 10, och sover ca en till två timmar vid 13 till 14 (eller 15). sen lägger han sig kanske vid 19 eller omkring där. Ibland tidigare ibland senare.

Tänkte att han kanske ska prova att bara sova en gång under dagen. På BVC tyckte dom att han var för liten, men andra jag pratat med säger att deras barn sover hela nätter och bara sover middag en gång.

Någon med erfarenhet som har något tips?
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-23, 22:16   #2
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Jag vet att det finns mammor med stor erfarenhet av barn på den här sidan, tex Tina med 10 barn. Men jag har iallafall två som sover hela nätterna och inte sover middag...längre Dom är 9 och 10. När dom var ca ett år sov dom hela nätterna. Jag tror inte att det har så mycket att göra med om dom sovit middag eller inte utan på vad som hände på natten när dom vaknade, när det blev nog tråkigt på natten. Dvs ingn välling, ingen tänd lampa, inget bröst slutade dom att vakna. jag tyckte att det var pyssligare att få till middagssovningarna rellaterat till att somna på kvällen. Det var en period där det var avgörande för kvällsfriden att dom inte sov efter 14.00 hur många gånger och hur länge dom sov före det spelade ingen roll!! Lycka till och hoppas att jag var till någon hjälp! //Malin

Senast redigerad av Malin.J den 2005-11-23 klockan 22:26.
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-23, 22:27   #3
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Tack så mycket för ditt svar!

Det där med att inte låta dom sova efter 14.00 ska jag prova. Det verkar ju som att det skulle kunna vara något.

Tyvärr är jag nog lite snäll - han får välling (Profylac - modersmjölkersättning för mjölkproteinallergi) på natten. Han är lite för smal så det är därför jag är lite vek och ger honom det.

Nu ska jag sova, har precis gett honom lite profylac och nappen. Lampan är släckt och imorgon blir det inget "nana" efter 14.00!!!

Sov gott alla syglada!
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 04:39   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Här sitter jag vaken mitt i natten men inte pga barnen. Precis som Malin skriver så har båda mina barn börjat sova ordentligt när vällingen försvann under natten. Vi tanka i så mycket välling som gick på kvällen och om de sedan vakna under natten så blev det vatten. En del skrik de första nätterna men efter några dagar så fattar de galoppen. Taskigt, ja kanske men jag var tvungen, utan nattsömnen blev jag ingen bra mamma och då får man välja.

Vad gäller sovandet på dan så tror jag det är bäst att försöka hålla honom vaken på förmiddagen så länge det går. Så att första sov tiden förskjuts framåt. Och sedan även försöka hålla honom vaken på eftermiddagen. Kan vara lite bökigt till en början.

Om du känner dåligt samvete över att han missar välling under kvällen så kanse en kompis berättelse kan kännas lugnande. Hennes barn vägra äta ordentligt med mat. När hon prata med en läkare så sa han att om de bara får i sig en mängd motsvarande 2 flaskor välling så är det lugnt. Detta var när barnet var 1½ år ungefär.

Sådant är brukar lösa sig med tiden men det kan kännas frustrerande. Ovan stående råd är ju bara några tips. Du ska lita på dina instinkter. Det är du som känner ditt barn bäst, ni får prova er fram tillsammans.

Kram
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 09:03   #5
dnor dnor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 42
Det är svår att få ett barn att sova på andra tider än det själv vill. Skulle du kunna sova bara för att någon tyckte att du skulle göra det?

Hålla ett barn vaket för att det ska sova bättre sen leder sannolikt bara till ett gnälligt barn. Hur skulle du känna dig om någon höll dig vaken när du ville sova?

Mitt råd i all ödmjukhet: beskymra dig inte så mycket, men undvik om möjligt välling på natten.
dnor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 09:27   #6
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Jag har själv två barn, tre och ett år gamla. Lillkillen sover alltid både förmiddag och eftermiddag, och får sova så länge han vill. Sen är han som en klubbad oxe strax efter sex på kvällen och sover nästan alltid hela natten, minst till sex på morgonen, ibland längre.

Vi har från vårt BVC fått rådet att inte stöka med sovtiderna på dagen, utan försöka låta barnet styra så mycket det går och lägga dem när de visar att de är trötta. Mixtrar man med tiderna utan att barnet är med på det, blir det gärna bakslag och svårare att natta, oroligare sömn och så vidare.

Din son är ju så stor att han kan vara i den utvecklingsfas i livet när han börjar förstå att han och du inte är samma person, han kan bli främmande för andra och orolig i vissa situationer. Kan det kanske ha något med saken att göra? Barn reagerar ju så olika, vår tjej vägrade somna själv men var som vanligt på dagen, medans lillkillen har somnat själv i sängen som vanligt, men varit väldigt skrikig, klängig och orolig på dagarna.

Om din son är trött och verkar behöva sova två gånger, låt honom då göra det. Jag tror inte på att väcka barn som sover middag.
Jag vet ju inte hur det ser ut runt omkring er, men kanske du bara ska flytta över honom i din säng och få honom att sova vidare där om det är så att han är otrygg. Rätt vad det är vaknar han kanske inte mitt i natten längre om det bara är så att han behöver "tanka" lite närhet några nätter för att må bra! Visa tydligt att det är natt, och att man ska sova. Alla andra gör det, ev syskon, mamma, pappa eller vem som nu befinner sig i rummet. Låtsas sova om han vill "prata" och leka, så somnar han nog om rätt snart.
Eller bara lägg honom ner i sängen igen, klappa om honom utan att prata en massa så han känner sig trygg och gå och lägg dig igen om det funkar.

Tänk så här: det varar inte för evigt och går snart över!

Lycka till! /Annika
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 12:21   #7
charliseelisa charliseelisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 141
Hej på Er alla!Jag som har så många barn har ju alltid någon som har behov av att få sova middag-men mitt råd är nog att det borde räcka med att sova middag en gång-mina två minsta sover samtidigt mellan kl 12.30-14.30.Det funkar utmärkt och det har alltid varit så!Välling på natten har vi inte däremot vid 5 snåret om man vill ha sovmorgon för lillgumman!Alla barn är olika så det finns nog ingen direkt regel?!
charliseelisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 13:31   #8
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Tips

http://www.alltforforaldrar.se/

Här finns diskussionsforum om ALLT som på något sätt kan relateras till barn, och lite till...

(Ifall du vill ha hysteriskt många svar...)

Mina barn är så gamla att jag inte minns hur de sov hitan eller ditan.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 15:13   #9
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Visst ska man i så hög grad det går låta barn sova så som de önskar men ibland går det inte. Om man inte mår bra själv pga utebliven sömn så blir man ingen bra mamma och det är ju inte bra det heller.

Båda mina barn har varit sådana som velat vara vakna till kl 01:00 på kvällarna/nätterna (ett släktdrag) vilket i längden inte håller, då tvingas man tillslut lägga sig i barnens sovtider. Och om man bara gör det på ett sätt som funkar, vilket är något som man får testa fram tillsammans, så brukar det gå hur bra som helst.

Vi har haft mer problem med detta än många andra. Vi har fortfarande barn som i mångas ögon har sena läggtider. Linn (5½ år) har vi äntligen sakta men säkert lyckats vrida tiden till att hon somnar 21:00. Oskar (2 år) har vi nu lyckat få att somna vid 22:00. Båda vaknar glatt vid 08:00. Det har tagit 5 ½ att få till dessa tider med Linn och vi får ofta kommentarer när det kommer upp. Men jämfört med förut så är det stora framsteg. Fortfarande så blir man lite ledsen i ögat när man får kommentarer och menande blickar som antyder att man är en förälder som inte klarar av att hantera sina barn. Om de bara visste vad det kan såra.

Nej man måste få göra på sitt sätt, det mår alla bäst av i längden. Det är bra att fråga andra hur de gör för tillslut bland alla råd får man något som man kan göra till sitt sätt.

Kram på er
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 17:46   #10
helelf helelf är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 87
länge sen mina var så små

men det skiljer sig väl inte så mycket till nu.
Min första uppfostrades i sömn efter Anna Wahlgrens bok som då var så populär. Dvs eget rum på stört - och amning på natten utan blöjbyte.Och inte ge tillägg utan intensivamma kvällstid för att slippa nattmål.Min Hanna skötte sig efter boken...tur?...ingen aning men hon sov i alla fall från 18 - 06 varje natt och sov middag ute två timmar mitt på dagen.
Barn två kom tre år senare....ha allt på ända....hon provade jag aldrig den grymma metoden på...hon sov i vår säng hela sin bebistid och ammades nätterna igenom och när hon till sist knölade och sparkade för mycket för min nattsömn tog vi lös sidan på spjälsängen och styrde intill vår säng... men inga blöjbyten..enda som verkligen lyckades var även hennes mitt i dagen sova...två timmar ute mitt i dagen.
Barn nummer tre var lite som barn nr ett och de är fortfarande lika fast de är 11 och 16...hon sov 19-07 inga vakenperioder och sov i egen säng av fri vilja ingen Anna Wahlgren inte!!! Hon älskade också att sova ute i vagn två timmar per dag...tack o lov!! Hon ville aldrig ta bröstet så hon var lättare att styra in på regelbunden ätning....inte varje halvtimma!!! hihiihi!!!!

Så jag har väl haft tur eller av ren självbevarelsedrift fixat så vi överlevt...för jag måste sova så är det!!!

Egentligen har barnen bara varit i vår säng om de drömt nåt eller varit riktigt sjuka.

Jag jobbar på dagis sen 21 år och ser en stor fördel om föräldrarna har puttat sova middag tiden till efter 11.00 när man äter lunch där...men det brukar fixa sig på några veckor om man inte hunnit det på 1 eller 1 1/2 år.
helelf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 20:02   #11
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
TACK!!!

Ja, tack alla vänliga själar för alla svar. Det känns bra att det är så olika och ändå verkar alla mammor överlevt och barnen lyckats bli äldre!

Min son Ture som det hela handlar om är nog en väldigt enkel liten kille att vara mamma till egentligen. Han sover i egen säng i eget rum och det är väldigt lätt att lägga honom. Jag bara lägger honom i sängen och säger natti natti nu ska Ture nana och så klappar jag honom på huvudet och går lungt ut ur hans rum. Oftast funkar det. Jag har oftast låtit honom sova så länge han behövt på dagarna (=Sytid till mig) och det har funkat bra, han har somnat på kvällen vid 19.00.

Nu när jag märkte att det inte funkade längre har jag testat lite tips idag från er.

Alltså har Ture idag sovit middag efter lunchen (jag drog på det genom att vi åkte till lite roliga tygaffärer, jag höll honom vaken alltså). Efter maten fick han sova så länge han ville, vilket blev ca 1 timme. Jag trodde att han skulle sova längre. (Hade så mycket som skulle hinnas med). Hi hi...

Vid 18.00 blev han trött igen och fick lägga sig för natten. Han sover fortfarande så nu blir det spännande att se om hans nya rutin är att sova 1 gång under dagen!

Ja, det är inte lätt med dessa små viljestarka varelser. Det kändes bra att få alla olika svar för som Alvan säger, bland alla råd kan man kanske hitta något som kan passa en själv och familjen.

Nä, nu ska jag brodera lite till mamma. Hon vill ha kökshanddukar!

Ha det bra!
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-24, 21:09   #12
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Ture sover fortfarande...
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-25, 11:08   #13
emmatrollet emmatrollet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 68
Hej!
Nu har då fått så många svar, så det räcker kanske...men jag vill bara instämma i, och betona, det som Alvan skriver; att ibland måste man lägga sig i sovtiderna för att själv orka.
Vi har tvillingar (som nu är tre år) och redan från början styrde vi upp både mat och sömn. Om den ena vaknade och var hungrig så väckte vi den andra för att ge dem mat samtidigt. På så sätt styrde vi alla deras tider och det gick jättebra! Barnen har absolut inte reagerat negativt på detta och det har inte heller gjort dem gnälliga - verkligen tvärt om.
Vi gjorde som vi gjorde för att orka själva. På så sätt var vi glada och kunde få tid över till annat än mat och sömn.
För att förtydliga vill jag betona att detta säkert inte passar för alla barn (eller vuxna!) jag vill bara säga att det inte är dåligt att lägga sig i barns sov- och mattider.
emmatrollet är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons