Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-08-28, 09:27   #1
sassiball sassiball är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 11
Smile Husqvarna Viking Emerald116 eller 118

Skulle behöva lite tips vilken av de här två man ska välja? jag är nybörjare och vill ha en enkel men ändå hyffsat ok stark symaskin.
sassiball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 10:22   #2
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Du kan ladda ner broschyren där ser man en jämnförelse vad jag ser har 118 nålstopp upp/ner vilket inte 116 har. Nålstopp nere är något jag använder mycket när jag syr. Så för mig hade det blivit 118.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 11:00   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Kolla Ica-kuriens test den var uppe för ett tag sedan på sysida
http://www.sysidan.se/forum/showthread.php?t=28575

Gå runt i lite olika butiker och provsy lite olika märken och jämför och se vilken maskin som passar dig. Håll dig till kända märken och undvik dom billigaste modellerna. Det finns fler märken som är lika bra som huspvarna och kanske bättre.

Husqvarna har inte längre någon egen produktutveckling, utan köper in maskiner från olika tillverkare och sätter sitt märke på dom.
Husqvarna har ingen standard på pressarfötter och spolar, utan det finns ett stort antal olika, så köper du en annan Husqvarna maskin så är det inte alls säker att det du har köpt till din första maskin passar.
Jag tycker att det är viktigt med inte allt för dyra pressarfötter och tillbehör. Det är det enklaste sättet och att uppgradera sin masskin.

Men det viktigaste är att provsy lite olika maskiner och jämnför. Sy maskiner har lite olika personkemi och det gäller att hitta en som passar med sig själv. Ta god tid på dig, och låt det svida i plånboken om det behövs.
Har du möjlighet så besök en syfestival, där är brukar dom flesta stora symaskinsmärkena finnas, och möjlighet till att provsy. Men köp helst inget på mässan, utan ta vistikort och be att få återkomma. Man bllir lätt berusad av alla intryck.

Ta gärna med dig egna tyger, tunna tyger och tjocka, oftast har dom bara snälla bomullstyger och det klar vilken skitmaskin som helst.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 13:11   #4
sassiball sassiball är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 11
Tack vad glad jag är över svaren ! Nu har jag provkört, lite på 116 men fastnade helt för en Husqvarna Viking Opal 670. Den var så enkel att förstå och det här med trådspänning som jag är värdelös på, tyckte jag verkade bra på den här, man klickar bara i vilket slags tyg man använder och så ställer maskinen in sig.

Är det en maskin som en nybörjare som jag kan klara av? jag var i en butik och testade som ligger ganska nära där jag bor så enkelt med service och så tänker jag. Den kostade 600 kr mer att köpa i butik än över nätet men det tycker jag det är värt, man fick mycket hjälp och instrukioner kändes det som.

Det jag funderar på är hur "modern" är den egentligen? tänkte på om mycket kan krångla med den?
sassiball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 13:53   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Att få support, servis och utbildning nära är guld värt. Du spar en massa bekymmer och svårlösta problem.
Du valde en maskin som du gillade och som passade dig.

Hoppas att du får mycket kul ihop med din nya vän, och att ni ska trivas ihop. Symaskiner är inte maskiner utan vänner. Dom går inte sönder utan blir sjuka. Man lämnar inte dom till symaskinsreperatatör utan hos symaskinsdoktorn. Man saknar dom otroligt när man är skild från dom av någon anledning.

Nu är det bara att börja sy. Börja på enkla projekt och sy i tyger du har råd att misslyckas med. Misslyckas kommer du att göra ibland, men ge inte upp utan lär av misstagen. Det är så man lär sig att sy.

Det finns massor av bra filmer på youtube.com om sömnad. Allt från nybörjare som aldrig sett en symaskin till avacerad sömnad. Dom flest filmer är på engelska eller någon annat språk, men häng inte upp dig på att du inte förstår allt dom säger. Du lär dig massor av titta på hur som gör.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 13:54   #6
avslutad140128 avslutad140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 22
Bry dig inte om vad andra anser om olika maskinmärken.

Många anser att just deras märke är det enda vettiga i hela vida
världen, där allting annat är näst intill persona non grata.
Efterlyser objektivitet och sakkunninghet. Inte tro eller ha
en känsla av.....

När det kommer till maskiner numera kan det vara bra att veta
att de allra flesta märken inkl. Bernina (ooohh yes) (locket på) tillverkas numera i Asien och inte i ursprungsland där de finns registrerade.

Dock finns det övergripande tänket och ansvaret för resp
maskinmärke på plats. I och med att maskinerna tillverkas i Asien innebär inte sämre kvalitet, eller "budget" eller "lägre kvalitet"
som jag läst i många insändare, det innebär endast lägre produktionskostnad.
Basta!

Spännande med min Bernina, utanpå "Made in Switzerland", inuti...
Made in Japan. Inget fel i det utom marknadsföringen.
Förutom det, en utmärkt maskin som alla andra märken
"made in Asia". Är maskinen sämre? Nej, men det ordinarie priset
är överpris i butikerna. Min egen Bernina inhandlades dock till överkomligt pris, gnäller därför inte.

Brother t.ex. tillverkas i Kina och Taiwan och inte i USA.

Nu till saken. Husqvarna Opal-maskinerna är väldigt fina kvalitetsmaskiner,ingalunda "budget" eller låg kvalitet.
De är lättanvända och syr hur snyggt som helst.
Följ bara instruktionsboken.
avslutad140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 14:58   #7
sassiball sassiball är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 11
Tack för bra svar! Vet någon när opalen började tillverkas? hittar bara samma produktionsinformation om den när jag letar och jag hittar inte recensionen på den här sidan, det finns recensioner på de flesta men inte den här? Vill läsa på lite innan jag verkligen slår till
sassiball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 15:14   #8
avslutad140128 avslutad140128 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2012
Inlägg: 22
Ja, eftersom jag kikat in på den själv och provsytt.
(Kanske blir det en Opal 670 också i min syhörna).

År 2012 finns stämplat på min broschyr vilket stämmer
väldigt bra med lanseringen.
avslutad140128 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 16:13   #9
sassiball sassiball är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 11
Det var en sak jag funderade över, har Opalen friarm, är det något de flesta har, något man måste ha? funderade på det när jag sydde barnkläder att det hade varit bra för att komma åt lättare.
sassiball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 17:01   #10
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Friarm är överreklamerat. Till det man skulle behöva den till är den alldeles för tjock. Jag tror inte jag har använt friarmaen på mina maskiner någon gång.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 17:26   #11
sassiball sassiball är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 11
Ok, ja jag har nog inte använt det sen syslöjden, kommer inte riktigt ihåg vad jag tyckte.
sassiball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 20:10   #12
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
mame skrev: Visa inlägg

Brother t.ex. tillverkas i Kina och Taiwan och inte i USA.
Brother har aldrig och kommer aldrig vara något amerikanskt bolag. De är japanska och har aldrig påstått sig vara tillverkade i USA. Dessutom tillverkar de fortfarande en del modeller i japan.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-28, 20:11   #13
kanvas kanvas är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2011
Inlägg: 299
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Friarm är överreklamerat. Till det man skulle behöva den till är den alldeles för tjock. Jag tror inte jag har använt friarmaen på mina maskiner någon gång.
Håller fullständigt med (första gången förmodligen). Maskiner utan friarm kan dessutom ha helt andra dimensioner på växlar och annan mekanik under arbetsytan. Finns en anledning att 99% av alla ennåls skyttelsömsmaskiner är flatbädd och inte friarm.
kanvas är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-29, 09:29   #14
sassiball sassiball är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 11
Symaskin med övermatar, behöver man det? har opalen det?

edit, vet nu att opalen inte har det, istället har den automatiskt pressartryck så det ska bli "lagom" tryck.

Senast redigerad av sassiball den 2013-08-29 klockan 09:39.
sassiball är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-08-29, 14:36   #15
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
http://new.husqvarnaviking.com/sv-SE/Machines/OPAL-670
Här kan du läsa hur mycket som helst. Ser väldigt bra ut i mina ögon. Den har friarm och det hade JAG aldrig kunnat vara utan. Dock inte övermatare, tror inte någon av Husqvarnas maskiner har det (men jag vet inte 100).
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons