Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Historiskt inspirerad sömnad
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-05-15, 22:09   #1
Millhorse Millhorse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2011
Inlägg: 1
Sydda öglor i medeltidsklänning....?

Hej hej..

Ngn som vet hur man syr fina utanpåliggande öglor till snörning i en medeltidsklänning?

må väl

Linda - Millhorse AB
Millhorse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-05-17, 09:10   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Smile

Det beror väl lite på vilken period du är ute efter och vilket utseende du vill ha.

Tränsade öglor brukar se snyggt och prydligt ut, men jag vet inte hur mycket dom användes under medeltiden. Under medeltidens absoluta slutskede ser man ibland metallringar som gör jobbet som öglor.

En (så vitt jag vet) fullständigt ohistorisk, men väldigt diskret och välfungerande fuskvariant jag sett är att sy fast en snodd bakom kanterna som ska snöras ihop. Snodden sys bara fast med några stygn med jämna mellanrum och i glappen mellan stygnen kan man sen trä själva snörningen. Det blir i stort sett osynligt när det hela är färdigsnört, men det är ju motsatsen till utanpåliggande, så det kanske inte hjälper dig så mycket?

Annars är det nog vanligare med sydda snörhål under majoriteten av medeltiden och efter också, för den delen.

Har du någon bild på vad det är du är ute efter? Det blir nog lättare att hjälpa dig om man slipper gissa. Det finns även ett forum för just historiska kläder där kanske fler som kan svara läser än här i det allmänna klädforumet, men jag antar att någon snäll moderator kommer flytta dit tråden om en strax i alla fall.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons