Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-11-17, 19:15   #1
vincentt vincentt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 2
Trycka ett enkelt mönster på en parkasjacka

Detta kanske inte är det rätta forumet, men det finns ett dödlänk mellan textiler och profilering, så jag chansar.

Jag har en parkas jacka i polyamid, den är vattenavvisande and vindtätt. Jag letar efter DIY-metoder om hur man ska kunna trycka/måla dit en egen logo. Profileringföretag är uteslutet. Det måste finnas material där ute, tex färg, självhäftande papper etc...

Vad jag har kommit fram till är att latexfärg från en helt vanlig färgbutik är bra, pga den tål att stretchas och står emot kyla, regn och vind.
Vad jag har problem är

1) Fäster latex färg på polyamid, behöver man någon primer eller behöver ytan tvättas först?

2) Vilken metod ska jag använda mig av för att trycka/färga logon på jackan? Spontant kan man fästa ett schablon på jackan. Men, jackan har en fyllning så det blir omöjligt att använda en "plastmall" och trycka ner jackan, som man gör med t-shirtar. Det måste vara någon form av självhäftande material som tål att färgas på utan att färgen blöder igenom, samt att färgen inte hamnar under mallen.

Hur ska jag göra?

//Vincentt
vincentt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-18, 14:27   #2
biskvi biskvi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 10
Jag har aldrig tryckt på kläder själv och har därför ingen erfarenhet av olika färger och hur de fäster på olika material. Med det sagt så vet jag att andra använt bokplast för att trycka på tyg, lätt att skära ut en schablon i, fäster i underlaget och lätt att ta bort när färgen torkat. Annars är väl det bästa om du kan få tag i någon med riktig utrustning för screen tryck och låna den. Jag tror en del studentföreningar, stora bostadsrättsföreningar eller liknande kan ha till utlåning. Alternativt kanske det finns studiecirklar som har tillgång till utrustning.
biskvi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-24, 11:38   #3
vincentt vincentt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 2
Bra tips. Jag ska kika på det...

Har fått tips om ett transfer tryck som använder sig av "lim" istället för värme för att fästa på material... har aldrig hört om det innan...

Det är ett rejält dödläge mellan vilken färg fäster på vilket material och vilka metoder finns för tryckning på jackor med fyllning...
vincentt är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons