Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2010-11-14, 17:28   #1
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Köpa knivar till overlock

Jag har sytt över en knappnål´och misstänker att det har hänt något med kniven. Det är en brother 3034D inköpt i england.
Var hittar jag nya knivar till bra pris? Och var slipar jag dom gamla?
Vill både köpa nya och slipa dom gamla? Vill ha ett par knivar i reserv när dom krachar nästa gång.
Är det något särskilt man behöver tänka på när man byter knivna?
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 18:10   #2
lapplotta lapplotta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 127
Min symaskinshandlare sade till mig när jag köpte min Babylock att man ska byta båda knivarna annars blir det inte bra i kanterna.
Knivarna kan du nog lämna till vilken symaskinsbutik som helst. När jag hade min gamla Bernette 334D så fick jag lämna mina knivar till slipning, han skickade dem någonstans vet ej vart. I stället för att köpa mycket dyra nya knivar så köpte jag omslipade knivar av honom till halva priset mot de nya. De fungerade alldels utmärkt.
lapplotta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 18:42   #3
Sotis Sotis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2007
Inlägg: 1 332
VIlken sumaskinshandlare som heslt som säljer Brother ska kunna ta hem knivar åt dig. Om du, som jag, inte har någon handlare inom rimligt avstånd hittade jag i alla fall dessa att köpa online i Sverige (hu så dyrt, men det verkar vara ungefär vad de kostar utomlands också):
http://www.symaskinsexperten.se/Rese...+Brother+3034d
Sotis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 21:28   #4
Stinap Stinap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 98
Hur stora skador blev det på knivarna? Skär den inte rent nu? Sitter det nålrester kvar i maskinen? Enligt min symaskinshandlare tål knivarna en hel del. Jag har samma overlockmodell som du och trots att jag råkat kapa en del nålar fungerar den fortfarande bra. Nu använder jag i och för sig tunna knappnålar, men det smäller till ordentligt ändå. Första gången blev jag livrädd! Sen gäller det att lära sig nåla så lite som möjligt och helst en bit ifrån pressarfoten. Men ibland måste man nåla på kinkiga ställen och då kan det vara lätt hänt att man missar att plocka bort knappnålen i tid. Hoppas det inte blev så stora skador!
Stinap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-14, 22:02   #5
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Knappnålen blev böjd så jag tror inte att det finns nålrester i maskinen. Maskinen matar dåligt och skär dålligt. Det jag höll på med var tredubbel velor óch det ´klarar den inta av längre. Enkelt tyg går bra.
Har inte synat knivarna så noga.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 15:08   #6
Millej Millej är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 91
Kolla också så att inte trädningen har hoppat ur nånstans.
Jag trodde att jag hade problem med knivarna och bytte den undre kniven. Men det hjälpte inte. Tyget fastnade hela tiden om det var tjockare än ett lager tyg och nåltrådarna gick av. Till slut plockade jag väck alla trådarna och rengjorde maskinen ordentligt, och trädde sedan om den från början, och nu funkar det som det ska igen
Millej är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-16, 17:15   #7
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Jag har trätt om maskinen och gjort storstädning och oljat alla rörliga delar, efter att kört över nålen. Men den matar inte ordentligt ändå.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 07:53   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Smile

Lämnade in knivarna hos Slipklinkiken vid Torildsplan (stockholm). Har fått till baka dom och det kostade mig 40 kr (20 kr st). Nu mår min overlock jättebra igen.
Har beställt en sats min nya knivar, så jag har knivar i reserv, nästa gång det händer.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-05, 08:28   #9
mika_ mika_ är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 97
Kolla om inte din symaskinsleverantör i UK har dem. Brukar vara billigare där.

Såg inte att du redan löst det. *visslar*
mika_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:02.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons