Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-11-04, 17:03   #1
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Lightbulb Info om Pe design

Hej!

Är det någon som har programmet Pe design? Jag har en orchidea med size hoop-båge och måste splitta mina designs för att kunna brodera ut dom i min stora båge. Har lyckats med det i Pe design 6 men när jag sparar broderierna så går det bara att spara som en Pe fil. det kan väl inte vara möjligt? Det är en husqvarnafil från början som jag importerat och splittat och skulle sedan spara.

-Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-04, 17:06   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
PE Design är bara till för PES.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-04, 17:07   #3
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Köp Embird istället för att köra piratvariant på PE Design. Inte helt gratis, men inte värst dyrt heller. ($89 har jag för mig). Bättre vid redigering dessutom.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-04, 17:20   #4
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Va?

vad är PES? =)
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-04, 17:24   #5
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Det är några här på sysidan som har hjälpt mig att splitta några broderier jag ville sy i min size hoop-båge. En av dom tror jag sa att hon anväde Pe design för att göra det åt mig och sen skickade hon den till mig och allting funkade som det skulle när jag öppnade filen i customizing plus.

Jag har nämligen customizing plus och digitizing plus som jag köpte i original begagnat. Funkar bra tycker jag men jag vill ju kunna bla splitta designs och göra egna broderier av en redan färdig broderibild som jag tar bort delar från och sedan lägger till delar på det med urklipp från andra brdoerier tex....

-Helen
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-04, 21:19   #6
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
PES är formatet för Brothermaskiner (och en del andra märken, mindre vanliga i Sverige).
PE Design 6 som inte är pirat måste köras med kortbox för PES-kort.
PE Design är ett bra program, men just för att splitta mönster och annan redigering av färdiga mönster är Embird bättre. Och så mycket mer prisvärt...
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-04, 22:36   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Åsa!
jag måste bara skriva, jag är så imponerad av alla dina kunskaper om symaskiner och program.
Som du så frikostigt delar med dig av.
En klippa här på sysidan. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-04, 23:07   #8
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Tänk om jag kunde sy som du och så många andra kan också! Jag hankar mig fram med viss entusiasm men ingen vidare skicklighet! (Du skulle sett mig förra lördagen när jag lyckades göra ett enkelt förkläde till ett helkvällsprojekt. Varav halva tiden gällde att repa upp misstag... Suck...
Alla är vi väl bra på något! Och ofta vill vi kunna det som "de andra" kan!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-05, 15:51   #9
Dorthe Dorthe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 39
men roligt har man eller hur, har satt samma ärme på en jacka 4 gånger innan det föll rätt.Sen fråger gubben vad man har gjort på hela kvällen !!
Dorthe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-06, 10:47   #10
harklattan harklattan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 18
Splitta designen och spara den i pesformat. Öppna sedan design database och högerklicka på din fil, och välj convert så får du den i hus-format.
harklattan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-06, 10:55   #11
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Eller välj "Export" och välj HUS medan du är kvar i Layout and Editing.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-06, 11:13   #12
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Men när man konverterar (eller exporterar) tror jag raminformationen försvinner. Alltså, man får göra en fil av varje 10x10-del. Inga probelm, bara man tänker på det!
Jobabr man i "rätt" program från början sparas det som en flerpositionsfil som stannar maskinen och säger til när ramen ska flyttas. I alla fall fungerar det så när man gör PES-filer i Embird eller PE Design, och skriver kort med en Brother-kortskrivare (om inte maskinen tar diskett eller direktöverföring). Antar att detsamma gäller Husqvarnas grejer (kortskrivaren alltså).
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-07, 12:16   #13
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Hej!

Jo, jag kom på det där med export iaf. Delade broderiet och sparade varje del för sig men när jag öppnade dom så var dom en bild iaf. Då provade jag att deleta ena delen av broderiet och spara bara den andra och sedan deleta den sparade och klistra in den som jag deletade först och spara. Då blev det två filer. Sparade dom genom Save as och valde version 4 och sparade en del för sig P1 och P2 i Pes format. Då går det att öppna i mitt Customizing plus.

Måste man göra något mer med filen för att maskinen ska fatta att den ska fortsätta på den andra delen av broderiet på exakt den punkt där dom ska mötas? Eller blir det så automatiskt?

Senast redigerad av Hellebelle den 2005-11-07 klockan 12:23.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-07, 12:22   #14
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Dina mönster sys där du säger åt maskinen att göra det.
Så ligger de bara på rätt ställe i mönsterområdet så funkar det. Det gäller att man inte har någon "Center in hoop" funktion eller så påslagen.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-11-07, 12:26   #15
Hellebelle Hellebelle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 350
Oj, så om nu jag valde center in hoop när jag lade in bilden i Pe design 6 innan jag började splitta den och spara den så blir det inte rätt alltså?

Sen var ju dom broderierna som jag skulle splitta en aning för stora för min size hoop-båge så jag bara tog tag i ena änden av broderiet och förminskade det. Ska man göra det på ett annat sätt? Så att det inte blir lika många stygn fast väldigt täta och buckliga eller om man skulle förstora i stället så blir det lika många stygn fast glesare i stället?



Senast redigerad av Hellebelle den 2005-11-07 klockan 13:12.
Hellebelle är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons