Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Allmänt om symaskiner
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-15, 07:22   #1
archie archie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 2
Lappa Byxor

Hej,

Har inte sytt sedan syslöjden, men med två busiga grabbar blir det en del trasiga knän som man måste lappa. Har en gammal maskin efter mormor (Singer 60-tal) med den har ingen friarm...

Såg att Konsum hade kampanj med en Hugin för 995 kr. Är det något man kan använda?

Archie
archie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-15, 07:32   #2
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Om jag var du och ekonomin tillät skulle jag satsa mer på symaskin.
Dessa billiga symaskiner är det enklaste tänkbara.
Det finns inget mer irriterande än en symaskin som bråkar.
Jeans kräver ju lite mer av en symaskin också.

Tips! När jag lagar trasiga knän som kan vara svåra att komma åt även om man har friarm.
Sprättar jag upp ena sidsömmen så att jag kommer åt bra.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-15, 07:50   #3
Annie Annie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 248
Ett tips - det finns många begagnade maskiner som är prisvärda i många symaskinsaffärer.
Annie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-15, 08:06   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Håller med de andra. Köp en begagnad från en sybutik istället. Du får mer för pengarna. De billigare maskinerna är oftast inte lika stadiga och om du ska jeans så är det klart en fördel med en stadigare maskin. Se till att maskinen är servad (vilket alla seriösa symaskinförsäljare redan har sett till) och fråga om du kan få någon typ av garanti. Ofta kan man få en kortare garanti även på begagnat.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-15, 09:59   #5
archie archie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 2
Hej,

Tack för era synpunkter!

Rent ekonomiskt skulle jag väll sy för hand....tyvärr. Men det orkar jag inte. Dessutom är det kul att sy :-)

Att leta efter en begagnad maskin till ett bra pris är svårt då jag inte har en aning om vad som är en bra maskin eller ett bra pris för den maskinen. Men kolla kan man.

Finns det någon sybutik i norra Storstockholm som kan rekomenderas?

Archie
archie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-15, 10:28   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Du har ju Kilotex (tygvaruhuset) i Järfälla, fast jag vet inte hur mycket begagnat de har. Tyvärr kan de vara lite griniga där tycker jag, ska dit i dag så jag kan kolla om du vill. Annars rekomenderar jag Söderstyger på Horntullsgatan eller Stockholms Sysenter på Hagagatan. Jag har handlat symaskiner från båda och det är bra service där.

Vad gäller vad man ska titta beror på vad du behöver. Ska du ha en bra basmaskin så titta efter de stora märkena som Bernina, Pfaff, Husqvarna m. m.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-15, 13:35   #7
Katten Katten är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 3
Louise´s symaskinshörna (Husqvarna) på Rörstrandsgatan 3 kan jag varmt rkommendera. Hon säljer begangnade maskiner till bra pris och som är genomgångna och servade.

Lycka till!//Carina
Katten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-16, 11:02   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag frågade på Kilotex (Tygvaruhuset) om de hade maskiner inne och de hade en begagnad för 1500 kr. De hade även nya i den prisklassen men jag frågade inte mer för det var kö bakom mig.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-17, 07:00   #9
Jorild Jorild är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2004
Inlägg: 196
Jag är inte en speciellt van symaskinköpare, men jag upplever om köper man nytt betalar man inte bara för symaskinen och dess finesser. Man betalar också för känslan av att få en ny fin symaskin. Det är precis som när man köper ny bil.

Så du får mer för pengarna om du köper begangnat. Ta med ett avklippt jeansben och fråga om du får "laga" det. Då får du en känsla för hur maskinen klarar av det du ska använda den till.
Jorild är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons