Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-04-19, 08:13   #1
Katarina77 Katarina77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2013
Inlägg: 1
Question PFAFF ambition 1.5 eller husqvarna opal 670

Jag ska köpa ny symaskin och jag har läst massor på alla sidor om de maskiner som finns och vad man ska tänka på. Jag tror jag har kommit fram till att jag vill ha PFAFF ambition 1.5 eller husqvarna opal 670 men vet inte vilket som är bäst av dem. Är det någon som har tips och råd. Eller finns det bättre maskiner i den prisklassen.
Katarina77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-19, 08:53   #2
melvinara melvinara är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2009
Inlägg: 333
Nej, jag kan inte om maskinerna specifikt...
Flera av Pfaff:s modeller har ju övermatning, har Husqvarnan det? Personligen tycker jag att övermatning är bra att ha.
Men, om det kan hjälpa dig något så finns instruktionsböckerna för nedladdning här (gratis och på svenska):

Husqvarna: http://s2.vsmgroup.com/VSM/Husqvarna.../HVManual.nsf/
Pfaff: http://s2.vsmgroup.com/VSM/Pfaff/pfaffmanual.nsf

Lycka till!
melvinara är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-19, 09:00   #3
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Uppsök lite olika butiker och provsy så upptäcker du skillnaden på olika maskiner och ser vilken som passar dig.
Kolla även upp Janome, brother och Bernina gör jättebra maskiner.

Ta god tid på dig, låt det svida i plånboken om det behövs. Det är bättre att vänta och spara än att köpa något för att det är billigt.
Man får oftast vad man betalar för. Tänk på att det är en livskamrat du är ute efter. Olika symaskiner har olika personkemi, så det gäller att hitta den rätta.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-19, 11:54   #4
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Jag har Pfaff Ambition 1.5. På Opal 670 kollat jag bara info som finns på nätet. Det som är plus med Opal är att den har automatisk trådklipp och automatisk tapering. Automatisk trådklipp, sägs det, är väldigt bekväm och beroendeframkallande grej som sparar på tråd. Hade aldrig haft, skulle vara intressant att testa. Tapering har jag på en Pfaff Quilt-style och, om det är samma sak för båda märken, är bra att ha vid t ex applikation, då maskinen minskar successivt bredden på zick-zack i hörnen-snygga hörn. Jag saknar ibland taperingen på min 1.5, men beror på hur ofta man syr hörn med satin- eller dekorationssömmar. Opal har också automatisk trådspänning, men jag hade aldrig haft maskin med den funktionen. Personligen tycker jag om den vanliga "ratten" för trådspänning :-)
Ambition har reglerbar pressarfotstryck (en av anledningar att jag köpt den), jag kunde inte se på bilderna på Opal om den har det också. Det är bra att kunna justera pressarfotstrycket för olika material.
"Spola undertråd via nålen"- jag har funktionen på min Pfaff QuiltStyle, men ärligt talat använt den bara enstaka gånger under alla 12 år. Fungerar bäst, om man syr med lite grövre nålar. Tycker det är enklare att trä om maskinen efter spolning och att den spolar snabbare, när tråden går direkt och inte via nålen.
Det står för både Pfaff och Husqvarna att de har stora display. Det måste man ta med en nypa salt. Stora i jämförelse med vad? Tycker inte att den är speciellt stor. Ambition 1.5 och min tolvårsgamla QuiltStyle har absolut samma storlek på displayen, men 1.5 rymmer betydligt mer info och flera touch-knappar på precis samma yta. Enligt bilden är skärmen på Opal är lika stor.
Nackdelen med 1.5 är att den har spaken för att sänka matartänderna på baksidan av friarmen. Du måste dra bort tillbehörslådan för att komma åt spaken. Undrar bara, hur svårt var det att sätta den framme, som på Opal? Riktig miss i designen, Pfaff!
Jag köpte min 1.5 för att jag behövde "uppgradera" några funktioner på min QuiltStyle. Jag älskar Pfaffs övermatning, därför blev det Pfaff igen. Jag såg att andra märken börjat med övermatning också, men då är det ofta maskiner en bit över 10 000 kr. Klart det borde gå att köpa s k walking foot också. Jag tyckte jag fått bra maskin fyllt med en massa funktioner för de pengarna Ambition 1.5 kostar. Den är stark, syr ganska tyst, bra belysning, reglerbar pressarfotstryck, syr fina knapphål. Jag hade inga problem alls att komma i gång med maskinen (ok, jag hade ju redan en Pfaff ) Med Pfaff kommer i tillbehörslåda en s k multiverktyg - en grå plastbit böjd i en vinkel, ena sida är lite tjockare än den andra. Den är väldigt bra att ha om du syr över tjockare sömmar. Det såg inte ut som du får den med Opal, men köp den separat då, kostar inte mycket, kanske kan du även få den med maskinköpet.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-04-19, 12:41   #5
Ma-lou Ma-lou är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2011
Inlägg: 243
Se upp med Opal om du köper den, de första som kom ut på marknden såldes inte med en verktygslåda att sätta på maskinen när man inte vill ha friarm. Verktygslådan är ett stöd när man syr. De som tillverkats senare kommer med denna verktygslåda och de som köpt Opal utan verktygslåda erhåller nu en gratis i USA och UK var noga så du får med den.
Ma-lou är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:18.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons