Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-03-18, 19:46   #1
Lindasofia Lindasofia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2013
Inlägg: 24
Tacksam för tips gällande nålar!

Hejsan!

Jag ska sätta igång och sy barnkläder i jersey, och upptäckte att jag har en rekorderlig symaskin för nybörjare, en Husqvarna Viking E20 class H som ej blivit använd än.

För att göra inlägget kort, så har jag sökt i forumet efter svar på vissa frågor och tror jag har rett ut det, men eftersom jag vill vara säker en gång för alla så frågar jag här.

Det står att jag ska kunna sy overlock (fuskoverlock?) med symaskinen,
och det som står är att jag då ska använda;
1. En ny nål/en stretchnål/en kulspetsnål.
Så då behöver jag inte köpa en tvillingnål utan jag syr med något utav ovanstående alternativ? Om det nu behövs en tvillingnål, vilken storlek är det då? 2,5 eller 4? Sen såg jag att det finns något som heter stretchtvilingnål också. Vilken djungel!

Sedan står det i instruktionsboken gällande nålar, att nålarna är rekommenderade 65/75 för att sy i jersey och att nålstorleken ska då vara
15x1/705H (SIN), "nål med halvrund spets, skårad, 9(65) till 18/110)
Det där med storleken begriper jag mig inte på, alltså vilken slags stretchnål jag ska välja. Eller stretchtvillingnål då...

Mycket tacksam för tips, innan tygerna sys sönder.
Lindasofia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-18, 20:19   #2
marie.s.g marie.s.g är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2011
Inlägg: 596
Börja med att kolla här på sysidan. där finns länkar till bra info om nålar, nummersystem mm.
Nålarna(-s spetsar) är rundade för att de ska slinka förbi garntrådar hellre än att sticka igenom. På så sätt blir sömmen starkare eftersom helt garn är starkare än kluvet.
Du få prova sömmarna. Riktig overlock är det inte för det kräver lite annan teknik men du kan få en ganska bra (dvs elastisk) söm. Tvillingnål finns det många inlägg här på sedan tidigare, använd sökfunktionen och titta runt lite.
2 eller 4 - det beror på tyget du syr i, hur du vill ha resultatet osv. Prova.
marie.s.g är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons