Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2012-06-04, 15:52   #1
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Interlock tyg till volangkjol

Hej alla här är jag igen

Tänkt sy en volangkjol och göra volangerna i interlock för jag har hört jag slipper fålla vilket är skönt när det ska va en del volanger.
Så hade beställt lite tygprover bland annat då ett tunt interlock tyg i polyester från stoff & stil. Enda jag hitta som var tunt.
Men idag när jag fick den å undersökte den lilla tygbyten så vart det trasig strumpbyxa effekt på den när jag drog lite i den (långa rispor som går i kedjeeffekt till slutet av tyget). Vill ju inte att det ska vara en chans det kan bli så sen i den färdiga kjolen.
Så undrar är det så med alla interlock eller var det bara för den va i polyester och inte bomull, finns det nåt sätt att undvika det eller vet nån något annat passande tyg som jag slipper fålla . Förutom tyll och det förståss.
Vill att tyget ska finnas i vit, svart och grått(icke melerad),
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-05, 13:20   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
En fåll blir alltid slitstarkare än en öppen kant, även i tyger som inte trasar upp sig. Det blir oftast snyggare och prydligare också.

Alternativ till att fålla kan vara att behandla kanten med fray-check eller någon motsvarande produkt. Det är oftast osynligt när det är nygjort, kan bli lite vitaktigt med tiden.
Men det tar tid att sitta och dutta, så är du inte extremt långsam med maskinfållandet går det förmodligen fortare att bara fålla som vanligt.
Musselsöm kan också vara ett trevligt och snabbsytt alternativ i trikå. Bara vik in fållen som om du syr en rullfåll och sy över den med sicksack. Då får du en lite vågig kant. Man kan också töja tyget lite medan man syr så att fållen blir lite vidare än volangen i övrigt om man gillar den looken. En sån söm tar inte längre tid än att sicksacka en kant normalt, när man väl har fått in snitsen.

Overlock är ett alternativ. Det händer att man ser folk som bara overlockar en kant och inte bryr sig om att fålla den. Men ser det ibland på billiga trikåplagg i butikerna med och det är rätt vanligt på maskerddräkter av lägre kvalité.

Ännu ett alternativ är att göra nedersta volangen i dubbelt tyg, med vikningen som nederkant. Det blir lite tyngre och kan bli klumpigt i vissa tyger, men det ger en väldigt prydlig kant.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 00:16   #3
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
Måste man fråga va är Musselsöm? Är det den som är ett par raksöm sen en sicksack å sen om igen? I sånafall syr man den då bara pang tjoff på eller ska man ha en liten fållkant till.
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-06, 00:49   #4
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Musselsöm, när man syr den på maskin, innebär en rullfåll man syr över med sicksack istället för syr fast med raksöm.
Helst ska man ha rätt hög trådspänning både uppe och nere och den blir effektfullast i tunna, mjuka tyger.
Kanten blir vågig, som den här: http://www.begesycenter.se/product.h...-for-musselsom

Man behöver ingen specialpressarfot, man kan rulla med fingrarna efter hand.
En fördel med musselsömmen jämfört med en fåll med raksöm är att den blir lite mer flexibel och det är ju bra i elastiska tyger. Mindre risk att sömmen spricker.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-09, 00:12   #5
Spader-Dam Spader-Dam är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 165
ja den skulle nog funka vart ju ganska fint, vill ju helst volangen ska va helt slät..så att säga. Men musselsöm borde nog funka i planen om man inte ska försöka gö en minimalisk fåll.

Men nu har man fått ett andra problem vilket är jag inte kan hitta passande tyg! Vill ha i kritvitt svart och grått i samma sorts tyg som ska funka göra volanger i till kjolen men verkar vara omöjligt. Hittar svart där, vit där ibland svart och vit men grått är väldigt svårt hitta antingen är det melerad eller nån ljusgrå som jag tycker man knappt kan kalla grå. Tycker grå är lite av en standard färg ja
Spader-Dam är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons