Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-10-01, 10:03   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Snabbkurs hjälp!

Jag får prova Digitizer 10000 några dagar och nu behöver jag hjälp.

Jag ska göra en så enkel sak som sätta dit en outline på ett objekt men jag hittar inte hur jag ska göra. Hur gör man?
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 10:08   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Jag har inte det programmet, men kanske är det detsamma som i mina: Man slår på och av kontur respektive fyll med knappar i verktygsfältet. Samma ställe där man sätter färg och typ av kontur/fyll.
Gunilla kommer nof snart och ger ett riktigt svar annars!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 16:28   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag ska kolla där. Man blir ju lite lätt frustrerad, och kanske lite hemmablind när man inte hittar i nya program.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 16:35   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Nääe. När jag markerar mitt objekt och sedan vänsterklickar för att sedan klicka på detaljer där man ändrar fyllning och liknande så finns det inte där, men jag har kanske blivit blind...

Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 16:50   #5
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!

I Digitizer kan man skapa outline av objekt som är av typen "Parallell fill" (objekttypen längst upp till vänster).
För att göra outline av ett sådant objekt markerar man först objektet. Klickar Ctrl-D för att duplicera det och sedan väljer man Edit... Ungroup i menyn (objektet töms på stygn). Medan objektet fortfarande är markerat klickar man på linjesymbolen för "Border". Då skapas en sicksacklinje av objektet. Sedan kan man ändra detta till raksöm om man hellre vill ha det.

Jag brukar sällan använda denna funktion, utan gör hellre manuella konturer. Konturer bör ju inte följa objektet exakt utan ligga lite innanför i ena stygnriktningen och kant i kant eller snudd på utanför i den andra stygnriktningen beroende på att det underliggande objektet brukar dra ihop sig lite när man broderar.

Hälsningar
Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 17:01   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tack!!

Bara man en gång lärt sig så brukare det vara lätt.

Jag brukar oftast använda konturverktyget och sedan går jag in och manipulera konturen förhand, tycker det oftast går fortare än att rita om den.

Tack igen!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 17:06   #7
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Ja så kan man också göra.
För att få en sk. "double run" brukar jag lägga in en bild (jpg) med enbart enkla tunna svarta konturer och låta programmet stygnsätta dessa konturer (t.ex. bilder av tecknade figurer...). Därefter går jag in och "färglägger" underifrån manuellt, med både parallell fill och turning angle fill (följsamma stygn).
Här är litet bildexempel som förklarar mitt förra inlägg. Svängde ihop ett hjärta och lät programmet göra en border som jag sedan ändrade färg och stygntyp på.
/Gunilla
Bifogade bilder
 
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 17:31   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Brukar du använda verktyget som automatiskt stygnsätter bilder (förutom till konturer som du skrev). Jag har försökt att få nått vettigt ur det men har inte riktigt lyckats. Grundidén är ju bra och om jag hade mer tid skulle det kanske funka. Enkla bilder blir ok, kanske lite platta, men så fort det blir lite mer detaljerat så blir det inte bra.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 18:54   #9
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
I början använde jag automatisk stygnsättning, och det mesta arbetet gick istället ut på att göra i ordning bilden i PaintShop Pro...
Allteftersom jag lärde mig manuell stygnsättning i programmet så slutade jag med automatiken. Använder det bara någon enstaka gång ibland.
Hälsningar
Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-01, 19:34   #10
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Misstänkte det. Om den funktionen hade fungerat bra så skulle det varit en anledning till att skaffa programmet. Annars så har jag inte hittat något som skiljer sig markant från Embird. Så inte ens med den kraftiga rabatt jag blivit erbjuden har jag blivit övertygad.

Jag skulle kunna skriva mycket om mina åsikter om för och nackdelar mellan de olika programmen,men jag hoppar över den biten just nu.

Det var i alla fall kul att pröva programet och jag förstår att du gillar det! Och du är uppenbarligen väldigt duktig på ditt program.

Tycker för övrig det är kul och imponerande att du orkar stygnsätta så mycket och dessutom dela med dig så frikostigt.

Vänliga hälsningar
Cilla

Senast redigerad av Alvan den 2005-10-01 klockan 19:41.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons