Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Maskinbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-08-28, 20:40   #1
Demaluc Demaluc är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 4
Försäljar trick eller inte???

Hej alla syglada!
Mitt inlägg på denna sida är alla dessa diskussioner om trådar som färskvara, mellanlägg samt trådar som luddar m.m

Jag tycker det är helt otroligt att vi kvinnor är så godtrogna och köper det här med att tråd är en färskvara. Min fråga är: Vad är datumtämpeln på tråden? Och man bör förövrigt i affären som säljer tråden kunna fråga efter den, man köper ju inte mjölk som är 2 veckor efter utgångsdatum, eller?
Enligt konsumentverket ska alla färskvaror datumstämplas, detta är alltså något som säljare kör med när man får problem med maskinen, tänk på det nästa gång. Fråga efter datumstämpel.

Med tanke på alla kläder och tyger som finns och som funnits i tusentals år så är debatten om tråd som färskvara lite löjlig. Alla som har söder- fönster vet väl att solljus sliter på tyget detsamma gäller förstås tråd, varför man inte bör förvaraden i starkt solljus. Mina sitter på ett trådställ i mitt syrum och har så alltid gjort.
Man kan ju fundera på hur lapptäcken och kläder från mycket länge sedan förtfarande håller ihop?

Sedan också detta vad det gäller IKEA-tråd som luddar och kan vara farligt för maskinen. Om man är rädd för ludd i sin maskin ska man nog bara sy i luft, eftersom allt tyg luddar mer eller mindre, ta t ex mjukistyger och fleece sy lite i det så får ni se att IKEA-tråd luddar mickroskåpiskt i jämförelse.

Vad det gäller mellanlägg så tror jag det är väldigt olika från maskin till maskin. Med D1 fick jag använda mellanlägg av olika slag men det räckte med ett lager. Medan jag hade Janome 10000 fick jag använda hur många mellanlägg som helst och det blev aldrig bra ändå. Men som till slut en lycklig inköpare av Brother 3100D sedan 2 år använder jag väldigt sällan mellanlägg överhuvud taget, endast vid mjukistyger och när det går upp emot över 30000 stygn, då använder jag ett lager.

Detta var min syn och erfarenhet av detta ämne. OXO Marie
Demaluc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-08-28, 21:22   #2
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Ja, det där med gammal tråd har jag funderat över. Jag har tråd med ett gäng år på nacken som verkar fungera bra. Men jag är ganska noga med hur jag förvarar i alla fall brodyrtråden (plastaskar med lock och inte i solljus).
Jag har hört på flera håll (bland annat här, tror jag) att om man misstänker att tråden är lite gammal kan man lägga den i en plastpåse eller plastask i frysen en dag eller så så ska den bli fräschare igen.
Jag använder i stort sett alltid underlägg, eftersom jag syr mycket i lätt elastiska tyger, och då känns det säkrare. Det gör också att det är mindre risk att man drar i tyget och får märken vid uppspänningen tycker jag. Men inte ska det vara tjockt (tunt men stabilt vill jag ha det), och inte har jag massor av olika heller!
De rullar (inte så många) jag haft av IKEA-tråden har funkat bra för mig. Inte hgar jag märkt att den luddar mer än annat, men maskinen gör man ju ren ändå, eller...

Åsa
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:19.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons